Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Smerter i legg.
#174347 10/12/2011 7:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei.

Etter første dagen i bakken i dag opplevde jeg de samme smertene som jeg avslutta med sist år. Intens smerte på fremsiden og midt på leggen (på benet). Det er blitt så ille at det er hovent. Ser ut til å være en trykk skade som er forårsaket enden på tungen i støvlene mine, helt på toppen. Jeg kjører med Nordica Ace of Spades som skal være egnet i park i følge produsenten (selv om det er i hovedsak en frikjøringsstøvel). I dag har jeg kun kjørt normalt, switch, toppen lekt meg med små kuler og humper. Har ikke vært i parken og fått stygge frem/bakpå landinger i det hele tatt. Det ser ut til at trykket fra små kuler og til og med kurvekjøring over lang tid er nok til å utløse smertene.

Jeg har lest en del tråder om dette problemet fra før der smerter som beskrevet er vanlige ved frem/bakpå landinger. Dette er ikke tilfellet her. Det er heller ikke en beinhinne betennelse slik jeg ser det. Smerter kun ved trykk på punktet, ikke belastning av muskel, bånd, ledd, bein etc.

- Kjører med lange/myke skisokker og shintronics. Ikke noen bretter fra bukse/sokk som kunne ha forårsaket problemet. Skistøvlene har fin størrelse, men jeg får presset ned en finger mellom leggen og støvelen på toppen av tungen. Ellers sitter støvelen tight til leggen. Ser ut til å passe foten min godt. Har ikke erfaringer med andre støvler, men her må det nok en annen modell til for å hjelpe meg.

- Hvordan løser dere gutta som satser og kjører park hver dag dette problemet? Opplever dere ikke smerter i leggen ved mye intens kjøring over lang tid? Dere kjører jo mye mer brutalt enn meg og absorberer hardere støt og slag. Er det virkelig så stor variasjon på mykheten/dempingen på ulike parkstøvler? Slik jeg ser det passer støvlene mine foten godt.

- Er det noen som har samme problemet eller erfaringer rundt dette? Hvordan ble dere kvitt smertene eventuelt?

- Finnes det andre løsninger som ikke er nevnt?

Det er så ille at jeg ikke greier å kjøre ski slik som situasjonen er nå. Håper noen har innspill eller erfaringer som de vil dele. Setter pris på hver kommentar. På forhånd takk for svar!

Re: Smerter i legg.
Andreas Rosensti #174348 10/12/2011 8:23 PM
Medlem
Medlem

Det første som slår meg er selvfølgelig beinhinnebetennelse. Hvorfor mener du selv at det ikke er det?

Dra tommelen mellom skinnleggen og muskelen. Kjenner du klumper nedover mellom bein og muskel, er det sannsynligvis den betennelsen du kjenner.

Andreas Rosensti #174349 10/12/2011 9:19 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har vært plaget med beinhinnebetennelse symptomer tidligere, ca. ett år siden. Selv med rolig trening de siste årene og svært lav belastning har den ruglete overflaten eller klumpene nedover leggen ikke forsvunnet. Grunnen for at jeg har tenkt det ikke var det er at det har gått bra den siste tiden, men kjenner det enda ved foreksempel intens jogging på hardt underlag. I tillegg blir det en hevelse akkurat der leggen møter enden av lungen, har ikke vondt andre steder. Men som sagt, leggen er fortsatt ruglete, har vært slik de siste årene. Mener du hevelsen kan komme av økt betennelse? Virker som det er problemet nå som du nevner det, siden det oppstår smerter uten at leggen for påført mye juling og slag. En trang støvel kan vel også forverre dette?

Har trent for å forebygge dette, i tillegg brukt krem og medikamenter da det var på sitt verste. Håper da virkelig ikke dette skal komme tilbake igjen og ødelegge sesongen...

Har du eller erfaringer med beinhinnebetennelse? Er det mulig at det har blitt en kronisk tilstand? Må nesten kontakt fastlegen igjen da, uten at de hjalp så veldig sist.. Vil eventuelt nye støvler kunne hjelpe mot beinhinnebetennelse eller oppstår smertene pga. kun belastning av leggen uansett? :S

Andreas Rosensti #174350 10/12/2011 11:04 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hadde mye smerter før, men så fikk jeg meg Full Tilt sko med mye såle iår og har ikke merket noe til det. Prøv å varm opp leggen før du kjører kan være et tips.

