Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
En god all mountain telemarkski?
#175475 24/01/2012 6:26 PM
Hyside Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg drar meg i håret og klarer ikke å bestemme meg for hvilken ski jeg skal gå for. Har kjørt telemark i flere år, stort sett på lette parkski. Disse har vært heller uegnet for offpist, så der har jeg ikke fått helt dreisen, samt at de hadde en tendens til å "voble" i løypa hvis jeg ikke var agressiv nok. Egentlig bare mas med de.

Målet denne sesongen er å kjøre pudder. Men hvilke ski skal jeg velge? Den skal fungere godt i løype uten å bli "nervøs", samtidig som den skal være lettkjørt utenfor løype. Holdt på å kjøpe Blizzard Cronus, som jeg har hørt lovord om og fikk en god pris på, men ombestemte meg i siste liten. Er egentlig ute etter en grei allmountain ski til mitt bruk. Mye løype, mye pudder, og når jeg blir god på pudder, så er jo topptur en selvfølge. At det er en twintip hadde vært positivt, da jeg liker å leke litt;)

Forslag? Samt bindinger? Jeg har kjørt på en cobra-binding i alle år, og er igrunn fornøyd med det, men input er alltid bra.

Re: En god all mountain telemarkski?
Hyside #175476 24/01/2012 8:41 PM
Medlem
Medlem

Jeg ville tatt en titt på Line Opus hvis du vil ha twintip-allround-ski. Skulle ikke være et problem å lande switch med de!

Se om du får tak i Voile sin Switchback X2 binding som er ny av året. Ser veldig lovende ut med lav vekt og gode kjøreegendsakper. Den originale Switchbacken funket jo bra så da bør denne funke enda bedre!

Hyside #175477 24/01/2012 11:17 PM
Medlem
Medlem

Sjekk ut K2 Hardside, K2 Sidestash og Volkl Mantra. Alle sammen noen av årets og fjordårets mest solgte allroundere som telemarkski. Alle med en fellesnevner som stiv bakski.

Hyside #175478 24/01/2012 11:22 PM
Fersking
Fersking

Volkl Mantra, Head Rock'n Roll etc.. Eller kanskje G3 Saint hvis du vil gå litt toppturer. Støtter forslagt om en binding du også kan hike litt med. Der lager jo både Voile, G3 og BD alle gode bindinger. Kult hvis du holdr oss oppdatert om hva du går for og hvilke erfaringer du får :-) Lykke til!

Hyside #175479 27/01/2012 2:18 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

noen som har noen erfaring med Nordica patron til pudderkjøring med telemarksbindinger?

Hyside #175480 27/01/2012 5:18 PM
Fersking
Fersking

Jeg prøver slenge ut et nytt spørsmål på denne tråden: vil Atomic Access funke greitt for toppturer på allslags føre ?

http://www.oslosportslager.no/produ...i-toppturski-1112-pakkepriser-27241.aspx

Hyside #175481 07/02/2013 3:08 AM
Fersking
Fersking

Hei. Eg har k2 hellbent ski. de er digre og tunge og brøyter seg gjennom alt av snø og fokksnø. Eg va litt skeptisk hvordan disse greiene skulle oppføre seg,men ble meget positivt overraskket da eg plutselig havna i preppa løype. bare ligge dypt og trykk på. de er fartsmaskiner utrolig nok. Løsnø er jo rene tivoli.:::::::::::::: ))))

Hyside #175482 07/02/2013 3:10 AM
Fersking
Fersking

Ja så var det bindinger da. eg har ennå 75 mm og hammerhead bindinger. de er stive som faen når du skrur de på maks tourqe . Få deg sko som sitter fantastisk godt på foten ,da skia er tunge som sagt ,men alikevel meget lettsvingte . dvs at du fyker rundt hvis du vil. kjør på

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå