Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger litt hjelp med valg av ski for en nybegynner
#174910 02/01/2012 8:07 PM
Kørli Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei

Jeg er i utgangspunktet veldig uerfaren når det kommer til telemark, men jeg har prøvd noen ganger og er skikkelig bitt av basillen. Jeg har vært på nett og i butikker for å prøve og skaffe litt meg info, i den store jungelen. Og har komt fram til noen små ting.

Vil i utgangspunktet ha en pakke hvor jeg får nødvendigt utstyr. Har vært rundt i butikker å fått råd og tilbud. Og komt frem til at jeg ønsker telemark med NTN bindinger.

Fikk følgende tilbud på G-max: Da med Head I.Peak 78 FLT SW PR ski , Rottefella NTN bindinger og Crispi Evo NTN bindinger til 8000,- Kunne oppgradere ski til Head Rock ´N´ Roll 94 Sw mot 1000,-

Kan noen si meg om dette er noe å satse på, eller om jeg er helt ute å kjører? smile

Re: Trenger litt hjelp med valg av ski for en nybegynner
Kørli #174911 02/01/2012 8:42 PM
Medlem
Medlem

Testet du støvler og kom fram til at Crispi-støvelen passet best, eller var det det den støvelen g-max-folka sa du kunne få med i pakken? Det at støvelen passer foten din godt er nemlig kritisk, og de færreste har en fot som passer i alle støvler.

Jeg har ikke stor kjennskap til head sine ski, men jeg ser at de reklamerer for den med at den skal være "50% deep snow". Jeg er derimot litt skeptisk til det med kun 78mm under foten. (mine reinspikka parkski er 87mm under foten)

Bindingene er det ikke noe å si på, så det store spørsmålet blir jo egentlig hva slags type skikjøring du kommer til på drive med. Skal du kun cruise rundt i preparert løype, eller sikter du mot eventyr utenfor løypene også?

Og nå skal jeg jo ikke si noe sikkert, siden jeg ikke vet hva slags folk du fikk hjelp av hos g-max, men min erfaring er at g-sport sjelden har det største utvalget i ski, eller ansatte med virkelig god peiling på denne typen ski. Her kan jeg ta feil though, det er kun min erfaring.

Kørli #174912 03/01/2012 7:19 AM
Kørli Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg prøvde Crispi-støvelen, hvor den satt veldig godt på foten i forhold til andre typer sko de hadde i butikken.

Hovedsakelig vil kjøringen bestå av kjøring i preparerte løyper, men hvor jeg også vil kjøre noe utenfor løypene hvor det lar seg gjøre. Slik at jeg ønsker noen ski som kan gjøre begge deler (litt ønske tenkning av et par ski). Men jeg ser ikke for meg at det blir noen særlige toppturer, da jeg først vil mestre telemark kunsten. smile

Det er selve skien kontra andre ski jeg er usikker på, da jeg også har tenkt i de baner at 78mm under foten kanskje er litt for lite til å drive "50% deep snow". Men ettersom jeg ikke har kjørt så veldig mye og utvalget av ski ikke er så veldig lite. Har jeg litt problemer med å se helt hva ski jeg bør velge.

Har lest litt om Head Rock ´N´ Roll 94 Sw. At skien vant Fri Flyt skitest i 2010 i den viktige allround kategorien, og da at dette kanskje kunne være skien for meg?

Kørli #174913 03/01/2012 1:48 PM
Medlem
Medlem

Vet som sagt ikke mye om Head sine ski, men utifra specsene virker det som en bedre allroundski. Og dersom den vant friflyt-testen, så burde det jo være et brukbart alternativ.

Kørli #174914 07/01/2012 12:44 PM
Kørli Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jah. Da var vertfall valget tatt smile Endte opp med Head Rock`N Roll ski, Crispi EVO sko og NTN bindinger.. Har egentlig veldig trua, så gleder meg til å komme ut å prøve de. Så skal jeg heller gi en tilbakemelding på om det var like bra som jeg hadde trodd smile

Kørli #174915 27/11/2012 6:52 PM
Fersking
Fersking

Vart du fornøyd med Head Rock'n Roll skia?