Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Binding til gammel mann med knirkete knær
#175666 29/01/2012 7:43 PM
larsi Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

Ser det er på tide å oppgradere telemarksutstyret mitt. Har gamle tua ski som var utrolig breie da jeg kjøpte de engang på 90 tallet. Nå ser de ut som tannpirkere. Jeg låner friflyt av guttungen av og til, og har lest at mange går over fra telemark til alpin. Jeg må kjøpe nytt utstyr, og er usikker på om jeg skal konvertere alpin eller fortsette med nytt telemarksutstyr.

Så til spørsmålet:

Jeg har lest om NTN freedom bindinger, og så et sted at de har låse funksjon. Stemmer det? Vil det da gi meg mulighet til å fortsette med telemark, men "låse" bindingene, og gjøre de om til alpinbindinger når knærne knirker for mye?

Noen som har erfaring med å kjøre med låste ntn bindinger, og "late" som om man har alpinski?

Takk for råd!

mvh

Lars Erik

-71

Re: Binding til gammel mann med knirkete knær
larsi #175667 07/02/2012 9:35 PM
Fersking
Fersking

kjenner ikkje til den låse funksjon du skriver om. Men søk på frankentele på google. aldri prøvd dette, men kan jo vere alternativ her...

larsi #175668 20/02/2012 11:24 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

NTN bindingane har nok ikkje en sann låsefunksjon du tenker på, men det er mulig å kjøpe bakdelen av f.eks. g3 onyx bindingen og sette på bak ntn bindingen, slik at du kan låse helen.

Slik som her:http://frankentele.net/

larsi #175669 23/02/2012 4:23 PM
Fersking
Fersking

NTN løser i alle fall ut når belastningen blir for stor, det går jo også an å jukse med å bare sette helen ned. Men om du har knirkete knær så anbefaler eg disse: http://americanrescueequipment.com/arknca.html -Dei holder knærne varme og du får noe støtte uten at det går ut over bevegelsefrihet. Og ikkje minst så er de behagelig å gå med.

larsi #175670 27/03/2012 9:10 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kast det gamle utstyret og invester i nytt randonee utstyr. Gjorde det etter å ha kjørt telemark siden 80 tallet.Bedre i pudder, bedre å gå med, mye bedre på vanskelig underlag og mye snillere mot knær og lår.

larsi #175671 28/03/2012 10:42 AM
Entusiast
Entusiast

Kast det gamle utstyret og invester i nytt randonee utstyr. Gjorde det etter å ha kjørt telemark siden 80 tallet.Bedre i pudder, bedre å gå med, mye bedre på vanskelig underlag og mye snillere mot knær og lår.

Urk... Må innrømme at jeg har gjort akkurat det samme selv om det føles som et svik. Byttet til Plum Guide og TLT5-P og i forhold til å gå er det en verden i forskjell. Står fortsatt telemarksbindinger på pudderskiene men er usikker på hvor lenge.

larsi #175672 28/03/2012 1:53 PM
larsi Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

...ser at veldig mange konverterer, men fant ut at jeg har hatt så utrolig mange flotte turer med Telemarkskia, at å begynne på nytt med Randonee ville føles som et svik.

Gikk for NTN og noen feite ski og støvler med en masse spenner. Hadde det utrolig gøy i alpene sist uke. Mulig å gå topptur også...

larsi #175673 05/04/2012 4:30 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Velkommen i klubben. NTN + glukosamin og vi utsett randonnè eitt par år til....

larsi #175674 17/09/2012 8:32 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Har en overevet lårmuskel og har derfor lagd mæ en kombi slikat jeg kan fortsette med tele når forholdene er puddergode men konvertere til alpint når føret krevet mye av låra.Går du inn på bloggen min "vi på tur" har jeg noen bilder av skia og bindingene.juniutgaven,;-))

larsi #175675 19/09/2012 8:02 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Bedre i pudder, bedre å gå med, mye bedre på vanskelig underlag og mye snillere mot knær og lår.

Bedre i pudder? Den unike surfefølelsen med tele i pudder, er vel hovedårsaken til at mange (inkl meg) ikke kommer ut av skapet og går over til rando

larsi #175676 19/09/2012 8:07 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

<blockquote>

Urk... Må innrømme at jeg har gjort akkurat det samme selv om det føles som et svik. Byttet til Plum Guide og TLT5-P og i forhold til å gå er det en verden i forskjell. Står fortsatt telemarksbindinger på pudderskiene men er usikker på hvor lenge.

</blockquote>

&nbsp;Superdigg da, du har vel tidligere&nbsp;talt varmt for tele gjentatte ganger.... Telemark-mafiaen er ikke sint på deg, bare veldig, veldig skuffet... ;-)

larsi #175677 19/09/2012 7:34 PM
Entusiast
Entusiast

<blockquote>
<blockquote>

</blockquote>

&nbsp;Superdigg da, du har vel tidligere&nbsp;talt varmt for tele gjentatte ganger.... Telemark-mafiaen er ikke sint på deg, bare veldig, veldig skuffet... ;-)

</blockquote>

Offf ja... Hjelper ikke at det nå står STH16 på pudderskia heller :razzMEN! Jeg ivaretar den gamle skole på mine Vetletind med Voilé 3-pin cable og T4 om ikke annet :cool Knee to the ski!