Plugga ski er som regel ikke noe problem, men man kan alltids være uheldig. Tomas Olsson, som omkom på Everest i 2006, knakk bakskia etter at den hadde vært plugga. Nå er det ikke alle som skal kjøre ned Everest, men man kan jo være uheldig. Men nok med skremselspropaganda.

Hvorfor ikke gå for teleskopstaver når du først er i gang? Koster generelt ikke så mye mer enn vanlige staver og så kan du variere høyde etter bruk. Jeg bruker å ha mine staver 5cm kortere i bakken enn når jeg er på topptur. Nå er jeg lite i bakke, men det er greit å kunne variere lengde etter bruk.

Når det gjelder lengde har det blitt gitt mange gode tips. Min erfaring er at topptur ski ikke bør være noe kortere enn du er selv. Dette med tanke på flyt og fartsstabilitet (som det er blitt forklart over). Gjerne inntil 10cm over kroppslengde, men som det er nevnt kommer dette an på skia. Breiere ski kan du ha lavere siden de uansett gir bedre flyt. Stivere kan være korte siden de er mer fartsstabile. Til bakkebruk er også kortere ski greit siden føret ikke er så varierende som når man går topptur.

Når du finner en ski du kanskje tror vil være passende er det lett å ta et raskt googlesøk for å se hva folk sier om den. Da kan du også ta en avgjørelse om lengde når du får høre hvordan skia oppleves. Jeg kan trygt anbefale deg både Volkl Katana og K2 Sidestash. Disse opplever jeg som ganske like så om du skulle finne en av disse til en bra pris så slå til! Gotama fra Volkl er sikkert et bra alternativ, men jeg har ingen erfaring med de senere års modeller.

Til slutt vil jeg si det er bra at det finnes de som ønsker å satse på noe nytt og spennende! Fint å se at det er de som vil bytte til telemark og ikke fra.