Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Toppturer med vanlige alpinstøvler
#173994 01/12/2011 9:45 AM
haarod Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei. Jeg lurte på om noen har noen erfaringer med å gå toppturer med vanlige alpinstøvler? For meg er det nedkjøringen som er viktigst, selv om det alltids er fint med en tur i flott natur.

Jeg har tenkt å gå til innkjøp av et par støvler fra Surefoot da jeg har hørt mye bra, samt at jeg har hatt problemer med flere støvler tidligere. De mente at skoen deres kunne brukes til alt, også toppturer, men jeg skulle gjerne hatt noen andre synspunkter enn selgers.

Så hvilke fordeler/ulemper har vanlige støvler i forhold til dedikerte turstøvler?

Re: Toppturer med vanlige alpinstøvler
haarod #173995 01/12/2011 12:36 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg rusler topptur med alpinstøvler rett som det er. Det går helt greit, men har ulemper som:- (Mye) tyngre enn randostøvler- Låst skaft hele tiden gir rar gange i bratte traverser- Låst skaft er også kjedelig når det ikke er så bratt, får ikke dratt ut steget skikkelig- Om man må klyve litt i steinura på vei opp er alpinstøvler glatte og jævlige å gå med- Lang anmarsj er überkjipt i alpinstøvler, men det kan jo løses med å gå anmarsjen i andre sko.

Men alpinstøvler er så utrolig gode å kjøre med, så jeg bruker de så ofte jeg kan. Jeg vurderer ut fra hver tur hva jeg gidder å drasse på oppover, og hva slags terreng vi snakker om. Jeg ser også an hvem jeg går tur sammen med. Er det bare friskuser i kanonform er det kanskje bedre å bruke randostøvlene for å henge på oppover, mens om jeg vet at noen i gjengen er i mye dårligere form enn meg blir det fort alpinstøvlene. F.eks.har jeg satt at 1000 høydemeter er grensen for å drasse oppover alpinstøvlene, men de andre faktorene kan også spille inn.

Bruker Lange Banshee Pro m/Surefoot-innerstøvel til alpint og har et par Scarpa Denali XT som randostøvler. Det er mulig jeg ville foretrukket randostøvlene oftere om jeg hadde hatt noe mer moderne og nedoverrettet (og som passet foten min littegranne bedre).Resten av toppturriggen har uansett vært et par Fat-Ypus D-Sender med Duke til nå, selv om de kommer til å få konkurranse av et par I-Rock (også m/Duke) til denne vinteren.

haarod #173996 01/12/2011 1:10 PM
Fersking
Fersking

Har nett fått meg et par Nunataq med F12 bindinger. Jeg tenkte å teste ut om man kan gå opp med f.eks et par super komfortable Koflach brestøvler og ha skistøvlene i sekken. Jeg tenker at dette kan være komfortabelt på lange toppture. Husk skruetrekkeren..

haarod #173997 01/12/2011 6:03 PM
haarod Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for gode svar. Det virker ikke som om det er noen store ulemper, kanskje utenom vekten, så da blir det Surefoot på meg og forhåpentligvis et par støvler og innerstøvler jeg kan ha i maaaange år.

Kan dere legge ut om deres erfaringer med Duke også? Og hvilke gode randonne-bindinger finnes utenom Duke og Dynafit (da det er uaktuelt og "ødelegge" støvlene) som er relativt lette med fokus på nedkjøring?

haarod #173998 01/12/2011 7:58 PM
Ringrev
Ringrev

Det er faktisk bedre å gå med vanlige sko enn surefoot... Har surefoot selv, og jeg får gnagsår under foten når jeg går med de, men de er jo helt konge i bakke/ned. Du burde skaffe sko med gummisåle a la lange rx 130 e.l. så du slipper å skli på stein.Duke har spist opp helen på mine sko....muligens "brukerfeil"......

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå