Akkurat tilbake fra en kjapp tur til Røldal for å smake på årets første snø. All pudder var kjørt opp allerede i går (lørdag), og vinden hadde pakket sammen resten av snøen i fonner, så selve skiopplevelsen var vel ikke av det store, men det var deilig med snø under skiene uansett. Så var det tid for litt energi-påfyll. Jeg forventer vel ikke akkurat noen gourmet-opplevelse i en varmestue midt i bakken, men dette var skrale greier. Jeg bestilte cheeseburger og pommes frites, og ble spurt om jeg ville ha "meny", dvs inkludert drikke. Jeg hadde ikke lyst på dispenser-kjemi, så jeg spurte om jeg kunne få et glass vann i stedet, men fikk til svar at vannet i Røldal var så forurenset at de ikke anbefalte meg å drikke det, men jeg kunne få kjøpt en flaske vann... MEN da kunne jeg IKKE få det som meny. Så full pris for alt. 135,- for en skikkelig dårlig burger, pommes frites i en pappkopp, og en flaske vann. Litt senere: Min sønn ønsker omtrent det samme, men som "MENY", inkludert dispenser-coke. MEN siden sikringen til strømmen til dispenseren var gått kunne han ikke få det, så nok en gang: Værsågod: Kjøp brus på flaske, og betal full pris på hver ingediens, nok en gang... Joda, med skiutstyr til tusenvis av kroner, heiskort til hundrevis av kroner, bensinpenger, overnatting, bompenger og det hele, så er det klart... Dette blir bare bagateller. Men følelsen av å bli "skrudd", trenger seg på. Hva er det med disse serveringsstedene i bakkene? Røldal er ikke alene om å tilby overpriset drittmat... men alvorlig talt. Takke meg til en god lunch på f.eks Skarsnuten i Hemsedal. Der betaler man omtrent det samme, for noe som i denne sammenheng må betraktes som en "gourmet"-burger, servert i et lekkert lokale, av hyggelige kelnere, på skikkelig servise. Er jeg bare grinete? Hva synes dere? Skal vi lage en egen tråd på Facebook der vi etterlyser god mat til en anstendig pris?