Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips Telemarks utstyr
#175624 28/01/2012 6:47 PM
endljo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har noen noe tips til en som vil starte med å kjøre telemark?

tips til ski, sko og bindinger smile

Har stått på det litt før 3 turer.

Re: Tips Telemarks utstyr
endljo #175625 28/01/2012 11:19 PM
Entusiast
Entusiast

Binding: NTN, Sko prøv deg fram blandt NTN sko og velg de som passer best fra en butikk som tilpasser de skikkelig for deg. Ski: Da trenger jeg masse info om deg som kjører (erfaring, vekt, høyde, hvor agressiv er du, hvor mye preparert bakke, hvor mye offpiste, hvor mye pudder er der du kjører/hvor kjører du, hvor mye topptur og har du noen preferanser)....

Og ikke minst ta deg noen timer med instruktør

endljo #175626 28/01/2012 11:36 PM
endljo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!Takk for svar. Er ikke veldig erfaren på telemark ski, men står en del på slalåm. er rundt 65 kg og 170 cm. er vel ikke blandt de som kjører heftigst, men har lyst til å bli litt kvassere smile hadde tenkt meg en nesten 50/50 ski, men kan nok ha litt bedre driv utenfor løyper. bor selv i vestfold, så er ikke veldig mye offpiste, men hender jeg er på nord-vestlandet på ferie. har også søkt på folkehøyskole i Nordfjord, med surf og ski. er ikke veldig på toppturer enda, men har lyst til å utvikle meg.

endljo #175627 29/01/2012 12:15 AM
Fersking
Fersking

NTN er ikkje løysingen for alle og spesielt ikkje for mindre og lettare utøvarar. Det kan rett og slett bli for stivt. Ta deg tid til å leige/ låne utstyr og teste kva som passar deg best. Det finst "vanleg" 75 mm med gå funksjon som er god å gå med og som er heilt ok å køyre med Vel og merke om du ikkje køyrer bakke racing, då vert den for veik. Går sjølv med slik binding og er 90+, det fungerer fint. ( Voile switchback). Instruksjon skal du få av meg gratis om du kjem til Sogn skisenter. Angåande ski, så er det ikkje rakettforsking, men du må eigentleg bestemma deg for om du vil køyre i trakka trase eller utenom. Det er pr i dag ikkje laga ski som er perfekt til begge deler. Leig ski fyrst og bestem deg etterpå. Lykke til og velkommen som telemarkar!!

endljo #175628 30/01/2012 10:17 AM
Fersking
Fersking

HeiJeg har kjørt telemark siden slutten på 80-tallet, og er fremdeles aktiv. Har også drevet instruksjon av nybegynnere. Velkommen i klubben, løs hæl er supert!Jeg støtter de som sier at man ikke trenger så stivt og tungt utstyr, spesielt ikke når man er nybegynner. Kjørevillighet, lekenhet og fleksibilitet er minst like viktig. Derfor ville jeg valgt tradisjonelt 75mm utstyr (ikke NTN, skoene blir for høye og bindingen for stiv), og en relativt lett ski som ikke er alt for brei. Dette er viktig for at du skal kunne kante skien og ha en viss form for kontroll i bakken (både på sving og fart). Blir skien for brei blir du bare ?flytende oppå?, og skien styrer deg i større grad. Blir utstyret for stivt er det også vanskeligere å flekse, noe som er viktig når du skal trene grunnteknikk. Skilengde for deg, mellom 170 og 175 cm., litt avhengig av skiens svingradius.Jeg ville også sjekker bruktmarkedet etter ski og binding, her er det masse å hente. Sko kan gjerne kjøpes helt nye, så er du sikker på at de tilpasser seg din fot.

Helt konkret når det gjelder utstyr. Lenke under til skipakke på VPG, fin til den bruken du beskriver i innlegget, og ekstremt bra priset:http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Skipakker/Telemarkski/G3-Saint-10-11-m-G3-Targa-T-9-Crosstour-binding-139296-p0000074451.aspx

Denne skien fra Oslo Sportslager i lengde 172 cm (finnes også i 94 bredde):http://www.oslosportslager.no/produkt/legend-85-allmountainski-1112-pakkepriser-27250.aspx

Sjekk også dette eksempelet fra bruktsidene til FriFlyt (Vølkl Aura, litt breiere på midten, 96 med mer, men veldig lettkjørt):http://friflyt.no/index.php/Bruktmarked/Ski/Ski/Voelkl-Aura-170

Uansett, lykke til med valget og svingteknikken!