Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
gore-tex og dermizac
#17467 17/04/2010 9:48 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har ei tre år gammel Norrønna Falketind XCR. Den lekker som en sil, var tørr første to årene. Er vasket i Milo, og impregnert med Nikwax.Jeg har oxo ei Bergans Breheimen bukse, tre år gammel og fungerer som trekkpapir. Den er behandlet som Falketindjakka.

Mine fjellsko, derimot, er fortsatt tørre. E-Vent membran.

Er Gore-Tex og Dermizac virkelig så dårlige i sludd og regn?

noe sant..
oddmanill #17468 18/04/2010 9:54 PM
Fersking
Fersking

hadde gore tex jakke og dermizac bukse. funka fint første året men nå e det heilt ubrukli! vaska og imprignert med javne mellomrom.. må si eg er skuffa, er jo tross alt klær til 3 - 4 tusen kroner.

klær som kan brukast på måenen går det an å lage, men kle som e vanntette e vist jævli vanskli å få til !

Re: gore-tex og dermizac
oddmanill #17469 19/04/2010 12:49 PM
Entusiast
Entusiast

Eit tee år gammalt godt brukt goretexplagg er vel snart oppbrukt?

Vidare skal ikkje bergansprodukt med dermizak impregnerast!!Det skal vaskast i vanleg vaskemiddel etter temperaturanvisning og tørkast i tørketrommel. ein kan og stryke plagget. Impregneringa vil tette membranen og gjere plagget mindre vannbestandig.

Men, Gørrtex er ikkje "vanntett" og blir dårlegare med åra.

oddmanill #17470 19/04/2010 12:54 PM
Entusiast
Entusiast

Tre år synes jeg ikke er lenge for et slikt dyrt produkt. Det må da være mulig at klærne skal vare lenger enn en sesong eller to.

Riktig at Bergans ikke skal impregneres. Det lureste er å kontakte produsent eventuelt se på hjemmesiden. Milo anbefales uansett ikke, da den inneholder såpe. Tech Wash er nok å anbefale.

Ta kontakt med leverandøren, eventuelt der du kjøpte klærne.

oddmanill #17471 19/04/2010 1:13 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Bergans sin anbefaling:

"I utgangspunktet behøver man ikke å impregnere plagg i Dermizax? og Entrant GII?. Etter lengre tids bruk (og mange runder i vaskemaskinen), kan imidlertid ytterstoffet og den originale impregneringen bli noe slitt. Da kan det lønne seg å re-impregnere ytterstoffet med sprayimpregnering. Dette er ikke nødvendig med hensyn til selve membranens vanntetthet, men anbefales for å opprettholde vannavvisningsevnen i ytterstoffet. I dag finnes det flere gode impregneringer på markedet. Det viktigste er at du bruker en impregnering beregnet på pustende syntetmaterialer. For å finne riktig impregnering, anbefaler vi deg å snakke med din lokale sportsforhandler."

oddmanill #17472 19/04/2010 1:32 PM
Entusiast
Entusiast

Bergans er litt rare, det har vært mye fram og tilbake angående impregnering siste åra. Dersom de nå sier at klærne skal impregneres så skal de nok det.

Hvilken impregnering har du brukt, den i vask eller den på spray?

Jeg har selv helt nye Helly Tech O2 plagg, men de gamle gore-tex plaggene er enda vanntett (4 år gamle). Vil ikke påstå at de er god som ny, men fult brukende enda. Jeg bruker tech wash vaskemiddel og spray impregnering.

oddmanill #17473 19/04/2010 1:59 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har brukt Nikwax sprayimpregnering. Oxo kjørt litt i tørketrommel på lav varme en gang i blandt.

Hvor lenge bør man forvente at skallbekledning skal fungere godt?

oddmanill #17474 19/04/2010 2:28 PM
Entusiast
Entusiast

Anbefaler at du retter en klage til produsent/leverandør. Så finner vi vel ut hvor lenge dem mener plaggene deres skal vare.

