Black Diamond Amperage? noen bedre?
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei, er blitt litt keen på Amperage. Ser digg ut, men har ingen erfaring med skien så trenger tips om skien! Er den verdt kjøpet? Leter etter en ski som er ca. 115 på midten, så denne skien passer perfekt! Du har jo Opus, EHP og flere ski som er gode, men hvem er best til STORFJELLSkjøring? vil ha en som er stabil i landingen på alle dropper og som er god fra litt hard snø til skikkelig pudder. Har skikkelige parkski og den skal ikke brukes der.Dere må vere overbevisende for at eg skal bytte ski, så hva er grunnen til at eg bør ta den og ikke amperagen? Takker for hjelp og tips!
|
|
|
 Re: Black Diamond Amperage? noen bedre?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har ikke testet Amp, men utifra det du sier så skal du ha en dedikert storfjellski og Amp er vel mer ment som en allround, leken ski. Av rene storfjellski, som jeg har testet er 4frnt Renegade helt fantastisk. I tillegg har du White Dot Ragnarok som etter sigende er et godstog. Völkl Shiro er også et opplagt valg, med typiske Völkl kjøreegenskaper. 4frnt Renegade er den jeg ville anbefalt av de jeg har kjørt... Sjekk www.bodoadventure.no Den er på julesalg!!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Nå er jeg temmelig partisk, men anbefaler å ta en kikk på Down Skis' modell Countdown 3. Temmelig lik i tankegangen som Amperage, men lengre radius og generelt mer orientert mot storfjellskjøring og fart. Dersom du er i nærheten av trondheim kan jeg fikse demoski, ellers svarer jeg gjerne på spørsmål om modellen. P.S. Den ble anmeldt i forrige fri flyt ved en feiltakelse. Det står Countdown 2 i anmeldelsen, men det er Countdown 3 de skriver om.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
DPS 112RP skrytes ofte av. Har ikke prøvd den selv men lest mye bra. Rocker2 115 blir kanskje litt for myk? Eller du kan vente til neste års Hoji 
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Om rocker 2 115 blir for myk vil ihvertfall dps 112 være det. Dessuten har den radius som en slalåmski. 14,5m er ikke ideelt for storfjellskjøring i min verden.
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har ikke testet Amp, men utifra det du sier så skal du ha en dedikert storfjellski og Amp er vel mer ment som en allround, leken ski. Av rene storfjellski, som jeg har testet er 4frnt Renegade helt fantastisk. I tillegg har du White Dot Ragnarok som etter sigende er et godstog. Völkl Shiro er også et opplagt valg, med typiske Völkl kjøreegenskaper. 4frnt Renegade er den jeg ville anbefalt av de jeg har kjørt... Sjekk www.bodoadventure.no Den er på julesalg!! Vet at Renegade er en skikkelig god storfjellsski og har sett på den en del og er keen på den. Vet at den er gode i landingene og pudderet, men føler den er litt brei, er den god på hardt føre? Er en fordel med en god ski for alle forhold visst du havner på skare for.eks Og blir 10 cm over kroppslengde for langt? Vet det er smak og behag, men hva er egentlig vanligest og hvor langt bør det ikke vere? The Ragnarok blir dessverre for langt for meg, som ikkje er i lengste laget. .... Takker forresten for alle tips, mange gode anbefalte ski her!
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Forresten, blir 186 for langt på en gutt på 170? Vet ikke om Renegade føles liten. For skia er jo ikke mindre enn 186..
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Renegade 186 er anbefalt kjørere mellom 168-186 cm, så burde jo gå bra. Men kanskje litt tungkjørt (?). 186 modellen skal være stivere enn 196. Ikke prøvd skia selv, men basert på snakk blant folk. Er du god på ski så tror jeg det skal gå helt fint. Lengden på skia vil komme ann på taper, rocker, sidecut, skiegenskaper og smak. Men jeg hadde tenkt å kommentere på valg av ski, ikke lengde. Ut i fra tråden her må jeg kaste meg på at det for meg virker som det er Renegade eller Shiro som er skia for det. Men de er jo pudderski som man kan dra på med. Har selv Rocker 2 i 192 cm, men det blir mer en leken "gjøre alt" pudder ski. Og med lengde på 192 cm er det mulig å dra på mye mer enn med de kortere lengdene. Shiro ligger i mellom Rocker 2 og Renegade. Renegade er mest storfjell-pudderski og kanskje riktig for deg. 183 cm Shiroen passer nok deg. Når det gjelder rene storfjellski er jo de smalere da f.eks. 4frnt EHP, BD Zealot, Volkl Katana og lignende. De er mer godstog og sitter på "alt" og flyter. Så tenk i gjennom hva slag føre du kjører mest på og hva som da vil være mest gøy :) Hard snø takler skia nok skia greit, men mindre gøy. Ikke is. Lykke til (og husk at gode sko er uansett det viktigste, dog valg av ski er morsomt. hehe)
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takker for godt svar! Kjører jo mest på pudder, siden eg holder meg i pudderparadiset Røldal. Og frikjøringselementene er jo så mange, derfor vil eg ha en storfjellsski som er lagd for storfjellslinjer og dropper. Eg har forresten kjempegode sko! Så det uroe meg ikke 
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Gå for Renegade 186cm. Du vil ikke angre!!!
