Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Har jeg montert bindingen for langt fremme mtp. pudderkjøring?
#175057 09/01/2012 12:42 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har nylig gått over til telemark fra alpint og føler jeg mestrer det rimelig bra i preppet løype nå smile Skiene fungerer veldig bra og jeg har ikke tenkt noe mer over monteringen av bindingene, før nå.

Prøvde meg litt på pudderkjøring ett par dager denne uken, men fikk det ikke akkurat så bra til. I svingene flyter fremskien ganske bra, men innerskien føles som om den dykker en del i snøen og hekter ofte, med utfall at jeg tryner. Dette kan selvsagt ha med teknikken min å gjøre og at pudderkjøring ikke er helt likt bakkekjøring, men må spørre om bindingene mine er plassert ugunstig mtp. pudder.

Når hælen er løftet og jeg presser på skien ligger "trykkpunktet" på fremsiden av midtpunktet, dvs. jeg har lenger bakski enn fremski med løftet hæl. Er dette "feil" ? Da jeg monterte bindingene sa jeg bare at de skulle montere slik at skien fungerer til bakke og litt toppturer. De ble da montert på standard-merket på skien. Mer tenkte jeg ikke på det... Har vurdert å flytte bindingen 5-6 cm bak, eller der en grei freeride-montering vil være. Plugging fører vel ikke til noe særlig svakere ski?

Skien er Dynastar Big Trouble med G3 Targa Ascent. Den er altså ikke noe særlig bred (124 - 92 - 114), men skulle være bred nok til litt flyt.

Setter stor pris på litt tips både rundt pudderteknikk og evt. flytting av binding.

Bilde av ski og midtpunkt:http://dl.dropbox.com/u/8357137/Photo%2018%2052%2017%2006.01.122.jpg

Re: Har jeg montert bindingen for langt fremme mtp. pudderkjøring?
AyB #175058 09/01/2012 2:16 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Klassisk feilmontering som er tydelig visuelt og som kjøringen også da viser etter din beskrivelse. Det er bare å flytte bakover, og skien vil ikke bli nevneverdig svekket av plugging.

Nyttige tips her, se spesielt siste avsnitt: http://www.telemarkski.com/html/how_tele_mount.html

AyB #175059 09/01/2012 2:17 PM
Medlem
Medlem

Hei, det er ofte en fordel å bakmontere telemarkbindinger litt, nettop for å bøte på de problemene du nevner. I så fall er det viktig å ikke ta for hardt i, ville ikke bakmontert mer enn 2 - 3 cm, fordi hvis du flytter tyngdepunktet ditt for langt bak, vil skiene bli tungkjørte, og treige inn i svingen. Plugging vil normalt sett ikke svekke skiene noe særlig.

I ditt tilfelle tror jeg skiene er litt for smale for å flyte øverst i snøen, og bakmontering vil nok ikke gi en revolusjonerende endring, men mer en forbedring i løssnøen. Jeg ville prøvd meg fram med teknikken, hva med å varriere litt vektfordeling på innerski/ytterski, hofta frem-bak etc. De aller fleste har godt av å utfordre ballanse og teknikk innimellom, og kanskje du fikser problemet uten å endre på skia?

AyB #175060 09/01/2012 4:08 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tips! Kan vel legge til at jeg veier bare 70kg, men er enig i at de vil mest sannsynlig ikke flyte øverst i snøen. Skal prøve noen ganger til før jeg evt. flytter, for det kan, som du sier, bare være litt justeringer på teknikken for å få det til bedre.

Nå føles de ikke tungkjørte i det hele tatt i preppet løype ihvertfall. Går raskt inn i svingen, og noen ganger nesten litt for raskt :P

Du sier 2-3cm bakmontering, men mener du da i forhold til true-center, standard eller slik bindingene er montert nå? Vil ikke ødelegge lekenheten i bakken for mye, men litt forbedring i løssnøen vil være fint smile

AyB #175061 09/01/2012 5:18 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg veier bare 73kg, og det er ikke alltid jeg flyter øverst i snøen selv på ski med 120mm midje (åhhh jeg elsker Vestlandet :p). Flyt er relativt. Ved nok pudder vil alle ski synke. Ved nok fart vil alle ski flyte.

Det at tuppene dykker og at de graver i svinger kan løses til dels ved montering lenger bak. Typpiske pudderski har og typisk taper og rocker som er det beste for å kurrere disse problemene (rocker mot dykking, taper mot graving i svinger)

Med 2-3 cm bak mener han nok bak prodesentens anbefaling

AyB #175062 09/01/2012 11:42 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, så lenge det kan bli en liten forbedring så blir jeg nok fornøyd smile Får satse på at kombinasjonen av mer erfaring og evt. flytting av binding gjør en liten forskjell såpass at jeg kan få tatt meg noen mindre toppturer med grei nedfart.

