Skiene som du vurderte opprinnelig er meget forksjellige ski tildels så du bør gjøre gode og nøye avveinger før du gjør ditt valg. Jeg har hatt både JJ 185 og S7 bl.a..Jeg angret på salget av JJ som allround ski, men ville ikke betale full pris og kjøpte en ski som liknet dvs S7 188cm brukt. Det viste seg at dette er ski som oppleves ganske like, tiltross for at FF sin tester som alltid er negative til S7. JJ (sjekk finn.no så noen der) er noe lettere og poppy, men det er ikke så stor forskjell. Det er mange ski som kommer i denne kategorien, men jeg vil fraråde CRJ da den er har kun myksnø kapasitet. Neo av det dårliger ejg har prøvd for å si det rett ut. I disse tider er det to ski som peker seg ut og det de nye Rocker2 som er 115 på midten (men vurder de brede også) og DPS Wailer hybrid varianten for skifølelsen. Når du bruker duke for topptur så kan skia også være hakket tyngre som hybriden. Den skal ha bedre kjøregenskaper enn Pure versjonen (ikke test disse). Ellers så bør du vurdere hva slag terreng du skal bruke de i. Er det mye åpent kan du vurdere en mer charger ski (Katana er god her, samtidig som den i korter lengder som 183 er ganske lett håndterlig). Er det mye tett trær så er det stor fordel med fullrocker med negativt eller flatt spenn under. Flatt spenn gir ski med noe bedre hardsnø kapasitet enn fullrocker. Et alternativ her Whitedot Director. Har WD Redeemer selv som er en bredere og akurat samme rockerprofil -den funker meget bra i offpist og trær og tåler runder i bakken. S7 og JJ er dog morsommere bakken, men mye dårligere i bratt skogsterreng. En siste ting, les anmeldelser og sjekk ut tgr forum sin tech talk sider og freeride.se sine sider. Ikke stol blindt på FF testene (eller Powder magazin), de er gode, men av og til selv motsigende. Aller best er å teste selv. Din vekt, lengde og ferdigheter/ski stil spiler jo oså innn selvfølgelig på hvasom passer deg.Neste år kommer forøvrig en spennede ski i 4Frnt Hoji i denne kategorien, om du kan vente.