Det er ganske utrolig. Hva med skredsikring istedet for forbud? Hvor mye kan sikring av henget koste kontra utrykninger for å bøtelegge skikjørere i mange år framover? Hva med å sørge for litt kunnskap om skred hos politiet?
Problemet her er vel ikke dårlig skredkunnskap hos politiet, men dårlig skredkunnskap hos kjørerne. God kunnskap om skred er ikke noe man får ved å ta en enkelt helgekurs eller lignende. Det må opparbeides i en kombinasjon av kurs og flere år med erfaring. Med den eksplosive veksten frikjøringssporten har hatt de siste årene sier det seg selv at mange av de som driver med det har lite, eller ingen erfaring med ordentlig skredvurdering. Selvfølgelig kan en skredulykke skje også med erfarne, men jeg tror at hvis kompetansenivået blant heves, vil det resultere i færre skredulykker. Det er vel ønskelig både for oss, og for politi/redningsmannskaper.
Når det er sagt håper jeg for all del at vi slipper en situasjon med ferdselsforbud alle plasser hvor det har skjedd en ulykke. Det tror jeg heller ikke vi vil få. Tromsøområdet har vært veldig eksponert for ulykker de siste årene, så at noe gjøres her er kanskje ikke så rart. Kanskje det kan være med å redde en stakkars uvitende freeriders liv.....