Forutsatt vask og impregnering, så burde klær i denne prisklassen vare livet ut så fremst de ikke er skadet på noe vis :cool

oddmanill #17475 20/04/2010 9:53 AM
Fersking
Fersking

Sitat Tæff:Men, Gørrtex er ikkje "vanntett" og blir dårlegare med åra.

Hva mener du med at Gore-Tex ikke er vanntett?

oddmanill #17476 20/04/2010 10:03 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat Beo81:Anbefaler at du retter en klage til produsent/leverandør. Så finner vi vel ut hvor lenge dem mener plaggene deres skal vare.Forutsatt vask og impregnering, så burde klær i denne prisklassen vare livet ut så fremst de ikke er skadet på noe vis :cool

Sender jakka inn til Norrønna, så skal jeg si fra når jeg får svar.Da jeg er godt fornøyd med e-Vent i skoa, lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg RAB om ikke jakke og bukse blir ok.

Gore Tex skal holde
oddmanill #17477 21/04/2010 9:53 AM
Fersking
Fersking

Kan ikke snakke for Bergans-produktene, men vet at Gore Tex skal være vanntett helt til plagget er slitt ut. Det vil si at 3 års bruk ikke er lenge nok, med mindre det er rifter i klærne eller at du har brukt klærne mens du har ligget på bakken og dratt deg bortover fjell, grus eller stein... Det er ikke noe problem å bruke Milo til vask, og hvis man impregnerer i tillegg, burde man kunne være ute i regnværet og fortsatt holde seg tørr under skallbekledningen.

Send dem inn til produsenten! Lykke til :wink

oddmanill #17478 22/04/2010 7:11 AM
Entusiast
Entusiast

Med at det ikkje er vanntett meinar eg at når du er ute lenge nok i pissregn så vil du feks verte våt på skuldrane der sekken ligg å pressar. Evt vert du våt der klatreselen ligg å gnager. Er min erfaring iallefal.:)

sludd
oddmanill #17479 22/04/2010 7:22 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Men Gore-tex skal vel tåle at det legger seg sludd eller våt snø på jakka uten at vannet trekker gjennom?

Ja
oddmanill #17480 22/04/2010 12:03 PM
Fersking
Fersking

Ja, det skal tåle det, men det er ikke ALLTID teori og praksis går hånd i hånd laugh

Norrøna
oddmanill #17481 30/04/2010 7:28 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jakke innsendt til Norrøna sist lørdag, ei hyggelig dame ringte idag og spurte hvilken farge jeg ønsket, hun skulle sende meg ei ny Falketind Pro Shell jakke :grin

oddmanill #17482 30/04/2010 9:19 PM
Entusiast
Entusiast

gringrin:grin

eVent
oddmanill #17483 02/05/2010 6:39 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tror mange vil erfare at eVent er bra membran også. Rab og Montane er merker som benytter dette. eVent skal puste bedre enn mye annet.

Selve slitestyrken på plaggene avhenger som regel av foret og ytterstoffet på jakken, ikke membranet. 3-lags betyr jo at det er 3 lag sammen (foret, membranet, ytterstoffet) som kjennes som ett. Det er viktig å huske at impregnering først og fremst gjelder ytterstoffet. Alle lag har godt av å være rene. Da puster de bedre.

Velg plagg etter bruksområde! Velg en jakke med kraftig for og ytterstoff dersom det er røff bruk. Velg en ultralett og myk variant dersom det er til bruk uten mye utstyr eller sekk som sliter.

Alt som tåler vann, tåler ikke så bra Milo... Holde deg unna vaskemidler med mye såpe i. Nesten alle plagg i handelen har vaskeanvisning som er lurt å lese. Alternativt har produsenten god info på web.

Til slutt anbefaler jeg et lite triks. Det er noe risikablet dersom man ikke er varsom... Etter vask og evt impregnering - ta et strykejern med LAV varme og glatt over ytterstoffet. Dette er for å svi av bittesmå fibre som stikker opp og lar vannet feste seg. Med en glatt overflate rennet vannet bedre av.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå