Radical er en forbedret versjon av Vertical, spesielt mtp frikjøring. Den har blant annet en konstruksjon som skal hindre pre-utløsninger som noen frikjørere har slitt med. Jeg ville definitivt valgt radical. For de nøyaktige forskjellene mellom Radical og Vertical foreslår jeg du googler, da finner du sikkert for inngående artikler om det.
Angående stoppere kjøper du bare Radical ST med 100 mm stoppere. Det er en smal sak å bøye de ut de få ekstra mm som trengs.
Oppbygningplate gir ikke bedre kontroll. Oppbygning gir mer moment for kanting, men mindre følelse med skien. Oppbygningen på ikke speed bindinger er uansett minimal og er vel der av praktiske årsaker mtp montering om jeg husker rett. Det som dog kan påvirke egenskapene er platen mellom fremre og bakre binding som FT bindingene har. Denne skal stive av bindingen, men mange mener den ikke har store effekten så om du skal kjøpe en binding med den er diskutabelt. FT de mest frikjøringsrettede bindingene.
Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt Radical ST med 100mm stoppere. Fangreimer er noe herk, spesielt i alpinanlegg. Platen på FT gir ekstra vekt og pris uten at fordelene er veldig klare.