Andreas Rosensti #174351 11/12/2011 12:27 AM
Medlem
Medlem

Ja, har erfaringer med beinhinnebetennelse for øyeblikket, Andreas. Fikk det gjennom fotballen i mars og har det enda. Hadde sesongåpning på ski for min egen del i dag og det jeg var mest spent på var om beinhinnebetennelsen ville blomstre i bakken, noe den heldigvis ikke gjorde. Det er mange ting du kan gjøre for å forebygge betennelsen dog og de fleste vil sannsynligvis ikke hjelpe for deg ^^

- Sjekk skotøyet og da spesielt demping (Full Tilt, som KjeBren nevner)- Sørg også for god demping i skotøyet du går i ellers. Skaff deg innleggssåler. Enten dempingssåler eller pronasjonssåler. Pronasjon kan være en årsak til tilstanden.- At skoen er tight, skal ikke forverre det. Heller tvert imot, har jeg fått inntrykk av. Jeg kommer selv til å teste Booster Straps da det rapporteres om at de har en positiv effekt på plagene.- Gode alpinsokker som fremmer blodsirkulasjonen.- Varm opp og tøy ut før du går igang med aktiviteter som du vet kan provosere betennelsen.- Stopp med en gang du kjenner noe. I etterkant kan det være lurt å ise ned leggen(e). Selv tar jeg en dusj og avslutter med å vekselsvis bytte mellom iskaldt og glovarmt vann på leggene i 4-5 minutter før jeg går ut av dusjen. Dette skal også fremme blodsirkulasjon. Etter det legger jeg et par poser med frosne grønnsaker fra frysern på leggene og slapper av med noe godt på TV. Disse to tingene hjelper en del for meg.

Jeg er ikke lege og har ikke over gjennomsnittet peiling på medisin, men dette er erfaringer jeg har gjort meg de siste 9 mnd. Har selv vært inn og ut med fysioterapeut og det er lenge siden jeg kjente skikkelige smerter i leggene. Trener også 1-2 timer intensiv futsal i uka på knallhardt underlag i sko uten demping.

Ta deg en tur til legene og hint frem til at du vil få deg time hos fysioterapeut med kompetanse innen idrettsskader. Allmennlegen vil sannsynligvis bare be deg kjøpe ibuxgel e.l på apoteket og stryke deg av lista. Et annet alternativ er å oppsøke naprapat, men det koster og du vil ikke få støtte av staten til å betale det siden det ikke er godkjent som fullverdig behandlingsform for sånne skader (?).

Hvis ikke må du bare pushe på for å få lagt deg under kniven og spaltet selv beinhinna. Da blir du ute lenge nok til å gå glipp av en brorpart av sesongen. Jeg ville heller har forebygget det og ventet til sesongslutt med et sånt inngrep hvis det er snakk om det smile

Uansett, lykke til med beinhinna! Den er et helvete.

Andreas Rosensti #174352 11/12/2011 10:28 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for alle svar. Har lest gjennom alle forum tråder angående betennelse. Er ikke 100% på om det er tilfellet eller ikke. Selv om jeg hopper, løper kjennes ikke smerter. Er kun et punkt som har hovnet litt der smerter oppstår ved selv en liten berøring. Kan hende jeg er ignorant og ikke vil innse at jeg er oppi et nytt mareritt.

Jeg har fra forsvaret også en kronisk belastningsskade i underarmene. Dette fikk jeg behandling for i 9 mnd, med fysioterapi, under tjenesten uten forbedring. Vært innom akupunktur, varmebehandlinger, elektrobehandling, massering, pillekurer, kremer osv. Kontaktet fastlege i sommer, fikk et treningsopplegg til støttemuskulatur av ny fysioterapeut som skulle forbedre dette. Trent med dette i over et halv år, uten noen forbedringtendenser. Tilliten til fastleger og fysioterapeuter har mildt sagt sunket. Kommer som du sier å ta kontakt med naprapat og da nevne begge problemene og få sjekket ut plagene i leggen.

Leste på forumet at Volvat har god kunnskap når det gjelder beinhinnebetennelse eller losjesyndrom som det også kalles. Noen som har erfaringer med så drastiske tiltak som operasjoner?

