Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Smerter i leggen
#175222 14/01/2012 9:13 PM
Sophie Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei dere!

Jeg er ny her, og temmelig ny i bakken også, ikke stått noe særlig tidligere, men har nå fått meg slalomski og elsker det! Men et problem, jeg har fått skikkelig vondt på baksiden av leggen, og jeg tror det oppsto etter en dag i nysnøen. Nå blir det bedre om jeg hviler, noe jeg forsåvidt ikke har gjort. Jeg har tatt smertestillende for å stå på ski, men det er likevel veldig vondt å lene seg til støvelen, spesielt venstre. Jeg tror støvlene passer. Men ser det går ann å stille/skru litt på dem. Og det går ann å varmebehandle dem og ser jeg. Noen tips? Jeg burde vel hvile til det går over, men det gidder jeg ikke.

Mvh Sophie smile

Re: Smerter i leggen
Sophie #175223 15/01/2012 4:54 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ikke så fryktelig mye info men. Høres ut som dårlig tilpassede støvler, er de nye? Er de for store? Har du kjøpt skikkelige såler? Husk å stram støvlene skikkelig når du kjører, spesielt stroppen. Nye støvler trenger som regel tid for å bli "kjørt inn" og kan dermed være litt ubehagelige i starten. Anbefaler dermed å ta med støvlene til butikken der du kjøpte de for å få de varmebehandlet for å se om det hjelper.

Kjøreteknikk har også litt å si, hvis man er fryktelig bakoverlent hele tiden vil jeg nok anbefale å slutte med dette. Har du ski som skaper litt egen flyt så skal man ikke trenge å lene seg bakover så fryktelig mye. For all del hvil dersom du har begynt å få vondt, kan lett gli over til betennelse eller noe annet som vil holde deg vekk fra skikjøringen lenge.

Sophie #175224 16/01/2012 10:25 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

finnes mange tråder om dette på forumet, bare å søke.. laugh Men kan anbefale å teste ut denne her: http://www.parkogpudder.no/Avdelinger/Ski--and--Snowboard/Støvler/Tilbehør---skistøvler/Manoove-Shintronic-nightlife-6mm-Medium--135234-p0000066599.aspx Brukte disse selv en stund når jeg hadde mye problemer med leggen å de hjalp en god del, men for meg kom problemet av for store støvler så når jeg kjøpte nye (salomon spk kaos) ble det mye bedre! laugh

Sophie #175225 16/01/2012 9:06 PM
Sophie Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar! Jeg skal bestille de der, takk for tipset! Håper ikke støvlene mine er for store, jeg føler liksom ikke at de er det, når jeg står vanlig når tåen min helt fram.

Sophie #175226 17/01/2012 12:38 AM
Sophie Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei igjen!

Nå har jeg lest utrolig mye, og sett på ulike alternativer for å dempe smertene. Men etter å ha lest mer om hvordan støvlene skal sitte, har jeg kommet fram til at jeg tror nok de er litt for store likevel. Jeg fikk ikke god nok hjelp i butikken. Jeg tror jeg skulle gått ned en, kanskje en halv, størrelse. Og så oppdaget jeg at jeg faktisk har 30 dagers garanti som ennå gjelder ut uka, selv om varen er brukt. Jeg har brukt skiene og skoene 5 ganger, og har fått skikkelig vondt i leggen. Fikk derfor lyst å benytte meg av denne garantien. Jeg kjøpte en pakke med ski-binding+støvler, vil jeg da kunne bytte bare støvelen eller hele pakken tror dere?

Jeg har også funnet ut at jeg kan varmebehandle lesten+få meg ordentlige såler, og også ordentlige sokker, i tillegg til å kjøpe disse beskyttelsene for leggen. Men hva tror dere, skal jeg ta støvlene med tilbake til butikken?

Sophie #175227 17/01/2012 7:15 AM
Fersking
Fersking

Benytt deg av garantien =) kjøpt på gsport? Du kan i alle fall dra innom å prøve skoa i den størrelsen og så kjenne om du passer mindre sko. All varmebehandling er positiv =) I alle fall min erfaring. Skulle tro det er unødvendig å bytte heile pakka.

Sophie #175228 17/01/2012 9:08 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis du får smerter bak på leggen etter løssnøkjøring er det antageligvis fordi du har "hengt" i støvlene. Kan være pga litt mangelfull teknikk, eller for lite "forski"(for korte ski eller midtmontert). Varme behandlingen hjelper neppe på dette, ei heller såler.

Sophie #175229 17/01/2012 12:17 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Som nevnt over høres dette minst like mye ut som et teknikkproblem som et støvelproblem. Man skal ikke henge i støvlene samme hvor smale eller korte ski man har. Det hender jo at man havner i baksetet om man gaper over litt mye, men det funker jo ikke. Det er vanskelig å oppsumere dette i en forumtråd uten å ha sett deg kjøre, men noen basisting å tenke på er keeperposisjon, tyngdepunkt, vinkel i knær, hofta inn, bredde mellom beina, vektfordeling mellom ski, trykkavlasting og stavisett. du skal KJØRE på ski, ikke STÅ på ski. Jeg liker å tenke at jeg skal stå "i skia", ikke OPPÅ skia.

Mine tips: 1: hvil til det går over. Det blir ikke gøy når det gjør vondt, og det blir ikke bedre om du bare pusher videre uten at noe endrer seg. 2: les deg opp på teknikk, friflyt har hatt gode teknikkspalter i det siste. Se på teknikken til gode skiløpere. hva gjør de annerledes? Prøv deg med overdrevne bevegelser (langt bak/langt fram, armer ut, armer inn, uten staver, veldig dyp/helt rett i knær, veldig bred/veldig smal osv) hva skjer? 3: Om du kjører med noen, eller kjenner til noen som er virkelig kan det kan de kanskje se på deg og gi deg enkle teknikktips. Ellers er det nok ikke altfor vanskelig å få den jevne mannlige frikjører i snakk dersom temaet dreier seg om skiteknikk. 4: kjør mer på ski og lek deg på ski. du trenger ikke tenke teknikk hele tiden. kvantitet er en kvalitet i seg selv.

det er utrolig mange som har/har hatt for store støvler og dårlige såler, men det er ikke slik at det er svaret på alt. Det gir seg gjerne mer utslag i smerter i fotblad og fremside av legg, presspunkter og manglende presisjon. Jeg sier ikke at det ikke er gøy med utstyr, men det er desverre ikke mye hjelp i det om man ikke kan utnytte det. Om du vil investere i noe anbefaler jeg såler, da sålene i støvlene vanligvis er bedre egnet som dasspapir enn såler. Du uansett kommer til å ville ha det ettersom du blir bedre. Det kan godt hende du skal ha mindre støvler så det er verdt å vurdere å utnytte garantien. Prøv da med et par gode såler (de gjør foten litt kortere).

Lykke til. Noe av det kuleste med skikjøring er at det alltid er mulig å bli bedre, og at det bare blir morsommere jo bedre man blir.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå