Ja, har erfaringer med beinhinnebetennelse for øyeblikket, Andreas. Fikk det gjennom fotballen i mars og har det enda. Hadde sesongåpning på ski for min egen del i dag og det jeg var mest spent på var om beinhinnebetennelsen ville blomstre i bakken, noe den heldigvis ikke gjorde. Det er mange ting du kan gjøre for å forebygge betennelsen dog og de fleste vil sannsynligvis ikke hjelpe for deg ^^

- Sjekk skotøyet og da spesielt demping (Full Tilt, som KjeBren nevner)- Sørg også for god demping i skotøyet du går i ellers. Skaff deg innleggssåler. Enten dempingssåler eller pronasjonssåler. Pronasjon kan være en årsak til tilstanden.- At skoen er tight, skal ikke forverre det. Heller tvert imot, har jeg fått inntrykk av. Jeg kommer selv til å teste Booster Straps da det rapporteres om at de har en positiv effekt på plagene.- Gode alpinsokker som fremmer blodsirkulasjonen.- Varm opp og tøy ut før du går igang med aktiviteter som du vet kan provosere betennelsen.- Stopp med en gang du kjenner noe. I etterkant kan det være lurt å ise ned leggen(e). Selv tar jeg en dusj og avslutter med å vekselsvis bytte mellom iskaldt og glovarmt vann på leggene i 4-5 minutter før jeg går ut av dusjen. Dette skal også fremme blodsirkulasjon. Etter det legger jeg et par poser med frosne grønnsaker fra frysern på leggene og slapper av med noe godt på TV. Disse to tingene hjelper en del for meg.

Jeg er ikke lege og har ikke over gjennomsnittet peiling på medisin, men dette er erfaringer jeg har gjort meg de siste 9 mnd. Har selv vært inn og ut med fysioterapeut og det er lenge siden jeg kjente skikkelige smerter i leggene. Trener også 1-2 timer intensiv futsal i uka på knallhardt underlag i sko uten demping.

Ta deg en tur til legene og hint frem til at du vil få deg time hos fysioterapeut med kompetanse innen idrettsskader. Allmennlegen vil sannsynligvis bare be deg kjøpe ibuxgel e.l på apoteket og stryke deg av lista. Et annet alternativ er å oppsøke naprapat, men det koster og du vil ikke få støtte av staten til å betale det siden det ikke er godkjent som fullverdig behandlingsform for sånne skader (?).

Hvis ikke må du bare pushe på for å få lagt deg under kniven og spaltet selv beinhinna. Da blir du ute lenge nok til å gå glipp av en brorpart av sesongen. Jeg ville heller har forebygget det og ventet til sesongslutt med et sånt inngrep hvis det er snakk om det smile

Uansett, lykke til med beinhinna! Den er et helvete.