Er det noen som vet om klinikker eller idrettsleger som har høy kompetanse/spesialisert seg innen denne typen idrettskader som jeg kan henvende meg til (Lillehammer/Oslo regionen)?

Ser ut som planen om skikjøring hver dag er gått i vasken. Jeg skal prøve kjerringrådene dere kom med og de på forumet til jeg får en naprapat vurdering asap. Er det helt på trynet idiotisk å kjøre i bakken selv med smertene? Slik det er nå med abstinenser og så mye morro jeg hadde i går er det verdt det uansett!!

Andreas Rosensti #174353 11/12/2011 12:35 PM
Medlem
Medlem

Du blir i hvert fall ikke bedre i leggene av å kjøre med smerter. Kroppen har jo kun få måter å si fra om ting og tang i systemet og smerter er den viktigste av de. Lytt til kroppen, men prøv å ha det så morsomt som mulig.

Hvis du går til fysioterapeut, gå til en privat klinikk. De virker å bry seg om å kurere deg i og med at de har et rykte å ta vare på.

Andreas Rosensti #174354 11/12/2011 2:54 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, droppa turen i dag. Bestilt time hos naprapat.

Frosne grønnsaker var smart! Noen som vet om varmeposer/elementer en får kjøpt eller en smart løsning på oppvarming av leggen? Varmt vann er vel løsningen når jeg tenker meg om? Takk for hjelpen, bro!

Andreas Rosensti #174355 11/12/2011 4:26 PM
Medlem
Medlem

Bare hyggelig. Alt av omslag med høy temperatur vil nok hjelpe på.

Andreas Rosensti #174356 11/12/2011 7:05 PM
Fersking
Fersking

Den beste og mest effektive måten å ise ned et område på er ved å bruke en iskopp. Jeg bruker kun dette når jeg skal ise ned et område. Det er mye bedre enn grønnsaker og lignende siden du selv kontrollerer hvor du vil kjøle ned mer effektivt.

Bruk pappkrus, fyll de med vann nesten opp til kanten og sett de i fryseren :-)

Bilde: http://www.inlineplanet.com/09/10/ice-therapy.html

Video: http://www.youtube.com/watch?v=bBt8xVPzbE4&feature=related

Andreas Rosensti #174357 11/12/2011 9:18 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ok. 4-5min pr. 45 min. Når og hvor ofte bør dette gjøres? Sammen med tøyning, før/etter trening etc? Takk.

Andreas Rosensti #174358 11/12/2011 10:04 PM
Fersking
Fersking

Nå vet ikke jeg "diagnosen" på det problemet ditt, så vet ikke akkurat hva som er best i ditt tilfelle. Men jeg gjorde det ca 3 til 4 ganger per dag. Dette vil være noe du gjør etter trening eller som en effektiv måte å øke blodsirkulasjonen/restitusjonen også på hviledager. Jeg har brukt det i som et ledd i behandling av smerter i leggene pga for stor belastning av sprinttrening, men også til å restituere raskere etter å ha krasjet knær og skuldre.

Når du masserer med is, vil du etter ca 4-5 minutter bli nummen og området blir rødt. Grunnen til at det blir rødt er pga økt blodtilførsel og du har oppnådd ønsket effekt. Men ved å google ice massage og lese deg opp finner du ut hvordan dette fungerer i detalj.

Kan også varmt anbefale naprapat, og ikke la deg bekymre over at de ikke er godkjent behandling for refusjon. Det er bare potetnorge som ikke henger med i utviklingen. Naprapater har minimum 4 år utdanning på muskel-skjellet systemet og har en kompetanse som overgår enhver allmennlege på dette feltet.

Lykke til

Andreas Rosensti #174359 14/12/2011 1:00 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei Andreas. Ville kanskje gått til fysio/naprapat for ved kraftige landinger, spesielt frempå kan det oppstå brist i bein. Så vær forsiktig og ikke tøy kjøringen over smertegrensen

Andreas Rosensti #174360 10/05/2013 5:02 PM
Fersking
Fersking

Plastpose, is vann og salt. Bland, rist legg på legg. Værsågod.

Andreas Rosensti #174361 02/08/2013 4:21 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ha støvelen helt stram.vis man ikke har det slår jo bene i støvelen,og over tid så blir det betenelse.man ungår det vis man har støvelen helt stram.;)

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå