Takker for enda flere gode innspill.

@m3rl: Det er flott med dine betraktninger om vekt. Jeg er litt "stutt tjukk" med mine 1,84 og 100kg, men har relativt mye kraft i rumpe, lår og legger. Det er derfor jeg tenker at stive, men litt styringsvillige ski er det beste. Når skia dessuten må tåle litt vekt (satser på å bli lettere i låpet av 2012, men "det sier dem vel alle", hehe), så er det ikke så alt for mange ski som passer. Jeg er også enig i det med fjærer, så jeg skal satse på rett på blå. Er enig i det med bukse og, har noe som passer. Har ikke vært plaga av den livbuksa jeg har hatt på brett da jeg oftest blir så varm at litt snø her og der bare er grei avkjøling. Tenkte også at nærmeste lengde over min egen høyde er bra på aktuell modell. Du har rett i at jeg trenger NTN i L, jeg er mondo 29 på Scarpa TX Pro'ene jeg kjøpte i april. Jeg skal da unngå Völkl Gotama da jeg ikke skal ha pudderplank før jeg har en gjeng jeg står med som er pudderjegere.

@GTL: Takker for verdifulle innspill. Kjempekjekt for en som ikke har stått et eneste skjær telemark og som har stort sett stått "bortover ski" til jeg blei voksen (prøvde gammeldagse slalomski én dag i 13-14 års aldreren, men det var før carving og det blei med den dagen). Regna med at det ikke var så farlig med plugging/remontering, spesielt ikke de skiene jeg helst vil ha med titanal eller annen forsterkning i kjerne. Jeg blir gjerne med på trening, men da primært i Kongsberg på lørdager, sier fra på PM når jeg er klar med utstyret.

@Adrian: Jeg var på forhånd klar over teleskopfordeler, men inntil jeg faktisk begynner å gå topper (kanskje neste sesong?), så er faste staver både mer solide og lettere. Må nok regne med å være noe ustabil i starten, så greit om stavene tåler juling. Men når det er sagt, så kommer jeg nok til å kose meg i skogen eller lignende, noe som var dønn uaktuelt på brett stort sett. Har vada 30m med snø til hofta hvert skritt da jeg måtte gå av brettet i fjor pga et lite "søkk" jeg selvfølgelig gravde forkanten i. Det var helt grusomt, men god trening da. Så kan være det blir teleskop uansett.

@telemarkman: Det er ikke så viktig for meg om jeg ikke blir kvitt påmonterte alpinbindinger. You gain some, you lose some. Hehe. Kanskje jeg får bruk for dem på noen parkski etterhvert?

Så da får jeg se om det blir brukte ski med remontering eller nye ski. Bestemmer meg i løpet av uka, så får jeg se når skia er i hus.

Angående feller: har skjønt at det er naturfell som er best (selskinn). Skal ikke investere i feller med en gang, men greit å være på utkikk etter tilbud. Er det spesielle feller som passer til NTN?

Som sagt takk for alle gode innspill!