Jeg har selv skiklær fra norrøna og har brukt disse omkring 100 dager på ski. Det har oppstått flere rifter, men disse er jeg selv ansvarlig for. Det er urimelig å anklage norrøna for produksjonsfeil pga rifter som har oppstått ved bruk. Rifter oppstår ikke uten at det er bakgrunn for det. Enten du er klar over det eller ei så har du nok vært i kontakt med en eller annen form for skarp gjenstand. Du henviser selv til forbrukerkjøpslovens § 15 og til dels § 16. Tingen skal være i samsvar med art, mengde, kvalitet andre egenskaper som følger av avtalen. Dersom det ikke følger annet av avtalen skal tingen svare til det forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av samme type ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper. Etter min mening kan man ikke stille krav til at skiklær skal ha egenskaper som beskytter dem fra den type skade du beskriver (rifter). Det er ikke en mangel.

Det er for øvrig enkelt å reparere disse riftene selv. Om du ikke har tid (noe som virker lite sannsynlig) kan du sende dem inn til norrøna og få dem til å reparere dem for deg mot en billig penge.

PS: misfargingen som du beskriver kan jeg si meg enig i at er en mulig reklamasjonssak, men uten bilder er det vanskelig å si noe om det. Norrøna hevder jo at dette er en flekk, så det blir ord mot ord. Legg ut bilder (?)