Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Masse spørsmål fra nybegynner
#173722 19/11/2011 11:10 AM
ddunor Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei alle sammen, dette er mitt første innlegg her på friflyt.

Jeg har i flere år stått brett, men har ikke blitt så mange turer hvert år. Jeg skada meg litt i høy hastighet første året (da var jeg 22 år, det er nå 8 år siden) og har ikke klart å sleppe meg løs på brettet etter det, dessverre.

Jeg har derfor bestemt meg for å skifte til telemark og NTN. Jeg er 184 cm høy og veier ca 100kg (i bokseren). Jeg kjøpte i mai i år et par Scarpa TX Pro (10/11-modell) til fantastisk 70% rabatt. Fant ut at jeg var mondo 29. Har aldri stått på alpinski før...

Jeg er dermed ute etter ski (med bindinger) og staver, kanskje en bib og. Jakken min er en Norrøna Svalbard skalljakke med evt varmt tøy på innsiden.

Brettet mitt er et Palmer 165 cm brett med bikubekjerne og Flow kabonbindinger. Brettet er stivt og lite torsjonsvillig. Dette har gjort brettet styringsvillig, veldig kapabelt i oppkjørt løssnø og helt fantastisk i pudder. Det er visstnok et utmerket jibbebrett, men det har jeg ikke gjort noe av.

Det er litt av de samme egenskaper jeg ser etter i ski, dvs ski som er bra i pudder, enda bedre i oppkjørt løssnø men som også kan brukes i preppa snø. Jeg vil ha ski som er greie å styre, men som også er fartsstabile. Jeg er derfor ikke ute etter pudderplank eller utprega parksski eller noe sånt.

Jeg hadde i våres bestemt meg for Stöckli Rotor 106, men har ikke funnet disse på slutten av forrige sesong, og dette året ser det ikke ut til at Stöckli lager Rotor i 106 midje lenger. Jeg har sett anmeldelse av Dynastar Legend Pro Rider 105 (riktignok på alpinbindinger, men av teksten ser det ut som det kan være knall med NTN for min "stil"). Har også vurdert Völkl Katana, men har tenkt at 112mm midje kanskje blir litt bredt. Skiene må tåle vekten min og det at jeg kan bruke styrke og kraft på dem når jeg blir bedre.

Jeg valgte NTN for stivheten med låst tå og muligheten for frigåing, jeg ønsker på sikt å gå toppturer, men må lære meg telemark først åpenbart. Så jeg tenker normale bakkestaver og venter med feller og variable staver. På staver har jeg ingen peil whatsoever.

Jeg håper noen av dere har noen gode tips på ski for mitt bruk (og bindinger/fjærer osv), staver som passer og kanskje en god bib til min jakke. Jeg lurer og på hvor nærmeste opplæring på telemark ligger i forhold til Porsgrunn (Gaustablikk, Kongsberg....?). Jeg har for all del ikke ubegrenset med ressurser, men pris på utstyret er ikke i utgangspunktet et sak. Får prøve å avslutte denne romanen.

Re: Masse spørsmål fra nybegynner
ddunor #173723 19/11/2011 11:28 AM
GTL Offline
Fersking
Fersking

Hei, Godt å høre det er noen på vei over på Telemark:)

Forslag til ski : Black diamond Zealot ( god pris på 10/11 mod hos oslo sportslager)Kastle 108( god pris hos Jesting sport i oslo) Skilogic Howitzer ( ikke så enkel å få tak i.. ) Voile`Charger ( Bestill på nett) Denne er virkelig lett og fin, samtidig som den har de egenskapene du er ute etter.

Vi har Telemarks klubb i Oslo, trener 2 ganger i uka i Grefsen, men er også endel torsdager og lørdager i Kongsberg Skisenter. Du er velkommen til å henge deg på der. Send meg en PM om du er interessert.

Lykke til!!

GTL

ddunor #173724 19/11/2011 1:05 PM
Medlem
Medlem

Det er neimen ikke hver dag folk konverterer TIL telemark, fantastisk...

Ski: etter min mening bør du gå for ski på 100 - 115mm midtbredde, og da mener jeg helst opp mot 115. Årsaken for dette er at du sannsynligvis vil kjøre mer og mer løssnø etterhvert som du blir bedre på teknikken.

For å få skien fartstabil og god i oppkjørt snø ville jeg gått for en ski med svingradius i området rundt 25 -35m, og taper + earlyrise/rocker i tuppen. En lang tapred tupp hjelper for å kjøre over ujevnhetene, samt at det effektive skjæret blir kortere, som igjen gjør at du ikke trenger så mye innsving (breie tupper), som igjen kan grave seg ned i snøen (ved dårlige/lujevne)når du svinger (puh...lang setning)

Det er litt diskusjon rundt hvor lang svingradius som er lurt, personlig mener jeg at det er mer å hente på å ha lang svingradius, men det blir en smakssak på hva som er viktigst:en ski som svinger lett, men blir nervøs i høy fart, eller omvendt. Dette kommer selvsagt an på hvor fort du har tenkt å kjøre! Det samme gjelder delvis for hvor stiv ski du skal ha, men her spiller vekt en større rolle.

