Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Toppturer, hvilke type ski bør jeg velge?????
#174821 01/01/2012 6:33 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg er egentlig en langrennsgutt, men siste året har jeg fallt helt for fotturer i fjellet, og nå har jeg også lyst til å gå på toppturer med ski og kunne renne ned igjen uten å ploge hele veien, slik det blir med langrenn eller fjellski. Noen anbefaler meg telemarkski, andre randonee. Jeg er usikker. Det er viktig at jeg også kan bruke skiene i trekket også. Syns for øvrig det ser spennede ut med telemarkski. Jeg har et par ski på hånden som jeg kan kjøpe. For øvrig er disse bare 151 cm lange. Det er et par twintip Rossignol med rottefella R6 og Scarpa T2 ECO sko. Utstyret er lite brukt og selges billig. Jeg er usikker på om disse rett og slett blir for små for meg. Jeg er 175 cm og 72 kg. Har ingen erfaring fra alpint eller telemark fra før. For øvrig står jeg ganske godt på langrenn og kjøpte meg Fisher proff skøyteski i fjor som går som en drøm.

Håper noen av dere kan gi meg noen gode råd.

Re: Toppturer, hvilke type ski bør jeg velge?????
Laksefisker #174822 01/01/2012 7:15 PM
Fersking
Fersking

151 blir for kort, altfor kort til off pist og toppturer. Telemarkski burde være +/- 5 cm i forhold til deg, eller lengre.

Laksefisker #174823 01/01/2012 7:34 PM
Medlem
Medlem

151 er ihvertfall veldig kort for en på din størrelse. Jeg er 185, og ville aldri kjøpt ski kortere enn 180.

Med tanke på at du ikke har noe særlig erfaring med verken telemark eller alpint, så blir det egentlig ett fett hva du går for. Dog kan jo telemark kanskje være litt mer aktuelt siden du er godt vant med å ha løs hæl i forbindelse med langrenn.(selv om langrenn og telemark er to vidt forskjellige ting)

Jeg har selv alltid kjørt nedover med festet hæl, men har alltid hatt lyst til å prøve telemark.

Laksefisker #174824 01/01/2012 8:15 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar. Jeg regnet med at 151 cm var noe kort ja, men jeg har konkludert med at det ikke finnes noe fasitsvar. Jeg har for øvrig fått med meg at det er lettere å manøvrere med kortere ski, men det finnes selvfølgelig en grense for alt. Det er latterlig dyrt å invistere i slikt utstyr. Om man går på en butikk der betjeninga har peiling, blir man prakket på utstyr til minst 15 lapper. Siden jeg ikke vet hva jeg vil ha eller egentlig trenger har jeg konkludert med at jeg børe kjøpe brukt nå, for så å heller kjøpe drømmeutstyret når jeg vet hva jeg har behov for. For øvrig finnes det rett og slett ikke nybgynnerpakker innen denne sjangeren til rundt 5 lapper eller under, slik det gjør med for eks langrenn og alpint. Problemet med brukt blir jo dette med størrelse på ski i samsvar med binding størrelse på sko.

Laksefisker #174825 02/01/2012 2:03 AM
Entusiast
Entusiast

Kjøp bindinger og ski brukt, men tenk deg om før du kjøper sko brukt. Det er svært viktig at skoene passer din fot slik at om du kjøper sko brukt må du i alle fall ha prøvd skoene fra før og vit at de passer (ikke kun at det er riktig skonummer).

Telemark er flott ja, spesielt når du blir god på det fordi da kan du gjøre annet enn å bare ploge med fjellskia også... Men det er vanskeligere å lære, gir ikke like god kontroll over skiene / er like stabilt og du vil finne bedre utvalg av bindinger og sko om du fester hælen.

Du bør gjøre deg noen tanker over hva du vil ha ut av toppturene. Er målet primært toppen og nedkjøringen mest bare en bonus (for noen til og med et nødvendig onde) eller er nedkjøringen hele poenget? Velger du turdato ut i fra om det er sol eller ut i fra om det er pudder? Ut i fra dette er det letere å anbefale hvilken bredde og lengde skiene bør ha, samt hvilken vekt som er akseptabel.

Hvor i landet er det du skal går på turer? Hvor mye snaufjell, hvor mye skog, hvor mye snø?

Det stort spekteret mellom full on frikjøringsutstyr med ingen kompromisser annet en gåfunksjon og det letteste gramjeger utstyret. For å kunne gi konkrete anbefalinger på utstyr må vi vite mer om hva bruken skal være.

Laksefisker #174826 02/01/2012 2:32 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar. Interessant det du skriver. Akkurat nå er det det å gå til topps som teller mest. Men det å kunne renne ned igjen uten å måtte ploge med fjellski, høres forlokkende ut. Nå skal vi for øvrig kjøpe alpinutstyr til ungene og da har jeg lyst til å ha et skipar som jeg kan bruke også til trekket. Jeg går mye på fjellet og liker å gå på nye topper på Sunnmøre. Jeg regner for øvrig med at når jeg har tatt meg et par turer og rent ned i pudder og etterhvert fått litt kontroll så setter jeg sikkert like stor pris på turen ned som opp. Det må da vel være lettere å gå oppover med telemark enn randonee? Men randonee er sikkert litt mere lettkjørt

Laksefisker #174827 02/01/2012 4:02 PM
Entusiast
Entusiast

Ok, da faller du inn kategorien toppjeger ikke frikjører. Klassiske randonee-ski burde derfor passe bra. Tenker da på lette, 70-90 mm i midje-bredde og lengde lik deg eller opptil 10cm kortere. Dynafit, G3 og K2(adventure/backside serien) har mye fint her.

Det finnes randonee-bindinger som både er mye lettere i vekt og har bedre gåfunksjon enn telemarkbindinger. Samtidig har du bedre kontroll over skiene og trenger ikke være like balansert som med telemark

Laksefisker #174828 02/01/2012 4:33 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar. Ja jeg har vært å sett litt på utstyr i dag. På Platou fikk jeg den hjelpen jeg trengte. Vi kom frem til at randonee var det jeg skulle ha. Var til og med så heldig at jeg fant meg et par scarpa sko som var nedsatt fra 5 tusen til 1500. Kanon sko med de skulle ut av hyllene for å gjøre plass til nye modeller. Fikk også et meget godt tilbud på gode ski og de letteste bindingene. Alt i alt havnet pakken på ca 9000 inkl feller. Jeg kunne få en pakke på gmax som car en tusing billigere, men men de dårligste skoene og tyngste bindingene av typen der hele bindingen henger fast i skoen.

Laksefisker #174829 02/01/2012 6:26 PM
Entusiast
Entusiast

Høres ut som du har fått et godt tilbud hos Platou (med forbehold om at jeg vet ikke konkret hvilke ski, sko eller bindinger du har fått tilbud om). Ville styrt langt unna G-Max o.l. fordi selgerne der generelt ikke har peiling og/eller pusher det de har gode marginer på.

Det var vel Dynafit/tech binding slik du beskriver det. Dette er den leteste typen binding, med best gåfunksjon, ingenting annet kan sammenlignes når det gjelder turen opp. For rando er ingen andre bindinger aktuelt. Pass på at du får en modell med ski-stoppere for å gjøre dem greiere å bruke i annlegg (hvis ikke må du bruke fangreimer som er noe dritt).

Scarpa lager veldig gode sko, bare pass på at de passer. Få dem til å forme dem for deg om de kan det.

Laksefisker #174830 02/01/2012 7:38 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for innspill. Nå trenger vi snø