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Når det er pudder du kjører mest og Røldal er plassen så er Renegade skia du skal ha. Der er det jo nok av snø og jeg tror du vil ha mest morro med den. 122 mm på midten er jo ikke megabredt heller. Og med tanke på lengden. Med null spenn og rocker som passer med sidecuten så skal den være overraskende rask og lett mellom trærne. En rocker ski vil føles mindre enn lengden. Da avhengig av rockerns lengde og skias "karakter" (les konstruksjon). Hoji er vel ca 170-172 cm og lett som en fjær. Skigud da, men er vi ikke det alle sammen? Men må påpekes at Renegade trives best i løs snø. Gufler da alle typer av løs snø og variabel snø. Hard (altså hardt!) snø mindre morro, men sikkert helt ok Men hvis det er å pløye pudder linjer i Røldal du skal så er Renegade skapt for deg i mine øyne! Og pene er de også. Sidewall av tre, og så får du en sjarmerende liten underskrift og hilsen fra gutta som har lagd de hehe Definerte storfjellski som Katana, EHP, El Dictator vil være bedre på hardt føre. Kan ikke la være og si det. Er en grunn til at slike ski blir brukt i konkurranser. Men Renegade og lignende ski tar deg fra gøy til ekstase når du har det elementet med pudder med i bildet. Men de nevnte storfjellskia vil jo selvsagt være gøy og gi flyt i pudder de og. I den klassen har jeg sans for Volkl Katana. Men fins jo alt for mange flotte ski. Min mening av de skia du startet tråden erAmperage = Litt lignende Rocker 2 i de små størrelsene kanskje. Litt feit, meget leken all-rounder. Opus = Mer leken pudderski enn Rocker 2.EHP = storfjellski. Do it all! Uansett så går min stemme til Renegade (pudder = check. Storfjell (dundre fart) = check. Dropp = check). Ut i fra 4frnt sine anbeflinger fra 168 cm og opp så må det vel være greit. (Kan bemerke at mine 192 cm Rocker 2 syns jeg er nærmest latterlig lettkjørt. Det er ikke ment som en fornærmelse til Salomon. Annen ski da og jeg er 186 cm da.) Jeg hadde valgt Renegade 196 cm til meg selv.
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da blir det Renegade som eg først tenkte på! Kommer nok til å bli kjempefornøyd 
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Det kommer til å bli kjempebra tror jeg! Jeg tenkte også litt på det med lengden til deg, men personlig tror jeg ikke det blir noe problem når du har vendt deg litt til skia. Skia har alt du er ute etter. Det blir kanon! 
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Blir det helt idiotisk å sette på en Duke/Tour binding på Renegade eller bør eg gå ned på EHP f.eks.for å få en god ski til å gå med, som på små toppturer?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Det er aldri tull å ha muligheten til å gå på godplankene etter mitt syn. Jeg var selv veldig i tvil hvilke bindinger jeg skulle sette på mine Kâstle MX128, men endte til slutt på Duke, nettopp pga muligheten til å gå toppturer med godskia når det er mye snø. Det er ikke verdens beste kjørebinding, og den er egentlig ganske drit å gå med når man er vant til Dynafit, men alt går. Jeg sliter meg heller opp på stive alpinstøvler og Duke, for å få mest mulig ut av de beste dagene.Alternativet er jo alpinbinding og trekkers til de korte turene, men dette er enda værre å gå med.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Vil ikke si at det er idioti, av samme grunn som Mr. Jacobsen. Endte også opp med Duke på mine Rocker2. Enig med det som står over, men syns det funker bra. Dynafit blir i en annen klasse opp, men med Duke får du mer muskler. hehe. Alt går, som sagt. Trekkers er verre! Må bli Duke, ikke Tour da.Noen mener mann får bedre følelse med skia med en vanlig binding enn med Duke pga du vil være lavere ned mot skia. Omdiskutert. Kan være noe i det, men personlig syns jeg ikke det er noen big deal. Jeg er da godt vant til å stå høyt over skia med racingski og telemark fra tidligere. Blir igjen snakk om fordeler og ulemper. Blir en vurderingssak det der. Vanskelig, vanskelig. Du trenger ikke bytte ski. Renegade i 186 og EHP i 179 har samme vekt! Kombinasjonen med alpinstøvler evt. nye BD Factor 130 eller Salomon Quest 14 burde funke bra. Tungt, men gøy. Alternativt, hvis du har en favorittbinding kan du sjekke ut MFD Alltime plata for å gi kjørebindinga gåfunksjon. Ingen erfaring der, men funker sikkert bra det også.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vebjørn du må meddele dne opplevelser på Renegaden når du får den i bruk. Hores ut som en spennede ski. Ska du dra på velg Duke/Baron. Rundt Røldal er fjellsidene korte uansett mtp å gå.
|
|
|
|
|