Hei! Etter å ha googlet telemarkutstyr til jeg blir blå trenger jeg litt veiledning fra de med peiling før jeg tar det endelige valget og går til anskaffelse. Jeg er rimelig trygg på at valget står mellom K2 Sideshow og K2 Hardside, men innser at jeg rett og slett ikke har den nødvendige erfaringen til å vite hvilke av de to som er det beste valget til mine behov.
Om mine evner: Jeg anser meg som en relativt habil skikjører, selv om jeg ennå ikke eier mine egne plastsko. Jeg er en erfaren langrennsløper, har erobret noen topper (og kjørt ned igjen) på fjellski, og har gjennom flere år kjørt noen dager i sesongen på lånt telemarkutstyr (et par temmelig gamle Dynastar telemarkski, bredde ca. 90 foran og 60 midt på, og et par Scarpa T3 sko, antakeligvis et nummer for store). Jeg innser at det ikke er mye å skryte av, men jeg opplever å mestre kjøringen godt i løpet av kort tid når jeg prøver (selv om utstyret ikke har vært det beste), og ønsker nå å skaffe skikkelig utstyr og forhåpentligvis bruke noe mer tid på dette.
Om min bruk: Realistisk sett vil skiene anvendes mest med utgangspunkt i skiheis, men jeg ønsker også å bruke dem i fjellet når anledningen byr seg. Men skulle jeg virkelig bli bitt av toppturbasillen vil jeg nok investere i et dedikert supplement til denne disiplinen (K2 Wayback e.l.). Jeg trives godt utenfor oppkjørte løyper når forholdene er gode, og skiene bør derfor ikke legge en stor demper på gleden ved å kjøre i løssnø. Imidlertid er den brutale virkeligheten at skikjøringen ikke kan ha førsteprioritet i livet, og skiene er derfor nødt til å fungere den dagen jeg måtte befinne meg i bakken eller fjellet, uansett hvilke snøforhold det er. Jeg vil altså ha ski som er stabile, forutsigbare og greie å styre i varierte forhold, og føles trygge selv når det er knallhardt, men likevel er morsomme i løssnøen. Dessuten bør vekten være mulig å dra med opp på en fjelltopp i ny og ne. Jo, det er mye å be om...
Mine foreløpige vurderinger: Sideshow ser ut som en svært anvendelig ski for realistiske forhold - ulike grader av hard og variert snø. Påstås å være utmerket selv på blåis. Samtidig har den All-Terrain Rocker og hevdes den å fungere nesten like godt i løssnø. Skien er imidlertid ny av året, så det er foreløpig få uavhengige bekreftelser av disse påstandene. Hardside er noe bredere, og hevdes å være K2s mest allsidige ski. Jeg forstår det som om den ofrer noe ytelse under de aller hardeste forholdene til fordel for bedre pudderegenskaper, i forhold til Sideshow - blant annet med Powder Tip (early taper).
De spørsmålene jeg ikke greier å besvare med min begrensede erfaring er altså: - Hvor stort fortrinn har Hardside over Sideshow i løssnø? Er det en vesensforskjell mtp. hvor gøy man kan ha det? - Hva slags forhold må man komme ut for før man ønsker at man hadde Sideshow istedet for Hardside? Vil dette skje kun på ekstreme toppturnedkjøringer hvor det plutselig dukker opp blåis i stupbratte heng, eller vil denne tanken dukke opp hver gang man kjører en rød eller svart løype under litt harde forhold?
Forøvrig blir det NTN bindinger, og sko ut fra hva som passer (men f.eks. Scarpa TX pro).
Beklager mye prosa, håper noen tar seg bryet med å lese gjennom og lufte sine tanker.