generelt er det ikke noen fordel å remontere bindinger på ski, men det går som regel bra. Tverrsnittet på skien blir jo svekket der det er gamle hull, og hvis de ikke tettes skikkelig kan det komme vann inn som svekker skien ytterligere. Men som sagt det går som regel greit, i hverfall hvis det ikke skal kjøres grisehardt. Så har du jo også problemet med å bli kvitt alpinbindingen, og siden de fleste ski som selges er med alpinbinding kan det bli litt trøblete. Dersom du skal montere bindinger anbefaler jeg deg å punge ut et par hudrelapper og få det gjort i sportsbutikk, Hvis ikke: mål opp NØYE før du borer!
Jeg har ikke kjennskap til Støcki ski, men både Vølkl modellene og Blackcrowsene du nevner kjenner jeg flere som er svært fornøyde med.
Angående lengde på ski kommer det litt ann på hvor stive og svingvillige skiene dine er, men ca kroppslengde funker bra. Litt avhengig av hva du skal bruke skia til vil jeg si alt fra 175 til 195 er ok. De lengste flyter bedre i løssnø og er mer stabile, mens de korteste kan være lettest å lære å svinge med.
fjærstivheten er VELDIG individuell, men generelt vil du lære bedre teknikk med litt mykere setup, (hvis du spør de som har finest stil har de lært på lærsko, garantert) Stavhøyde blir også litt individuelt, men still deg i "telemarkposisjon" og 90 grader i albuen, da finner du lengden på stavene. Men dette er ikke så nøye egentlig. +/- 5cm har ingen betydning.