Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skuffet over telemark-artikkel i siste Fri Flyt
#175309 16/01/2012 10:13 PM
Lobo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

9 år etter forrige store artikkel om telemarkkjøring, som forøvrig var veldig bra, så kommer det 8 sider med rein svada. Maken til tom og intetsigende artikkel skal man lete lenge etter, ikke mye matnyttig der i gården. Men jeg skjønner jo at det ikke var poenget heller. Men har et håp om at neste artikkel om telemark i Fri Flyt 2021 blir mer innholdsrik. Ellers er det et praktblad!

Re: Skuffet over telemark-artikkel i siste Fri Flyt
Lobo #175310 16/01/2012 10:31 PM
Fersking
Fersking

Jeg ble også forundret over vinklingen på artikkelen. Hadde håpet på noe mer nyttig, men jeg skjønner jo at noen har fått det for seg at telemarkkjøring er noe som noen får sære nostalgikere holder på med. Det er ikke mitt inntrykk. I skianleggene på Vestlandet føler jeg det er ca 50/50 alpint/telemark.

Jeg er relativt ny på telemark, og det har gitt skikjøringen min en ny vår. Var for lengst gått lei alpint med carvingski, men etter å ha prøvd skikkelig telemarkutstyr er jeg blitt helt hekta.

Lobo #175311 17/01/2012 9:01 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg skjønner jo at noen har fått det for seg at telemarkkjøring er noe som noen får sære nostalgikere holder på med.

Hehe... Vi var 13 stk i lag på topptur i Øst-Lofoten sist lørdag, 8 av oss på tele.... Ja dere skjønner; vi er mange nostalgiske og utrendy særinger her i nord :-) :-) :-)

PS: Var en hardbarka telemarker som sa til meg her en dag at det visstnok bor en skap-rando i oss alle. Dere er herved advart ;-)

Lobo #175312 17/01/2012 12:34 PM
Medlem
Medlem

Var en liten tur ute på søndagen på Kvaløya og vil si at i toppturmiljøet her i Tromsø ligger vel tallet på 50/50. Kanskje det har noe med at telemarken var den originale topptur-bindingen, men ikke vet jeg. De har vel rett at trenden går mer og mer til rando. Var også noen gode poeng i artikkelen når det kommer til utstyr. Det finnes ikke noe superlett telemarksutstyr sånn ala Dynafit. Ikke at jeg vil ha det, men tror flere ville holdt seg til telemark hvis det var et alternativ. Nå får vi se om NTN Freedom kan snu den trenden eller ikke.

Lobo #175313 17/01/2012 1:06 PM
Lobo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Ja NTN freedom ser spennende ut, men det er vel på støvelfronten det er mest vektreduksjon å hente, der har trenden vært stivere og tyngre støvler.Tror faktisk at Fri Flyt må ta på seg litt av skylda for telemarkens sviktende popularitet. Ifølge siste nummers leder så er en tredjedel av leserne telemarkkjørere, men bladet har vel nesten bare hatt fokus på jibbing, rando og alpin frikjøring de seneste årene. Det er bare å se på bildene og utstyrsartiklene, forsvinnende lite telemark å se. Hvis en av tre lesere kjører telemark, så burde hvert tredje bilde og utstyrsartkkkel vært om telemark.Personlig så har jeg hatt veldig stor tro på reine telemarkfrikjøringskonkurranser, der stilpoeng hadde stått for ca 30 % av totalscoren. Fjelltelemarkrenn har vel lite med telemark å gjøre, og portdunking er for de spesiellt interesserte...

Lobo #175314 17/01/2012 1:35 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg tipper at lettere vekt og ikke minst gåfunksjon på linje med rando vil gjøre at Freedom blir populær, og å anse som et godt skritt i riktig retning. Tipper vi får en støvel ala TLT 5 innen kort tid også, kan ikke tenke meg annet enn at en støvelprodusent eller to ser på muligheten

Lobo #175315 17/01/2012 10:48 PM
Entusiast
Entusiast

Tilfeldighetene ville ha det til at jeg kom hjem glad og fornøyd med et par nye tx comp under armen samme dag som nye friflyt lå i postkassa.

Som amerikanerne sier: "Telemark is stupid", men det føles bra. Rando er lettere på vei opp og snowboard er lettere på vei ned, men ingenting kan konkurrere med følelsen av en feit puddersving på telemark (for meg iallefall). Og så lenge det føles bra, kommer jeg til å fortsette med det smile

Så håper jeg nok andre tullinger fortsetter med det slik at det blir et levelig marked for sko og bindingsprodusenter til å utvikle utsyret videre. TLT5NTN hadde vært ei bra sko smile

Lobo #175316 18/01/2012 8:18 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Så håper jeg nok andre tullinger fortsetter med det slik at det blir et levelig marked for sko og bindingsprodusenter til å utvikle utsyret videre. TLT5NTN hadde vært ei bra sko smile

TLT5NTN og nye Rottefella Freedom ville sikkert bli så konge, at mangt et visakort blant toppturfolket ville gått varmt... Inkludert mitt eget :-)