Jeg kjøpte bukse og jakke i Lofoten-serien rett før jul. Har etter ca. 5 helgers bruk fått hull, fargeforandring og opplevd at en knapp har falt av. Reklamerte på jakken hos Norrøna Concept Store tirsdag denne uken. Får på onsdag vite at manglene og feilene ikke dekkes av garantien. Har bedt om skriftlig redegjørelse for hvorfor manglene og feilene ikke omfattes av garantien, og hvorfor manglene og feilene eventuelt ikke er relevante etter forbrukerkjøpsloven. Avventer tilbakemelding fra hovedkontoret innen en ukes tid, før jeg vurderer ytterligere skritt i saken. Jeg akter å oppdatere reklamasjonssaken på herværende side og på Norønnas facebook side, da den kan ha interesse for flere. Mvh. Torben Flo Haugaard (jurist og advokat).
På Norønnas facebook side fikk jeg idag følgende kommentar (Norønna har nå gjort mitt innlegg med kommentaren usynelig for andre brukere av Facebook...):
Hei Torben, Vi har fem års garanti på våre produkter, som du kan lese mer om her: http://www.norrona.com/ Service/Product-guarantee . Denne dekker produksjons og materialfeil, men ikke slitasje.
VI kan ikke si noe konkret om din saken her, ...og du vil dermed få svar fra vår serviceavdeling, som ser på saken. Normalt vil garantien dekke evt fargeforandring av betydning etter så kort tid. Det samme gjelder normalt en trykkknapp som har falt av.
Normal slitasje, skader, material/fargerandring over tid etc vil kunne oppleves på alle produkter, avhengig bruk, og dette dekker derimot ikke vår garanti. For eksempel vil en rift i en bukse etter fall på stein ikke dekkes, men vi tilbyr reparasjon av dette til en rimelig pris.
Vi lager våre produkter for å være så slitesterke som mulig til sitt bruksområde, og fukuserer både i utvikling, produksjon og service på at produktene skal vare så lenge som mulig.