@AndreasW: Norrøna reparerte hullet og knappen, og mente fargeforandringene skyldtes møkk som kunne vaskes vekk i maskinen.
Den reparerte knappen spratt imidlertid etter hvert ut av stoffet noen dager senere, og vaskingen fjernet ikke fargeforandringene. Jeg valgte å få en profesjonell reparatør av klær til å fikse knappen. Han kunne fortelle at knappen som løsnet var dårlig festet og feildimensjonert for stoffet. Han monterte derfor kraftigere knapper som skulle holde for bruken.
Jeg valgte å ikke gå videre med saken - selv om det etter min mening forelå et åpenbart misforhold mellom pris og kvalitet, og således en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Men folk skal merke seg at det er forskjell på "garantier" og rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Hva som oppfattes som "god service" fra Norrønas side er ikke nødvendigvis av samme kvalitet som kjøper kan kreve etter forbrukekjøpsloven. Dette bør folk være klar når de stadig må til "systua" for å utbedre feil, når de istedet kan ha krav på omlevering, prisavslag, erstatning eller hevning etter loven.
Avslutningsvis må jeg jo si at jeg bruker klærne idag, og har hatt mange skidager med dem uten at noen nye feil og mangler har oppstått. Funksjonalitet og design synes jeg er veldig bra. Det skal Norrøna ha. Men det synes å mangle noe på kvalitetssiden - noe min erfaring tyder på.
Mvh.
TorbenFH