Som nevnt over høres dette minst like mye ut som et teknikkproblem som et støvelproblem. Man skal ikke henge i støvlene samme hvor smale eller korte ski man har. Det hender jo at man havner i baksetet om man gaper over litt mye, men det funker jo ikke. Det er vanskelig å oppsumere dette i en forumtråd uten å ha sett deg kjøre, men noen basisting å tenke på er keeperposisjon, tyngdepunkt, vinkel i knær, hofta inn, bredde mellom beina, vektfordeling mellom ski, trykkavlasting og stavisett. du skal KJØRE på ski, ikke STÅ på ski. Jeg liker å tenke at jeg skal stå "i skia", ikke OPPÅ skia.
Mine tips: 1: hvil til det går over. Det blir ikke gøy når det gjør vondt, og det blir ikke bedre om du bare pusher videre uten at noe endrer seg. 2: les deg opp på teknikk, friflyt har hatt gode teknikkspalter i det siste. Se på teknikken til gode skiløpere. hva gjør de annerledes? Prøv deg med overdrevne bevegelser (langt bak/langt fram, armer ut, armer inn, uten staver, veldig dyp/helt rett i knær, veldig bred/veldig smal osv) hva skjer? 3: Om du kjører med noen, eller kjenner til noen som er virkelig kan det kan de kanskje se på deg og gi deg enkle teknikktips. Ellers er det nok ikke altfor vanskelig å få den jevne mannlige frikjører i snakk dersom temaet dreier seg om skiteknikk. 4: kjør mer på ski og lek deg på ski. du trenger ikke tenke teknikk hele tiden. kvantitet er en kvalitet i seg selv.
det er utrolig mange som har/har hatt for store støvler og dårlige såler, men det er ikke slik at det er svaret på alt. Det gir seg gjerne mer utslag i smerter i fotblad og fremside av legg, presspunkter og manglende presisjon. Jeg sier ikke at det ikke er gøy med utstyr, men det er desverre ikke mye hjelp i det om man ikke kan utnytte det. Om du vil investere i noe anbefaler jeg såler, da sålene i støvlene vanligvis er bedre egnet som dasspapir enn såler. Du uansett kommer til å ville ha det ettersom du blir bedre. Det kan godt hende du skal ha mindre støvler så det er verdt å vurdere å utnytte garantien. Prøv da med et par gode såler (de gjør foten litt kortere).
Lykke til. Noe av det kuleste med skikjøring er at det alltid er mulig å bli bedre, og at det bare blir morsommere jo bedre man blir.