Re: Gaustatopp-tråden 11/12
|
Fersking
|
Fersking
Var som sagt på toppen lørdag 11. feb. Snøforfold greit men ikke noe mer. Snøskredfare: svært liten.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei, jeg forsøkte meg en tur på Gaustatoppen i går 22.02.2012, men vi ble møtt av fryktelig mye vind. (yr.no hadde rett) Lite og hard snø, men de dagene sola får tak og gjør snøen mykere kan det være bra 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Var på toppen søndag 19 og tirsdag 21. Best snøforhold på søndagen da det fallt endel snø på lørdag, endel vind begge dager (gikk på formiddagen) kast opp i frisk bris til liten kuling. På tirsdagen var det ganske hardt og skavlete forhold, men fortsatt fint med pudder i Langfonn.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Var på toppen søndag 19 og tirsdag 21. Best snøforhold på søndagen da det fallt endel snø på lørdag, endel vind begge dager (gikk på formiddagen) kast opp i frisk bris til liten kuling. På tirsdagen var det ganske hardt og skavlete forhold, men fortsatt fint med pudder i Langfonn.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hvor mye er lite snø? Kan du kjøre rennene fra toppen uten å ta av deg skia? Kan du gå på ski fra bommen og opp eller er det store felt uten snø? Er det noen som har noen nye bilder av fjellet. Noen som har gjort noen vurderinger av skredfaren?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har to dager på toppen den siste uka, søndag og tirsdag. Det er fullt mulig for å kjøre langefond(skuldra) og i tillegg få en fin tur. Det er stukket opp en rute man kan følge, for å holde seg unna stein. ( refleksgule brøytepinner).Rennene på fremsiden av toppen har et godt lag med is på toppen, og sukker under..
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Noen som har noen ideo om forhold på toppen nå for tiden?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Var en tur på toppen 3/3. Panserskare. Anbefaler stegjern på tur opp. Hardt overalt. Vi kjørte ned fra tårnet og søkte litt mot utløpet av renne 1. Knallhard skare hele veien, men ikke så glasert som mot Langefonn.Like lite snø nå som i midten av mai for 3 år siden.Trenger mye påfyll før det er aktuelt for meg å ta turen igjen
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Takk for infoen ... Da blir det ikke noe tur denne uka. 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
kom det ikke endel snø igår da? noen rapporter før helga?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Noen som var på toppen i helga?
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Noen som har vært på toppen i det siste? Er det nødvendig å ta turen?
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Er på Gaustablikk nå. Det er lite snø, men fortsatt muligheter.. Skal på toppen i morgen, så kan legge inn en liten rapport da!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Har hatt en fin dag på toppen! kjørte renna under tårnet. Der var det ikke kjempebra føre med litt skare som gjorde det vanskelig å kjøre.. Når vi kom nedover og ut av renna holdt vi skiers right for å komme til partiene hvor sola hadde varmet opp snøen. Der var det gode "påskeforhold" med digg slushy snø! Ellers er det generelt lite snø, og bare i løpet av dagen har partiene med stein vokst betraktelig.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Her er en liten film fra Gaustatoppen i år! https://vimeo.com/39137447
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Noen som har trua på en siste tur i løpet av uka?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Lite med rapporter fra Gaustatoppen nå. Er det fremdeles kjørbart i rennene?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Var der idag. Kjørte langefonn. Det er lite snø, men fortsatt kjørbart. Det er kaldt i lufta, så det er veldig hardt hele veien.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Noen som harvårt å kjørt fra toppen i påsken?Kan du kjøre rennene fra toppen og helt ned til veien uten å ta av deg skia?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg skal opp på Gaustatoppen for første gang til neste helg, lurer på om man kommer seg fint opp til toppen uten stegjern? Og det går fint å traversere langs eggen mot de forskjellige rennene uten stegjern?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Det har kommet masse snø sist uke på Gaustatoppen, så stegjern trenger du nok helt sikkert ikke å ha med. Når du går langs skuldra og opp til tårnet, så er det såpass slakt at du kan gå med feller hele veien. Går normalt veldig greit å gå utover eggen til rennene også. Men pass på skredfaren! God tur!!
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fine forhold der oppe nå, mye bedre enn tidligere i vinter. Det har kommet en god del snø siste uka helt fra veien og opp. Idag var det skyet og dårlig sikt men det var 20-30 cm fin fast kjøresnø. Måtte passe opp for stein men det gikk greit og det gikk fint å kjøre helt ned gjennom bjørkeskogen til Svineroi. 0 grader på 1000m og det snødde tett når jeg kom ned igjen. Kjørte 0-renna rett ned fra tårnet, etterhvert sammen med to trivelige telemarkjenter. Veien over fjellet fra Tuddal er ikke åpen men bommen er åpen fra Rjukansida og opp til heishuset med mulighet for parkering langs veien ved Svineroi. ørjan
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hey, Noen som har planer om Gaustatoppen lørdag? Så det var meldt mye snø hele denne uken (pluss forrige) så vil tro forholdene er bra, noen som har noen erfaringer? Har ikke gått toppen før så tar gjerne imot tips. Skal gå sammen med kjæresten og en venninne av henne som er ferske på topptur. Sigmund
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Heisann! Jeg skal opp til lørdag:-)Var oppe sist lørdag, og det var kanonforhold med et godt lag nysnø, tørr øverst, litt tyngre nedover. Har ikke sett toppen så hvit i hele vinter. Men mye stein på toppen, som er vanskelig å se pga nysøen, så kjør forsiktig. Tips, om det er ferskinger med, følg brøytestikkene ned mot Langefonn. (Fin kjøring med lite stein, ikke for langt ut på sidene, da er det noen skumle stein som ligger like under snøen) God tur!
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan er lagdelingen i rennene? Ser for meg at nysnøen ligger på et islag... Noen som har tatt prøver/har observasjoner?
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Takk for tips, ser ut som vi må ta det litt rolig ja. Får se an skredfaren litt, som skimachine sier over vil jeg tro at det kan være litt skummel lagdeling med nysnøen og vind. Ser på varsom.no at det er meldt faregrad 3 i dag og 2 i morgen men vil tror at det fint kan være 3 hele helgen der oppe..
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Kjørte renne 7 i går (29.4). Det var hard gjennomslagsskare. Sjeldent lite stein. Vi tok ikke noen skred test. Det var en gammel bruddkant på 10cm på toppen. Men, vi så/hørte ingen overfladiske tegn på stor skredfare. Det gikk flere spor i området. Vi kjørte old-school ned: korte svinger med forholdsvist smalt og lett utstyr. Kompisen som er lettere enn meg gikk ikke igjennom skaren. Jeg gikk nok igjennom til at det lugget litt i ca halvparten svingene. Jeg gikk skikkelig igjennom kun en gang. Med brede torsjonsstive ski tror jeg nedkjøringen ville vært veldig fin. Video kommer i kveld.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
...og her er video'en:http://youtu.be/HexOdP-HIzAJeg må nok karakterisere det som "sirompa kjøring", som var en karakteristikk jeg fikk på en annen video. I likhet med den, ble kjøringen her også gjort på gjennomslagsføre. Som sagt, slik forholdene er nå, er brede/torsjonsstive ski å foretrekke.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Flott tur på lørdag, med faste, fine forhold.Enda bedre idag, t-shirt vær med delig vårslush ned. Snøen var homogen og fin, ingen antydning til lagdeling. Virker som den har satt seg skikkelig nå.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjørte renne 7 både idag og på lørdag. Bedre forhold i renna på lørdag. Idag var det isete i skyggepartiene. Slush i de mest solutsatte partiene helt til toppen. Fin slush på flatene og ned gjennom bjørkebeltet. Jeg så ingen antydning til utgliding i rennene. ørjan
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Vi er nok også inne i en tid der tid på dagen er svært avgjørende for hva man kan forvente seg... Hvis snøen hadde vært litt varmere da vi kjørte den på søndag, hadde det nok vært konge-forhold.Så en bruddkant på 10cm på toppen på søndag - rett ved innkjøringen fra skiers left). Var den gått på Lørdag? (Tror ikke at det var et farlig ras...men kanskje litt ubehagelig)
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Vinterlige forhold i dag (5/5/2012).Video fra renne 1.http://youtu.be/2sqTD1-FY1w
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Var på toppen 07.05.2012.Her er et lite fotoalbum fra turen:http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150897774995867.473852.718690866&type=1¬if_t=likeOg her er filmen:https://vimeo.com/41733903
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Tenkte meg opp til helga! Må teste nytt utstyr som jeg kjøpte på tilbud. Er jo meld enda mer snø og greier så dette blir gøy. Vinteren lever så lenge det er snø!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hallois! er det noen som har tenkt seg opp den 17 eller? ser det er meldt ok vær : D
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Var på toppen idag. Flott vær, litt vind (laber bris), fine kjøreforhold. Kjørte renne 1, litt oppkjørt i midten men bra opp på kantene. Noe bristende skare, men gikk veldig greit med brede rocker ski (Völkl Kuro). Mange folk på tur både med feller og med heisen. Vinteren lever godt enda, her vil det være bra kjøreforhold ut mai, og kanskje et stykke ut i juni. Meldt nysnø flere av dagene neste uke.....
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Var på toppen igår. Varierende vær, med gløtt av sol og ingen vind. Fortsatt masse snø. Det gikk et ti-talls overflateskred ila dagen, men dette var småras med lite masse. Stabil snø i bunnen, bare solpåvirket, overflatesnø som raser litt. Meldt om varmegrader fremmover i uka, men er nok fortsatt kjørbart noen uker til..
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Var på toppen 18. mai. Flott vær, best forhold tidlig på dagen. Fikk noe bristende skare utover dagen som gjorde det vanskeligere å holde seg på beina/holde stilen. Kjørte ned fra tårnet, også kallt nuller-renna. Overflate skred i renne 1, som vistnok var godt 17. mai. Var ned renne 1 på 12. mai, ganske fast, glatt skarelag da; så jeg antar nysnøen som kom i løpet av uken hadde sklidd av. Selv om det meldt veldig varmt fremover burde snøen holde et par uker til.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Er det noe skiforhold på Gaustatoppen enda????... Ser på vebcamera til Gaustablikk at det ligger flekkvis i sidene på Gaustatoppen.. Det er og meldt noen kuldegrader om nettene der og under +6 på dagene og sludd/snø og regn ut ihvertfall denne uka.
|
|
|
|
|