Ofte gir leverandører av varer og tjenester bedre rettigheter forbindelse med mangler og feil enn det som følger av forbrukerkjøpsloven. Dette kalles som regel garantier.
Norrøna gjør nøyaktig det motsatte. Norrønas ?garanti? gir dårligere rettigheter enn det som følger av forbrukerkjøpsloven, og det er denne ?garantien? de forholder seg til ved reparasjon og utbedring av mangler og feil. Bruk av begrepet ?garanti? er derfor misvisende.
Kunden har berettiget forventing om at garantien innebærer noe ?mer? enn forbrukerkjøpsloven, og mange vil således slå seg til ro med reparasjonen etter ?garantien?. Risikoen er imidlertid at kunden ikke oppnår den varen han har krav på etter forbrukerkjøpsloven. Han kan risikere at mangler og feil ikke blir utbedret fordi det er henhold til ?garantien? - dette til tross for at han kan ha krav på 100% utbedring etter forbrukerkjøpsloven. Eller at han har krav på hevning av kjøpet og pengene tilbake fordi det er åpenbart at rettingen eller omleveringen ikke kan bringe frem en kvalitet han har grunn til kunne forvente for produkttypen og prisen (kvalitetsmangel).
Jeg fikk en tilbakemelding fra Norrøna den 27. januar som illustrerer ovennevnte på en eksemplarisk måte. Det fremkommer at selskapet kun har foretatt en utbedring av knappen som spratt ut. Når det gjelder fargeforandringene og hullet spekuleres det i faktum for å undra seg ansvar fra sin ?garanti?. Det tas heller ikke stilling til forbrukerkjøpsloven som jeg tidligere har bedt om:
?Hei Torben! Viser til dine henvendelser via Facebook, Fri Flyts forum og registrering av sak. Vi reparerer jakken og håper du blir fornøyd med dette. Når det gjelder flekken på jakken er ikke dette et fargeavvik, men det virker som det er sølt med fettlignende væske. Det lille riftet skyldes nok at du har vært borti en liten spiss gjenstand. Knappen er ferdig reparert.?
Norrønas ?garanti? gir ikke bare dårligere rettigheter enn forbrukerkjøpsloven og risiko for rettighetstap for kunden - den innebærer også at kunden må betale for sine henvendelser i tiden selskapet behandler reklamasjonen. Jeg siterer fra servicemeldingen, mottatt per e-post 27. januar:
??.Ved henvendelser innenfor vår behandlingstid på 10 virkedager, viladministrasjonsgebyr lik timepris påløpe?..?
På denne bakgrunn kan jeg forsikre leserne om at denne saken ikke er ferdig fra min side.
Mvh.
Torben Flo Haugaard