Leste et sted at "Ball Of Foot @ Center of Running Surface" kan være et greit utgangspunkt?

Skal vel klare meg med tradisjonelt spenn en stund så får jeg invistere i bredere planker etterhvert. Får satse på at vinteren kommer for fullt snart.

AyB #175063 10/01/2012 8:17 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Et par cm flytt merkes godt, du vil bli overrasket

Senter av tåballen på senter av skiens kontaktflate er bl.a. ifølge diskusjoner og artikler på telemarktips.com, en god (men noe omstendig) monteringsmetode ja. Kan være en ide å prøve dette.

Kom med tilbakemelding etterhvert på hva du gjorde og hvordan det gikk :-)

AyB #175064 10/01/2012 3:15 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal måle og finne frem til en plassering i løpet av helgen, og håpe på at de ikke har alt for mye å gjøre på G-Sport. Kommer med tilbakemelding ja smile

AyB #175065 13/01/2012 4:16 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har i dag målt meg frem til plassering av tåballen på senter av skien smile

Det viste seg at center-merket stemte akkurat med senter av skiens kontaktflate. Tåballens plassering i skoen plasserte jeg på skicenter og merket av bootcenter. Med utgangspunkt i dette må bindingen flyttes 3,5cm bak standard-merket. Føler fortsatt at dette virker langt fremme, men som sagt over her, burde jeg ikke ta i for mye.

"If a ski is for hardpack only, BOF is fine: if a ski is to be used offpiste, 15mm behind hardpack will usually give it a touch of extra float without sacrificing hardpack performance"

Virker 3-4cm bakmontering som en ok plan? smile Ifølge sitatet over burde jeg montere 5cm bak, men det blir kanskje for mye. Skal jo brukes mye i bakke også.

AyB #175066 15/01/2012 11:27 PM
GTL Offline
Fersking
Fersking

Hei, Jeg ville nøyd meg med 3 cm bak. Har sjøl et par Movement par, som jeg monterte etter produsentens anbefaling ( samt etter råd fra service mann på Movement) Denne monteringen samsvarer nok med de råd du har fått ( 5 cm bak) Jeg trivdes ikke på skiene i det hele tatt, flytta bindingen 3,5 cm fram og er happy smile

Funker som snus til allround bruk nå, ( Hemsedal) Typiske forhold er vindpakket snø, litt løst i skogen, litt park kjøring, mye bakke.

Skal nevnes at jeg har flere par, så kan derfor optimalisere etter forhold. Men, kjører definitivt mest på Movement skia ( ganske like mål som dine)

Lykke til!

GTL

ps, har et par tenårings gutter som pr def er jibbere, på Telemark, begge kjører midtmonterte bindinger på alle ski, også pudder planker...

AyB #175067 20/01/2012 10:42 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da har jeg fått montert bindingene bak og testet de i bakken. Det var dessverre ikke nok pudder utenfor løypen til å få testet om flyten ble bedre, men forholdene i bakken var nydelige. Det jeg derimot kan konstatere er at skiene ble mye bedre å kjøre på laugh De ble mer stabile i fart og generelt sett lettere og bedre å håndtere. Flyttet 4cm bak så tåballen er plassert sånn ca. på center, og foreløpig trives jeg godt med denne plasseringen smile

Takk for tips og rettledning! Gjenstår bare å forbedre teknikk og takle pudder bedre.

AyB #175068 24/01/2012 8:15 PM
AyB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skien oppleves som mye bedre i løssnø også laugh Den ble bedre allover. Men har egentli fått ett litt mer irriterende "problem". Hælklossen er ikke montert langt nok bak.

Er vel meningen at haken man spenner inn på skoen skal hvile på hælklossen slik at man lett kan presse den ned for at den skal plassere seg riktig bak skohælen, og deretter bare dra haken den opp så skoen sitter. Slik var det ihvertfall før. Nå må jeg løfte haken opp selv og lirke den over hælkanten på skoen før jeg kan spenne haken fast. Tar lenger tid og er rett og slett tungvint..

Skisse:http://bildr.no/view/1087780

AyB #175069 25/01/2012 7:42 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Flott at flyttingen funket, det var egentlig som forventet :-)

Hælklossen må nok også flyttes i samsvar med bindingen, denne skal helst hvile noenlunde rett under hælen på skoen, og "haken" vil følgelig havne i rett posisjon. Er egentlig en rask sak å borre nye hull og flytte klossen

Mest lest på FRIFLYT.NO