utifra dine egne meninger om hvordan skiene skal være, skal du IKKE ha volkl gotama.
Dette er en ren pudderski (i hvertfall av de nyere utgavene som en får tak i nå), med rocker i hele skien og dermed ikke store stålkanten å svinge på i bakken (tenk deg stålkanten som en banan, der du bare bruker ca 60cm av den).
Det virker ikke som om at folk her har fått helt med seg at du veier 100kg. Iogmed at du selv også sier du vil ha stive ski, ville jeg gått for noe av de stivere skiene.
Har selv prøvd modellene karma, gotama og katana fra volkl, og tror at katanaene kan passe deg bra. Det er en typisk stiv freerideski som er meningen at skal kjøres på skjær hele tida, og er bygget for det.
Voile charger har jeg ikke prøvd, men har stått MYE på drifter, modellen over. Disse skia er bygget på akkurat samme lest (utenom bredden) og er forholdsvis stiv på midten, men har en lang taper og rocker, og tupper en også myk. Ski med en mer tradisjonell freerideform vil mest sannsynlig være lettere å lære seg på enn chargeren, men det er godt mulig at chargeren er "gøyere" i pudder og på topptur.
Ang. fjærer til ntn: Nok en gang så veier du nok til at jeg ville gått rett på blåe fjærer, noe annet ville iallefall for meg vært utenkelig. Dette har fortsatt en del med kjørestil å gjøre, så det er mulig vi ikke er helt like her (jeg er 187, veier ca 85kg og kjører på røde fjærer på 1 eller 2 (lavest)). Går utifra at du også trenger large-binding( str 26,5 og opp), og da pleier det å følge med blå fjærer. Prøv hvertfall disse før du kjøper noe annet.
Bukse: norrønabuksa er bra, men det store poenget med den er egentlig på topptur. Skal du bruke skiene mest i bakken vil enhver bukse som er vanntett funke bra. Mest sannsynlig har du allerede noe som passer.
Lengde/bredde ski: tenker du å bruke de på topptur etterhvert ville jeg gått for nærmeste modellen som er lengre enn kroppshøyde. I forhold til bredden ville jeg nok sagt meg enig med de lenger oppe at rundt 115 er bra hvis du skal kjøre pudder, men det går nok mest sannsynlig fortere å lære seg svingen på noe som er litt tynnere.
Lykke til med telemarken. Det blir gøy!