Jeg har mange år på telemark og etter ~10 sesonger på 75mm blir dette min 4. sesong på NTN. Det skal også sies at jeg har gått til innkjøp av alpinutstyr for kjipe pudderløse dagene. Eller... Det er ihvertfall intensjonen. :wink
NTNJeg kjører på medium (blå) powertubes og har dem så stramt at hælen uten særlig motstand går nedi bak når jeg står rett opp og ned. Det fungerer perfekt for meg (~90 kg), men jeg har ikke testet hard (rød) powertubes så om det hadde fungert bedre vet jeg ikke.
75mmHer har jeg hatt gått gradene med gamle Rottefella-versjoner, Rottefella Cobra, Rottefella Cobra R8 og Bomber Bishop. På alle bindingene har jeg gjort som på NTN; Stram vaier slik at hælen uten særlig motstand går nedi bak når jeg står rett opp og ned.
- Største problemet er å få nok trykk på innerski og holde denne stabil. Ender ofte med strak fot og trykk på ytterskien, samt litt balanseproblemer generelt.
Naturlig for en nybegynner. Jeg kløna første dagen på plast-støvler (2001) og jeg kløna første dagen på NTN (2008). Etterhvert vil du finne ut hvilken posisjon over skiene som passer for deg, i bakken og i pudderet.
- Hva er da eventuelle fordeler og ulemper med myke fjærer kontra stive fjærer?
Jeg opplever at man får trykk på innerski fortere med stive fjærer, men det er også mer "slitsomt" å svinge. Stive fjærer gir i tillegg mer sidestivhet i bindingen som er en stor fordel. Denne sidestivheten får du mer "gratis" på kraftige bindinger som Bomber Bishop og NTN.
På 75mm får man mer trykk på innerski jo mer man bøyer knærne. På NTN kommer dette trykket uten å måtte bøye knærne i like stor grad.
- Er noe bedre til preppet løype og noe til pudder?
Jeg har aldri justert med hensyn til dette.
- Hva passer til nybegynner og erfaren telemarkkjører?
Vanskelig å si, her er det nok ingen fasit. Man må føle seg frem. Kona mi har erfaring, kjører der vi kjører, men ikke like hardt og fort. Hun har testet NTN men likte ikke stivheten og kjører fremdeles på Cobra R6. Jeg er erfaren og liker stivheten jeg fikk av Bomber Bishop og får av NTN.
- I tilfelle kan det da være greit å kjøpe stivere fjærer som det kan veksles mellom om det er nødvendig?
Avhengig av vekten og kjørestilen din kan det hende at du får en åpenbaring av å teste litt stivere bindinger enn G3 Targa Ascent med Cross Tour-fjærer. Så min anbefaling er å ta en noen turer på ski med andre bindinger og sammenligne opplevelsen mot den du har på ditt eget utstyr. Kanskje du finner ut at det utstyret du har nå er det som passer best for deg akkurat nå...
Andre telemarkere som har noe å tilføye eller rette på?