Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
K2 Sideshow eller Hardside?
#174850 02/01/2012 3:50 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! Etter å ha googlet telemarkutstyr til jeg blir blå trenger jeg litt veiledning fra de med peiling før jeg tar det endelige valget og går til anskaffelse. Jeg er rimelig trygg på at valget står mellom K2 Sideshow og K2 Hardside, men innser at jeg rett og slett ikke har den nødvendige erfaringen til å vite hvilke av de to som er det beste valget til mine behov.

Om mine evner: Jeg anser meg som en relativt habil skikjører, selv om jeg ennå ikke eier mine egne plastsko. Jeg er en erfaren langrennsløper, har erobret noen topper (og kjørt ned igjen) på fjellski, og har gjennom flere år kjørt noen dager i sesongen på lånt telemarkutstyr (et par temmelig gamle Dynastar telemarkski, bredde ca. 90 foran og 60 midt på, og et par Scarpa T3 sko, antakeligvis et nummer for store). Jeg innser at det ikke er mye å skryte av, men jeg opplever å mestre kjøringen godt i løpet av kort tid når jeg prøver (selv om utstyret ikke har vært det beste), og ønsker nå å skaffe skikkelig utstyr og forhåpentligvis bruke noe mer tid på dette.

Om min bruk: Realistisk sett vil skiene anvendes mest med utgangspunkt i skiheis, men jeg ønsker også å bruke dem i fjellet når anledningen byr seg. Men skulle jeg virkelig bli bitt av toppturbasillen vil jeg nok investere i et dedikert supplement til denne disiplinen (K2 Wayback e.l.). Jeg trives godt utenfor oppkjørte løyper når forholdene er gode, og skiene bør derfor ikke legge en stor demper på gleden ved å kjøre i løssnø. Imidlertid er den brutale virkeligheten at skikjøringen ikke kan ha førsteprioritet i livet, og skiene er derfor nødt til å fungere den dagen jeg måtte befinne meg i bakken eller fjellet, uansett hvilke snøforhold det er. Jeg vil altså ha ski som er stabile, forutsigbare og greie å styre i varierte forhold, og føles trygge selv når det er knallhardt, men likevel er morsomme i løssnøen. Dessuten bør vekten være mulig å dra med opp på en fjelltopp i ny og ne. Jo, det er mye å be om...

Mine foreløpige vurderinger: Sideshow ser ut som en svært anvendelig ski for realistiske forhold - ulike grader av hard og variert snø. Påstås å være utmerket selv på blåis. Samtidig har den All-Terrain Rocker og hevdes den å fungere nesten like godt i løssnø. Skien er imidlertid ny av året, så det er foreløpig få uavhengige bekreftelser av disse påstandene. Hardside er noe bredere, og hevdes å være K2s mest allsidige ski. Jeg forstår det som om den ofrer noe ytelse under de aller hardeste forholdene til fordel for bedre pudderegenskaper, i forhold til Sideshow - blant annet med Powder Tip (early taper).

De spørsmålene jeg ikke greier å besvare med min begrensede erfaring er altså: - Hvor stort fortrinn har Hardside over Sideshow i løssnø? Er det en vesensforskjell mtp. hvor gøy man kan ha det? - Hva slags forhold må man komme ut for før man ønsker at man hadde Sideshow istedet for Hardside? Vil dette skje kun på ekstreme toppturnedkjøringer hvor det plutselig dukker opp blåis i stupbratte heng, eller vil denne tanken dukke opp hver gang man kjører en rød eller svart løype under litt harde forhold?

Forøvrig blir det NTN bindinger, og sko ut fra hva som passer (men f.eks. Scarpa TX pro).

Beklager mye prosa, håper noen tar seg bryet med å lese gjennom og lufte sine tanker.

Re: K2 Sideshow eller Hardside?
Daniel Wennberg #174851 02/01/2012 1:09 PM
Entusiast
Entusiast

"En-ski-vidunder" er vanskelige greier smile

Hvor høy/tung er du? Hardside vil jo gi deg mer flate som du selv skriver men ellers er skiene veldig like sett bort fra svingradius som er kortere på Sideshow (noe som gir mening på hardere underlag). Det selvsagte svaret er jo 2 par ski men et par med ca 100mm midtbredde er i mine øyne "allround" for norske forhold.