Angående bib er Lofotenbuksa til Norrøna et bra valg. De TO tingene som gjør dene buksa bedre enn andre er: 1) tynt stoff som puster bra på overkroppen, så sparer du to liter i svette. 2) lange glidelåser som hjelper gir god lufting hvis du skal på tur.

ulempene er at du ikke har mesh i lufteåpningene slik at det lett kommer snø inn når de er åpne, og at lummene på "låret" fort havner på kneet slik at du smeler borti det du har der hele tiden. i tillegg er den jo ikke akkurat grats. Sweet har også en bib, og den sedr ut til å være bygget på samme lesten, men med litt andre detaljer ang lufting og lummer.

ddunor #173725 19/11/2011 6:21 PM
GTL Offline
Fersking
Fersking

Slutter meg til Telemarkman angående skibredde/ early rise/ taper osv. Angående svingradius, så tror jeg det meste fungerer, er i grunnen mest aktuelt når du er i bakken. Skjønt, ski med lang sving radius er bygget for å tåle større fart. ( ikke mange som "topper ut " ei ski på toppfart, de fleste gir seg lenge før skia..)

Jeg er sjøl på min andre Norrøna Lofoten bukse, veldig fornøyd, har forøvrig aldri brukt overdelen på buksa. Med kompatibel jakke, eller en god snølås på jakka, har du langt på vei stengt ute snøen.

Nå er det bare vente på snøen!

GTL

ddunor #173726 20/11/2011 10:36 AM
ddunor Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for mange gode innspill. Blir nok en sånn Norrøna bukse.

Jeg har da noen tilleggsspørsmål: Hvor lange bør skiene med tanke på høyden min (1,84) og vekten min (100kg pluss klær)? Jeg ser det er en del brukt utstyr som ligger til salgs her på friflyt som kan være aktuelt.

Ved nyski så har jeg i tillegg til ting nevnt over vurdert Völkl Gotama (i tillegg til Katana), Stöckli Stormrider Pro, Black Crows Corvus 185 og K2 Sidestash.

Men mest fristende er egentlig dette til salgs på siden her: "Stöckli Rotor 106 m/Marker Griffon". Er det greit å ta av de bindingene og sette på NTN eller er det vanskelig/uheldig? Dette gjelder for øvrig et par andre ski til salgs også. Jeg har ikke noe i mot å kjøpe brukt så lenge utstyret er i god stand.

Så til staver: vet at jeg skal ha ca 90 grader ut fra albuen, men er det i sokkelesten, joggesko eller full ski/binding/NTN sko høyde?

EDIT: Og så lurer jeg på hvilke powertubes jeg bør ha... Jeg bør vel begynne med grønne, så gå over på blå regner jeg med?

ddunor #173727 20/11/2011 4:06 PM
Medlem
Medlem

generelt er det ikke noen fordel å remontere bindinger på ski, men det går som regel bra. Tverrsnittet på skien blir jo svekket der det er gamle hull, og hvis de ikke tettes skikkelig kan det komme vann inn som svekker skien ytterligere. Men som sagt det går som regel greit, i hverfall hvis det ikke skal kjøres grisehardt. Så har du jo også problemet med å bli kvitt alpinbindingen, og siden de fleste ski som selges er med alpinbinding kan det bli litt trøblete. Dersom du skal montere bindinger anbefaler jeg deg å punge ut et par hudrelapper og få det gjort i sportsbutikk, Hvis ikke: mål opp NØYE før du borer!

Jeg har ikke kjennskap til Støcki ski, men både Vølkl modellene og Blackcrowsene du nevner kjenner jeg flere som er svært fornøyde med.

