Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
G3 Targa Ascent vs. Black Diamont 01
#174744 29/12/2011 2:10 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hi everyone,

I am Danish, but having a hard time getting answers for my questions, since not many people in Denmark do telemark. Therefor I hope you guys will help me.

- I know I pobably could write in Danish, but in English I am sure you will understand. You are welcome to answer in Norwegian. I think I will understand.

I am about to buy new telemark skies for backcountry / 'topptur'.I am planning to buy the K2 Wayback 11/12, but I am not sure what binding I should go for.

I have looked at two bindings with touring-function:- G3 Targa Ascent- Black Diamon 01

I know the G3 is a little lighter than the BD, but beside that, how do the bindings differ?- What binding can you recoment/what binding should I choose?

I am 185cm, weight 70 kg (+ clothes and backpack??), I will buy the ski in 181cm, I have a Scarpa t2x boot that I like. I enjoy of cause offpiste-long turns in powder, but also quick/fast turns with speed on more solid snow.

I hope you have time to tell me your experiences and help a Dane.

Thank you, Mikkel

Re: G3 Targa Ascent vs. Black Diamont 01
Mikkel Ankarfeld #174745 29/12/2011 3:04 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har hatt O1, og prøvd Ascent'en. O1 har bedre kraftoverføring med sine underliggende fjærer, og gåfunksjonen fryser ikke like lett som Ascent. Mange fornøyde Ascent-brukere også ref tidligere tråder her på FF, men alt i alt mistenker jeg O1 å være den beste bindingen

Mikkel Ankarfeld #174746 29/12/2011 9:56 PM
Fersking
Fersking

Du bør også ta med 22designs Axl med i valget ditt.

Jeg brukt O1 i 2 sessonger og Axl en tur i bakken. O1 har en veldig fin kraftoverføring, men Axl har en justerbar etter hvor myk og hard du skal ha den. Begge har gå funksjon der O1 sin har hakket bedre gjennomtenkt synes jeg. Begge kan betenes lett med staven. Ikke opplevd store problemer med ising på O1. Begge har helløfter som kan betjenes med staven. Axl har en litt kraftige montering med 6 skruer og litt breiere fester mot O1 sine 4 litt smalere fester. Hørt noen har klart å vri skruene ut, men jeg vet ikke om det kanskje skyldes dårlig montering.Oppsummert så synes jeg Axl mangler et lite hakk for å nå opp O1. Axl kanskje litt bedre på kjøring, men har ikke prøvd den lenge nok. Helhetlig så vinner O1 synes jeg.

G3 sin har jeg ikke prøvd, men en kamerat prøvde den på Highcamp. Har se for meg at gåfunksjonen der er litt vanskeligere å betjene med staven og jeg har hørt folk har hatt problemer med ising når de skal over i kjørefunksjon på toppen. Ellers virker helløfteren litt å betjene.

Hvis du skal ha skarejern til bindingen er det bare G3 og BD som har det.

Mikkel Ankarfeld #174747 30/12/2011 12:49 PM
Fersking
Fersking

I tillegg kan det nevnes at G3 sin hælløfter-løsning er noe mer solid enn BD, jeg har tråkket sistnevnte skjev under harde traverser et par-tre ganger. Men det er fort gjort å utbedre, og alt i alt er jeg enig i at O1 er et par hakk hvassere til topptur. Er iallfall selv meget fornøyd.

Mikkel Ankarfeld #174748 30/12/2011 2:15 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tak for respons!

- Det kunne godt lyde som om, at det er BD 01 jeg skal gå efter. Ærgerligt/'synd' at BD 01 kun har 4 skruer. Jeg har engang prøvet at 'vri skruene ut' (Rottefella Chili). Det var ikke sjovt/ingen moro!

Ligesom I skriver at BD 01 måske er et lidt bedre, så er der sikkert også nogle der vil mene at G3 ascent er lidt bedre... Der er altid for og imod.

- Fint website I har her!

/Mikkel

Mikkel Ankarfeld #174749 08/01/2012 7:01 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har brukt både BD 01 og G3 Ascent. Sålenge den fungerer, er BD 01 grei, men jeg har flere innvendinger. Hælklossen knekker lett når det er kaldt hvis den er stram og klappes igjen hardt. Den er ikke konstruert sterk nok. Det har skjedd 2 ganger hos meg så jeg har alltid med ekstra deler til denne bindingen. Sylindrene skrur seg opp lett, noe jeg har opplevd hos andre også. G3 er riktignok mer utsatt for ising, men den er lett, og jeg synes den fungerer fint med de stiveste X-race fjærpatronene. Det er en elegant løsning med en fin hælløfter. Nå prøver jeg en binding som heter SPIKE bulldog. Du finner den på www.burntmtn.com. Den er relativt lett og er såkalt "step in" slik at du slipper å knele mot Mekka hver gang du skal feste den. Lykke til.

Mikkel Ankarfeld #174750 10/01/2012 3:46 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

@ Paul:- Jeg har nu læst flere gange hvordan BD01 hælklossen knækker. Det går jo ikke!- Jeg har læst om SPIKE bulldog bindingen. Den ser god ud. Ærgerligt at den kun sælges i USA. Du har bestilt fra USA til Norge?

Mht. fjær:Hvor stive skal man vælge? Er det bare med at have så stive som muligt, eller giver det mening at have en medium fjær når det er back country?

Mikkel

Mikkel Ankarfeld #174751 16/01/2012 11:12 AM
Fersking
Fersking

Har du vurdert Voile Switchback? Funker greit for meg.