Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
All offpiste kjøring i Norge kan bli forbudt!
#174417 12/12/2011 4:12 PM
GurraG Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Politiet i Tromsø har nå forbudt all kjøring i det mest populære offpistehenget i Kroken alpinanlegg hele vinter.

http://www.nordlys.no/nyheter/article5843633.ece

Hvis dette er lov finnes det ikke noe som hindrer at politiet ikke kan forby kjøring i samtlige bra offpisteheng i hele Norge. Katastrofe! Det kan ikke være mulig er min første tanke. Er det kødd eller er de seriøse?

Finnes det advokater her inne? Kan dette være lov?

Her er loven de viser til:

http://www.lovdata.no/all/hl-19950804-053.html

Og den spesifike paragrafen:

http://www.lovdata.no/all/hl-19950804-053.html#7

Går ikke allemannsretten før dette?

Re: All offpiste kjøring i Norge kan bli forbudt!
GurraG #174418 12/12/2011 4:20 PM
Fersking
Fersking

Det er ganske utrolig. Hva med skredsikring istedet for forbud? Hvor mye kan sikring av henget koste kontra utrykninger for å bøtelegge skikjørere i mange år framover? Hva med å sørge for litt kunnskap om skred hos politiet?

GurraG #174419 12/12/2011 4:42 PM
Fersking
Fersking

Det er ganske utrolig. Hva med skredsikring istedet for forbud? Hvor mye kan sikring av henget koste kontra utrykninger for å bøtelegge skikjørere i mange år framover? Hva med å sørge for litt kunnskap om skred hos politiet?

Problemet her er vel ikke dårlig skredkunnskap hos politiet, men dårlig skredkunnskap hos kjørerne. God kunnskap om skred er ikke noe man får ved å ta en enkelt helgekurs eller lignende. Det må opparbeides i en kombinasjon av kurs og flere år med erfaring. Med den eksplosive veksten frikjøringssporten har hatt de siste årene sier det seg selv at mange av de som driver med det har lite, eller ingen erfaring med ordentlig skredvurdering. Selvfølgelig kan en skredulykke skje også med erfarne, men jeg tror at hvis kompetansenivået blant heves, vil det resultere i færre skredulykker. Det er vel ønskelig både for oss, og for politi/redningsmannskaper. 

Når det er sagt håper jeg for all del at vi slipper en situasjon med ferdselsforbud alle plasser hvor det har skjedd en ulykke. Det tror jeg heller ikke vi vil få. Tromsøområdet har vært veldig eksponert for ulykker de siste årene, så at noe gjøres her er kanskje ikke så rart. Kanskje det kan være med å redde en stakkars uvitende freeriders liv.....

GurraG #174420 12/12/2011 6:42 PM
Fersking
Fersking

Hei første innlegg fra meg =)

Problemet virker som at mange ikke vet hvilke krefter ett snøras har. Er faktisk mange som blir klemt ihjel av snøras. At folk tror at så lenge du har skredsøker er det bare å kjøre på

GurraG #174421 12/12/2011 11:10 PM
Entusiast
Entusiast

Gå inn her: http://www.facebook.com/pages/Spander-et-skredkurs-p%C3%A5-Truls-Fyhn-og-de-andre-involverte-i-denne-saken/193722117384910 for å like facebooksiden "spander et skredkurs på Truls Fyhn og de andre involverte"

GurraG #174422 13/12/2011 8:37 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Loven om "fri ferdsel i utmark" går nok klart foran Truls Fyhn her. Men man kan risikere å få sin sak prøvet om man er skjødesløs i sine veivalg.

GurraG #174423 13/12/2011 10:55 AM
Fersking
Fersking

Det kommer vel litt an på hvordan planleggingskartene er i kommunen. Dersom henget hører til / er regulert til skisenteret burde det være en smal sak å få definert det som innmark.

Jeg mener på ingen måte å ta parti med politimakten i denne saken, men jeg oppfordrer til saklighet, debatt og kunskapsutveksling heller enn skitkasting og bastante påstander!

Og når det kommer til å pålegge skisenter å sikre offpisteområder synes jeg dette er noe vi bør strekke oss svært langt for å unngå. Vi kan lett risikere amerikaske tilstander, og det tror jeg ingen ønsker.