Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Volkl Katana eller K2 Sidestash?
#175641 28/01/2012 11:52 PM
OCAR Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har sett litt på Volkl Katana eller K2 Sidestash. Nokon som har erfaringar med desse skia med laus hel?

Kalla av dei ville du valgt og kvifor?

På førehand takk! laugh

Re: Volkl Katana eller K2 Sidestash?
OCAR #175642 29/01/2012 2:56 AM
Entusiast
Entusiast

Skal jeg gå topptur så sidestash grunnet vekt, hvis ikke katana grunnet stabilitet

OCAR #175643 29/01/2012 10:51 AM
Fersking
Fersking

Eg har katana med marker duke og hadde Sidestash med Axl.Vil påstå at katana er ei meir storfjellsski enn sidestash.Liker du fullrocker er d katana som gjelder...Den er også litt tyngre. Var på ein del toppturer med skien. På den siste toppturen med skia revna kjernen i skia etter 2. svingen.Det var ingen storbelastning når dette skjedde...Så etter dette blir det vel ikkje meir k2 på meg.

Har du vurdert Volkl Nunataq? den vant testen av brede toppturski i siste fri flyt.Eg synes også at fullrockerski gjør seg godt med telemarkbinding...

OCAR #175644 29/01/2012 2:58 PM
Medlem
Medlem

Selv har jeg en preferanse for Volkl ski og dermed vil jeg anbefale Katana skia. Har ikke prøvd den siden andregenerasjons splittail konstruksjon (var vel sånn rundt 2010), men den har vel ikke blitt noe dårligere. Hadde jeg hatt pengene ville jeg byttet inn min Mantra og tatt et par Katana, men den gang ei. Sidestash har jeg ikke prøvd, men kjører selv på Darkside nå og digger den skia. Noe det samme med framrocker og rett bakski selv om Darkside har mer rocker og er breiere. Har ikke noe problem å dundre ned isete fjellsider i Troms-område for tiden så vil tro Sidestash er mye det samme, men tror Katana er hakket bedre til det meste om du tåler litt høyere vekt. Eller se på Nunataq skia som Perrin sier. Skulle være et bra kompromiss.

OCAR #175645 30/01/2012 10:07 PM
Fersking
Fersking

Ikke et vondt ord om K2 Sidestash, men jeg testet den to dager i fjor vår opp mot Mantra og den "tapte" dessverre duellen. Min erfaring er at en del av Volkl modellene er meget lettkjørte og "villige". Sidestashen var litt treg å få i gang.. Selv kjører jeg på Nunataq som er en morsom og livelig kamarat i både pudder og litt mer rufsete fjellforhold. Der har jeg i tillegg montert bindingen en cm bak 3pin line som gjør at den, sammen med rockern, flyter meget bra i pudder!

OCAR #175646 31/01/2012 8:44 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ikke et vondt ord om K2 Sidestash, men jeg testet den to dager i fjor vår opp mot Mantra og den "tapte" dessverre duellen. Min erfaring er at en del av Volkl modellene er meget lettkjørte og "villige". Sidestashen var litt treg å få i gang..

Hmm, høres ut som du har testet disse i preparert bakke...

Har hatt Katana 183 og Sidestash 181 selv, samt testet Mantra 4-5 ganger (både 177 cm og 184 cm). Ut i fra et allround-perspektiv: Katana er muligens kneppet vassere enn Sidestash, Mantra hører hjemme i divisjonen under. Katana'en gikk allikevel alt for fort (delvis) i stykker, og Sidestash er etter min mening den alt i alt beste skien. Forøvrig synd at stålkantene på K2s Backside-serie har lite gods, er du ivrig med fila vil det innen kort tid være lite stål igjen

Jeg hadde fortsatt levd lykkelig med mine Sidestash, men når steget gikk til NTN ble det fullpakkeløsning med Line Prophet (Influence) 115 ski istedet, et meget godt alternativ forresten!

Gudd løkk med valget ;-)

OCAR #175647 31/01/2012 11:34 AM
Fersking
Fersking

Har nå min tredje sesong med Katana (rocker modellen) kjørt i all slags pudder til isete bakker. Liker skiene veldig godt, de er "allround offpiste ski". Har nå Kuro i tillegg som er morsommere i pudder, men duger ikke så mye i bakken. 2 venner av meg har Sidestash og er fornøyd med de.

OCAR #175648 31/01/2012 4:35 PM
Entusiast
Entusiast

Har dessverre ingen erfaring med K2, men hva Katana-kvalitet angår er det et vesentlig poeng å huske på:Jeg vil tro at det er viss forskjell på Kina- og Tysklandsproduksjonen når det kommer til kvalitet. Katana ble vel flytta til Tyskland for 11/12-sesongen.

Skal selv teste Katana på nytt nå, for å se om den går fortere enn Shiro i norsk løssnø. Har Kuro til de få store dagene som er.

Er så langt skeptisk til fullrocker til telemark, derfor blir det interessant å teste lavere rocka Katana mot Kuro/Shiro.

OCAR #175649 01/02/2012 12:02 AM
Fersking
Fersking

Jeg har nettopp kjøpt Sidestash 188 med NTN. Har bare hatt en dag på de ennå, men førsteinntrykket er meget bra. De satt overraskende bra i preppa løyper og var ganske lettkjørte. Mye på grunn av rockeren vil jeg tro. Jeg ville ha ei ski med kun frontrocker, men hvis du foretrekker fullrocker er sikkert Katana et utmerket valg.