Angående lengde på ski kommer det litt ann på hvor stive og svingvillige skiene dine er, men ca kroppslengde funker bra. Litt avhengig av hva du skal bruke skia til vil jeg si alt fra 175 til 195 er ok. De lengste flyter bedre i løssnø og er mer stabile, mens de korteste kan være lettest å lære å svinge med.

fjærstivheten er VELDIG individuell, men generelt vil du lære bedre teknikk med litt mykere setup, (hvis du spør de som har finest stil har de lært på lærsko, garantert) Stavhøyde blir også litt individuelt, men still deg i "telemarkposisjon" og 90 grader i albuen, da finner du lengden på stavene. Men dette er ikke så nøye egentlig. +/- 5cm har ingen betydning.

ddunor #173728 20/11/2011 11:56 PM
GTL Offline
Fersking
Fersking

Hei igjen, Ikke noe problem å fjerne alpin bindinger og montere telemark. Du plugger de gamle hullene med plast plugger ( det får du hos en god sportsbutikk, de har som regel hauger på verkstedet)

Blant juniorene i Telemark racing, er det mange som har plugga etter alpin binding ( de har overtatt gode ski fra topp alpinister ) Disse skia blir kjørt hardt, har ikke opplevd skader som følge av plugg og bindings bytte. Mitt stalltips på stav lengde, er 130 cm, men om du går pluss / minus 5 cm har ikke allverden å si for oss mosjonister. Støckli skia er høy kvalitets vare, Stabile i fart på varierende føre.

GTL

ddunor #173729 21/11/2011 11:02 AM
Medlem
Medlem

Plugga ski er som regel ikke noe problem, men man kan alltids være uheldig. Tomas Olsson, som omkom på Everest i 2006, knakk bakskia etter at den hadde vært plugga. Nå er det ikke alle som skal kjøre ned Everest, men man kan jo være uheldig. Men nok med skremselspropaganda.

Hvorfor ikke gå for teleskopstaver når du først er i gang? Koster generelt ikke så mye mer enn vanlige staver og så kan du variere høyde etter bruk. Jeg bruker å ha mine staver 5cm kortere i bakken enn når jeg er på topptur. Nå er jeg lite i bakke, men det er greit å kunne variere lengde etter bruk.

Når det gjelder lengde har det blitt gitt mange gode tips. Min erfaring er at topptur ski ikke bør være noe kortere enn du er selv. Dette med tanke på flyt og fartsstabilitet (som det er blitt forklart over). Gjerne inntil 10cm over kroppslengde, men som det er nevnt kommer dette an på skia. Breiere ski kan du ha lavere siden de uansett gir bedre flyt. Stivere kan være korte siden de er mer fartsstabile. Til bakkebruk er også kortere ski greit siden føret ikke er så varierende som når man går topptur.

Når du finner en ski du kanskje tror vil være passende er det lett å ta et raskt googlesøk for å se hva folk sier om den. Da kan du også ta en avgjørelse om lengde når du får høre hvordan skia oppleves. Jeg kan trygt anbefale deg både Volkl Katana og K2 Sidestash. Disse opplever jeg som ganske like så om du skulle finne en av disse til en bra pris så slå til! Gotama fra Volkl er sikkert et bra alternativ, men jeg har ingen erfaring med de senere års modeller.

Til slutt vil jeg si det er bra at det finnes de som ønsker å satse på noe nytt og spennende! Fint å se at det er de som vil bytte til telemark og ikke fra.

ddunor #173730 21/11/2011 11:11 AM
Medlem
Medlem

Slutter meg til Adrian, Teleskopsktaver er faktisk vedt den eksta hundrelappen eller to det koster. Selv om du ikke går så mye tur, er det redningen når du skal stake tilbake til heisen etter å ha havna langt ut i skogen.

ddunor #173731 21/11/2011 12:00 PM
Fersking
Fersking

utifra dine egne meninger om hvordan skiene skal være, skal du IKKE ha volkl gotama.

Dette er en ren pudderski (i hvertfall av de nyere utgavene som en får tak i nå), med rocker i hele skien og dermed ikke store stålkanten å svinge på i bakken (tenk deg stålkanten som en banan, der du bare bruker ca 60cm av den).

Det virker ikke som om at folk her har fått helt med seg at du veier 100kg. Iogmed at du selv også sier du vil ha stive ski, ville jeg gått for noe av de stivere skiene.

Har selv prøvd modellene karma, gotama og katana fra volkl, og tror at katanaene kan passe deg bra. Det er en typisk stiv freerideski som er meningen at skal kjøres på skjær hele tida, og er bygget for det.

Voile charger har jeg ikke prøvd, men har stått MYE på drifter, modellen over. Disse skia er bygget på akkurat samme lest (utenom bredden) og er forholdsvis stiv på midten, men har en lang taper og rocker, og tupper en også myk. Ski med en mer tradisjonell freerideform vil mest sannsynlig være lettere å lære seg på enn chargeren, men det er godt mulig at chargeren er "gøyere" i pudder og på topptur.

Ang. fjærer til ntn: Nok en gang så veier du nok til at jeg ville gått rett på blåe fjærer, noe annet ville iallefall for meg vært utenkelig. Dette har fortsatt en del med kjørestil å gjøre, så det er mulig vi ikke er helt like her (jeg er 187, veier ca 85kg og kjører på røde fjærer på 1 eller 2 (lavest)). Går utifra at du også trenger large-binding( str 26,5 og opp), og da pleier det å følge med blå fjærer. Prøv hvertfall disse før du kjøper noe annet.