Kommer jo litt an på hvordan du liker skiene men må du ha metall i de? K2s COOMBAck er jo også en god gammel traver også ville jeg ha sett på Voilé Vector som er griselette og har en svært morsom konstruksjon.

Daniel Wennberg #174852 02/01/2012 1:50 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Er ca. 178/179 og omtrent 74 kg i nettoen. Ang. skikonstruksjoner har jeg jo begrenset med erfaring, men når jeg har gjort research har jeg prøvd å være realistisk - det er ikke drømmeforhold hver dag. Har derfor lagt vekt på at skien er god på variert og hardt underlag. Når det gjelder flere par ski kommer det kanskje etterhvert, men foreløpig må jeg klare meg med dette ene paret, så det bør kunne håndtere de fleste forhold sånn brukbart.

Daniel Wennberg #174853 02/01/2012 1:58 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker forøvrig for tips. Vector så morsom ut ja, særlig under fine forhold, men testerne sier at den kommer litt til kort i tung kramsnø og vanskelige forhold? Da lurer jeg på hvilke fjell de går tur i, når de kaller det "the only ski you need in the bc"...

Daniel Wennberg #174854 02/01/2012 2:37 PM
Entusiast
Entusiast

Min allround-/topptur-ski er K2 AntiPiste som er omtrent identisk med COOMBAck (bare med schtøgg dekor og inserts for telemarkbindinger). Dette er en ski jeg liker svært godt på det meste av føre (kjører aldri is) selv om den er helt klart best på myk snø i en eller annen form. Jeg har null problemer med å "carve" med disse på fast underlag i bakken.

Jeg er litt der at er det drittforhold så er det drittforhold åkke som. Mulig det sitter i hodet mitt men jeg synes ofte det er gode forhold når jeg er på tur smile Husk at det som du kanskje har opplevd som gufne forhold på fjellski plutselig kan fremstå som noe helt annet på tyngre utstyr.

Må innrømme at jeg vurderer å bytte ut AntiPistene for noe tilsvarende midjemessig men lettere. I så fall blir det enten Voile Vector eller DPS Wailer 99 med den nye NTN-bindingen.

Daniel Wennberg #174855 02/01/2012 4:22 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har kjørt K2 Harside m/NTN lenge og den fungerer veldig bra på hardt og vanskelig føre. Det jeg savner med den skien er mer midtbredde når det blir mykere. Men utfra bruken du skisserer så ville jeg valgt Hardside over Sideshow. Du får mer igjen i flyt enn du mister av grep pga midtbredden. 100mm på midten er som en skrev allround ski for Norge.

NTN i kombinasjon med Tx pro burde være helt perfekt. Og Hardside er ikke så tung at den er noe problem å ta med på toppturer.

Sjekk www.bodoadventure.no de har salg på Hardside og kan sikkert gi gode pakketilbud!!

Daniel Wennberg #174856 02/01/2012 9:10 PM
Fersking
Fersking

Jeg var i samme situasjon som deg i fjor og endte opp med K2 Backlash som har omtrent samme mål som Sideshow. Selv om ønskedrømmen er pudderdager utenfor løypene, ender man ofte opp med mye tid i preparerte bakker likevel. Min erfaring tilsier at 90 midtbredde er mer enn nok for slik kjøring - i tillegg flyter man bra i løssnø med rockertupp samt at det er lettere å dra med seg i terrenget dersom man også skal gå oppover...

Daniel Wennberg #174857 02/01/2012 11:39 PM
Medlem
Medlem

Har ingen erfaring med K2, men stemmer for bredde og Hardside. Og årets TX Pro, fantastisk støvel. Og etter et par runder i skikkelig pudder er du hekta og kommer til å ende opp med et par skikkelige breiplanker, bare for å ha i bakhånd smile Forøvrig kudos for langt og godt skrevet innlegg, mer av sånt!

(hilsen kluh, fortsatt høy på pudderet i Raulandsfjell i går smile

Daniel Wennberg #174858 03/01/2012 7:54 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for alle innspill! Det ble Hardside, lengde 181, og TX pro. Gleder meg til å prøve!