Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Plassering av skredsøker
#175387 18/01/2012 8:10 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Fekk nettopp nytt skredutstyr, har aldri hatt det før.

Lurer på kor eg skal plassere søkaren på kroppen. I manualen som følger med står det at den skal plasserast nede til venstre på kroppen. Men eg ser jo at dei fleste har den festa på magen. Men der kjem dilemmaet at det vil stikke ut ein stor klump fra magen, ser ikkje bra ut.. Men om det er løysninga. Så plasserar eg den der såklart. Ellers så har eg plassert den under det nederste beltet på min Evoc Freeride sekk, og under beltet. Under beltet, så vil jo hofta mi slå oppi den, og den vil også trykke inn mot hoftebeinet mitt. Under beltet går det jo fint, men spørsmålet er om sekken vil sitte bra.Eit merkelig problem. Men kor plasserar ellers folket den?  

Re: Plassering av skredsøker
Pop-fiske #175388 18/01/2012 9:31 PM
Entusiast
Entusiast

Har min i lårlomma på buksa, med sikkerhetsløkke opp til beltet. Ble lei av å ha den på magen.

Pop-fiske #175389 18/01/2012 10:00 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis man har en Mammut Pulse, så bør den vel være i mage/bryst-regionen hvis den skal virke etter intensjonen. Vi får heller tenke at "klumpen" på magen er et tegn på fornuft. Bilbelter virker ikke akkurat forskjønnende på et antrekk, men man setter det gjerne på oss likevel...

Pop-fiske #175390 19/01/2012 2:42 PM
Entusiast
Entusiast

Litt av meninga med å ha Søker/mottaker ganske midt inne på kroppen går vel ut på at signalene som sendes ut(om man er begravd) ikke er 100% korrekte. Om man ligger begravd med S/M midt på bryste vil man derfor ha litt margin på begge sider av plasseringen til S/M. Om man derimot har den plassert helt på sida av kroppen vil man ha et litt mindre område å treffe på den ene siden, og større på den andre(når man søker med sonde + S/m). Kanskje litt dårlig forklar, men det får gå!

Pop-fiske #175391 19/01/2012 3:23 PM
Medlem
Medlem

Man bør ha skredsøkeren tett mot kroppen under skalljakke, både for å redusere faren for at søkeren rives av i skred, og for at kroppsvarmen øker levetiden og ytelsen på batteriene. Er det kaldt nok til å ha to lag klær under skalljakka er det lurt å ha søkeren mellom disse, f.eks over ullundertrøye/ryggbeskyttelse, og under en fleecejakke e.l. Det gjør det enkelt å ta av et lag klær uten å måtte ta av/på søkeren.http://www.fsavalanche.org/encyclopedia/avalanche_transceiver.htm

Pop-fiske #175392 23/01/2012 11:15 AM
Entusiast
Entusiast

Det beste plassen er på magen. jeg lar den være på høyre side, ikke midt på. Et monent å tenke på er at ved eventuell søk må du kunne få frem søkeren og aktivere den raskt, samt at (i alle fall nyere mldeller) har en egen sikkerhetstråd koblet til søkern som gjør at du ikke mister den (fort gjort ved stress i bratt terreng), men da må søkeren være på magen.