Bukse: norrønabuksa er bra, men det store poenget med den er egentlig på topptur. Skal du bruke skiene mest i bakken vil enhver bukse som er vanntett funke bra. Mest sannsynlig har du allerede noe som passer.

Lengde/bredde ski: tenker du å bruke de på topptur etterhvert ville jeg gått for nærmeste modellen som er lengre enn kroppshøyde. I forhold til bredden ville jeg nok sagt meg enig med de lenger oppe at rundt 115 er bra hvis du skal kjøre pudder, men det går nok mest sannsynlig fortere å lære seg svingen på noe som er litt tynnere.

Lykke til med telemarken. Det blir gøy!

ddunor #173732 21/11/2011 3:04 PM
ddunor Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for enda flere gode innspill.

@m3rl: Det er flott med dine betraktninger om vekt. Jeg er litt "stutt tjukk" med mine 1,84 og 100kg, men har relativt mye kraft i rumpe, lår og legger. Det er derfor jeg tenker at stive, men litt styringsvillige ski er det beste. Når skia dessuten må tåle litt vekt (satser på å bli lettere i låpet av 2012, men "det sier dem vel alle", hehe), så er det ikke så alt for mange ski som passer. Jeg er også enig i det med fjærer, så jeg skal satse på rett på blå. Er enig i det med bukse og, har noe som passer. Har ikke vært plaga av den livbuksa jeg har hatt på brett da jeg oftest blir så varm at litt snø her og der bare er grei avkjøling. Tenkte også at nærmeste lengde over min egen høyde er bra på aktuell modell. Du har rett i at jeg trenger NTN i L, jeg er mondo 29 på Scarpa TX Pro'ene jeg kjøpte i april. Jeg skal da unngå Völkl Gotama da jeg ikke skal ha pudderplank før jeg har en gjeng jeg står med som er pudderjegere.

@GTL: Takker for verdifulle innspill. Kjempekjekt for en som ikke har stått et eneste skjær telemark og som har stort sett stått "bortover ski" til jeg blei voksen (prøvde gammeldagse slalomski én dag i 13-14 års aldreren, men det var før carving og det blei med den dagen). Regna med at det ikke var så farlig med plugging/remontering, spesielt ikke de skiene jeg helst vil ha med titanal eller annen forsterkning i kjerne. Jeg blir gjerne med på trening, men da primært i Kongsberg på lørdager, sier fra på PM når jeg er klar med utstyret.

@Adrian: Jeg var på forhånd klar over teleskopfordeler, men inntil jeg faktisk begynner å gå topper (kanskje neste sesong?), så er faste staver både mer solide og lettere. Må nok regne med å være noe ustabil i starten, så greit om stavene tåler juling. Men når det er sagt, så kommer jeg nok til å kose meg i skogen eller lignende, noe som var dønn uaktuelt på brett stort sett. Har vada 30m med snø til hofta hvert skritt da jeg måtte gå av brettet i fjor pga et lite "søkk" jeg selvfølgelig gravde forkanten i. Det var helt grusomt, men god trening da. Så kan være det blir teleskop uansett.

@telemarkman: Det er ikke så viktig for meg om jeg ikke blir kvitt påmonterte alpinbindinger. You gain some, you lose some. Hehe. Kanskje jeg får bruk for dem på noen parkski etterhvert?

Så da får jeg se om det blir brukte ski med remontering eller nye ski. Bestemmer meg i løpet av uka, så får jeg se når skia er i hus.

Angående feller: har skjønt at det er naturfell som er best (selskinn). Skal ikke investere i feller med en gang, men greit å være på utkikk etter tilbud. Er det spesielle feller som passer til NTN?

Som sagt takk for alle gode innspill!

ddunor #173733 22/11/2011 1:28 AM
Fersking
Fersking

hei. Jeg og skal gå over til ntn nå. var innom sportsbua i trondheim og fikk anbefalt skia G3- Zen Oxide . noen som har noe og si om disse skia? er på utkikk etter ski som kan brukes i preppa bakke og utenfor løypa i puddersnø.

ddunor #173734 23/11/2011 6:35 PM
Fersking
Fersking

Hei!Har ikke så mye peiling på ski og sko. Men eg kjøpte mine Movment Freeheel ski fra Telemarkpyrenees.com Eg fekk mine for 1500, men dei var på 65% avslag. Då betalte eg 230 kr i frakt og fekk dei etter 2 dager med Jet Pack fra Frakrike. Utrolig god service! Anbefaler å handle der!!Er mange som ski som de har som er 40% nedsattt og oppover, da er det som oftest 10/11 modeller.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå