Hei. Takk for kommentar.
Skallet på størrelse 28 passer bedre enn det på 29 slik jeg opplever det. Jeg får nesten presset ned to fingre på det, mens på 29 er det litt ekstra plass utover to fingre.
Jeg har en fot som er litt lengre enn den andre. Den lengste når helt frem i fronten selv når jeg bøyer knærne i kjørestilling (den korteste når akkurat ikke frem). Står jeg vanlig så er tærne helt fremme og jeg må skrumpe dem inn viss du skjønner hva jeg mener.
Jeg har en ekstremt tynn legg, utstikkende rist, men ellers tynn fot. Har enda ikke funnet en støvel som er helt klint inntil leggen min oppe, selv med maks stramming. Testet jibbe- og frikjøringsmodeller fra Dalbello, Salomon, Nordica, Head, Fischer og Lange uten at noen hadde svært god passform uten trykkpunkt kombinert med ekstremt lite hulrom oppe. Hot Doggern og Lange RX er de skallene som jeg testet som passet foten min svært godt. Hulrommet oppe på Lange modellen er dessverre litt stort, samtidig som støvelen var svært hard mot leggen.
Valget jeg nå står ovenfor er forme lineren til skoene jeg allerede har og satse på at jeg får litt bedre plass i den og at de kliner seg helt inn til leggen min, eller returnere støvlene, kjøpe et Lange skall og få det tilpasset samt en innerstøvel fra surefoot og forhåpentligvis lage den optimale støvelen. Går Hot Dogger prosjektet i vasken og jeg får vondt i leggen igjen (har slitt med dette pga for store støvler tidligere) kaster jeg 4.5k i vasken og må uansett betale nærmere 10 000 for Lange + custom innerstøvel. Ikke lett. Vil helst unngå å betale så mye for en støvel viss det absolutt ikke er nødvendig.
Vet ikke helt hva poenget med denne posten har blitt eller hva jeg håper å oppnå. Kom gjerne med innspill. Noen som har erfaringer med custom boots fra Surefoot med et ikke alt for stivt skall til jibbing?