Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Instilling av nytt NTN-Utstyr?
#175661 29/01/2012 8:29 PM
Kai Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har kjøpt NTN-Large-binding, og Scarpa TX Pro 26,5. Har nokre nybegynnerspørsmål eg trenger hjelp til wink

1: Hvor skal hælen på støvelen, evnt. bakenden på støvelen treffe hæl-løfteren? (montering av hæl-løfter)

2: Pluss - Minus - justeringa ved ankelen på støvlene er såvidt eg kan forstå inn/ut vinkling av støvelskaftet, hvorfor tukle med dette? wink Ser at det runde sporet ligger ved minus-tegnet, er de forhåndsinnstilt nøytralt ved minus?

4: Vil varmebehandle innerstøvlene, men leser i bruksanvisningen at eg trenger ein "toe-cap" for å lage bedre rom til tærne. Dette fulgte ikkje med så hvor får eg tak i noko sånt? Og bør eg få dette gjort proffesjonelt med spesiell oppvarmingsmaskin, eller funker det greit i steikeovnen? evnt. tid og grader?

3: Har eit innstignings-problem ved at fremste del av hælen tar i bakerste del av låsemekanismen før eg er kommet skikkelig ned i bindingen. Som fører til at eg må koordinere d å tråkke nedi, samtidig som eg begynner å trykke ned "låse-spaken". Har nå blå powertubs på hakk 1, men føltes veldig stivt, så vurderer å gå over til grønne på hakk 3. Vil dette problemet forsvinne ved at eg da skrur fjærene lengre inn? Eller vedvare på grunn av at størrelse 26,5 er de absolutt minste skoene man kan ha i Large-bindinger?

Håper veldig på svar fra andre spessielt interresserte! smile som gidder å prøve svare på dei utfyllande spørsmåla mine wink

Re: Instilling av nytt NTN-Utstyr?
Kai #175662 29/01/2012 10:04 PM
Fersking
Fersking

1. Ca midt på når hælløfteren er oppe. Kanskje ørlite gran foran. Har ikke så mye å si så lenge helen treffer noenlunde mens helløfteren er oppe.

2. Vet ikke. Aldri brukt den.

4.: Det beste er nok å ha egen oppvarmingsmaskin til dette, og de som har noe slikt noe har som regel "toe-cap" også. Det skal ikke koste all verdens å få de tilpasset. Å klippe av tå-partiet til en gammel sokk og legge på skisokken når du tilpasser vil gjøre samme nytten, eventuelt bruke flere avklipte sokker om du trenger mye plass. Jeg ville vært forsiktig med steikeovn, men svak oppvarming er bedre en ingenting. Jeg gikk forøvrig inn mine TX Pro uten tilpassing, det går seg til etterhvert, men noe kjipt de første turene. Uansett utvider intuition-innerstøvlene seg så mye at etter litt tids bruk begynner jeg å "svømme" i de. Har du vanskelige føtter ville jeg hatt en ordentlig tilpassing hos noen som kan det. Eventuelt få tilpasset såle også. Om du går for å tilpasse selv, husk når du tilpasser at: mye stramming = utvider innerskoen, lite stramming = trangere innersko. Har du f.eks. høy rist, stram godt til over rista.

3.: Vet ikke helt, men kan være at det vil hjelpe med en grønn fjær. Personlig syns jeg bindingen sitter for løst på foten og blir litt mindre presis om jeg har på hakk 1. Vet ikke hvor tung du er, men selv synes jeg mye av fordelen med NTN forsvinner om du må gå over på en svakere fjær. Jeg ville gitt den blå fjæra litt tid!

Kai #175663 30/01/2012 2:26 AM
Entusiast
Entusiast

4: Oppvarmingsmaskin er unnødvendig. Ovn funker fint, men om du er redd for å brenne linerne kan du istedet fylle en gammel alpinsok med ris, hive den i mikroen og varme den, for å så stappe den i lineren. Du får da oppvarmet lineren uten fare for å svi den. Anbefaler og at du googler emnet da det ligger flere instruksjonvideoer ute.

Kai #175664 30/01/2012 9:45 AM
frh Offline
Fersking
Fersking

4: Sjekk ut denne (cooking with Big Tim)! Funket som snus for meg.. http://www.telemarktips.com/DrTelemark.html

Kai #175665 08/02/2012 6:11 PM
Kai Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar smile Hælløfteren er d visst ingen fasit på, så får ta d på sjønn. - Innstillinga på skaftet stiller man til å følge benet best mulig, for komfort. - Fikk hjelp i sportsbutikk til å varme innerstøvlene. Stramma til som F men sliter fortsatt voldsomt med smerter over vrista. Går helt fint med mine gamle t1 innerstøvler som er en halv størrelse større oppi, så må være noe med de nye. - Det hjalp med grønn fjær, så håper d er den eg vil trivest med. Ser fram til å forhåpentligvis få føle på fordelene med systemet.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå