Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkstøvel - med brei rist
#175167 10/01/2012 11:42 PM
Remøy Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

Har til no hatt ein scarpa t2x telemarkstøvel. Den knip alt for hardt rundt rista, og gjer at krampa kjem fort. Eg er derfor på jakt etter ein støvel med brei rist:

1)  Crispi XP http://www.oslosportslager.no/produkt/crispi-xp-telemarkstovel-24678.aspx

2)  Black Diamond Seeker http://www.backcountry.com/black-diamond-seeker-telemark-ski-boot-mens

3) Garmont Vodoo http://www.garmont.com/ski/eng/prodotti-dettaglio.php?categoria=3&prodotto=335

* Crispi og Garmont er kjende for å ha brei rist-har black diamond det og?! 

* Er alternative over gode? nokre erfaringar? Evnt ein støvel eg har gløymt? :

- Brei rist

- Middels stiv støvel ( Tur/frikøyring)

- Passar til konvensjonellbinding( Hammerhead)

Takk for hjelpa!

Re: Telemarkstøvel - med brei rist
Remøy #175168 11/01/2012 11:18 AM
Fersking
Fersking

Hei, med min lille erfaring med bein som er rimelig breie og med høy rist er at Crispi har hatt litt mer rom enn feks Scarpa. Jeg har dessverre ikke testa feks racing crispi vs. racing scarpa, men Crispi CXP skoa jeg har hatt 2 versjoner av har hatt mye rom for beina mine.

Jeg kjøpte nå ett par crispi evo ntn ( 07/08 ) på tilbud, men de er for trange for meg i bredda selv i en størrelse større.Jeg kjøpte 27 str privat og i går prøvde jeg nyeste modell ( grønn) i str 27,5, men den var også litt trang selv om den var mye bedre. Hovedproblemet der var noe med trykket oppover leggen, men det kan være at siden dette var lånesko at innerstøvelen var rimelig ujustert.

Uansett ville jeg ikke kjøpt sko uten å få prøvd de og selv da prøve de 2 ganger minst på begge bein i binding så du virkelig ser hva du har på beina.

Jeg angrer på kjøpet mitt selv om jeg var "sikker" på at dette skulle gå bra når jeg sto i butikken.

Remøy #175169 11/01/2012 11:29 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei

Hvis du har høy rist må du ha støvel med nok rom over rista. Bred rist = bred støvel osv. Sjekk mål for støvelen du har nå mot ulike modeller.

Krampe kan høres ut som et annet problem. Hvis du har plattfot vil du få krampe uansett hvilken standardmodell du velger. Det kan virke som skoen er for smal, men så skyldes det egentlig at plattfoten eser ut. Da er løsningen å gå for formstøpt innerstøvel.

Surefoot lager formstøpte innerstøvler og hjelper til med å finne et skall som passer foten. Dette er usmakelig dyrt, ca 10000kr, men det er like dumt å kjøpe støvel etter støvel og aldri bli fornøyd.

Remøy #175170 15/01/2012 2:24 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har noen gamle Garmont Ener-G. Funker som hest! Vil aldri bytte bort noe som funker på 75mm. Garmont er som kjent tilpasset "norges-foten", og siden du er i den situasjonen at scarpa kjennes ut som en jentestøvel, bør du gå for Garmont. Vet dessverre ikke om Voodoo'en tilsvarer ca. det jeg har, men den jeg har er i hvert fall ypperlig til sitt bruk.

Remøy #175171 30/01/2012 6:55 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

HeiHar også mye av samme problemene, selger derfor min Black Diamond Push som ble alt for trange forran i tærne, men helt super ellers. Er det noen som har erfaring med Crispi XR?

Vurderer også Garmont Voodoo, men er da usikker på disse da det er 3 spenner. Noen som vet om de er lavere enn støvler med 4 spenner og har noen erfaringer.

Remøy #175172 08/02/2012 12:57 PM
Fersking
Fersking

Hei

Har kjørt telis siden slutten av 80-tallet og har høy/brei vrist. Av alle de 10-15 skoparene jeg har hatt/kjørt har alltid Crispi passet best. Gjelder både lær m/spenner, lave plastsko til topptur og stive racingsko med 4 spenner. 

Remøy #175173 08/02/2012 2:12 PM
frh Offline
Fersking
Fersking

Dersom det kniper over rista så napp ut sålen som ligger i skoa. Har selv bred og høg fot. Slet og med t2x selv uten såle. Byttet til NTN og tx pro og nå fungerer det bra (uten sole)

Remøy #175174 08/02/2012 2:24 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Høy vrist eller bred lest? Hvor får du krampe? Har du prøvd en såle som bygger opp under fotbuen?

Remøy #175175 10/02/2012 11:06 AM
Fersking
Fersking

Jeg gjorde det samme som frh. Har høy rist, og nappa ut sålen på mine tx pro. Funka fjell. På tidligere sko har jeg hatt formstøpt såle, men da har jeg hatt litt flere valgmuligheter enn det jeg har med NTN (har ganske liten størelse).

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå