Det er neimen ikke hver dag folk konverterer TIL telemark, fantastisk...
Ski: etter min mening bør du gå for ski på 100 - 115mm midtbredde, og da mener jeg helst opp mot 115. Årsaken for dette er at du sannsynligvis vil kjøre mer og mer løssnø etterhvert som du blir bedre på teknikken.
For å få skien fartstabil og god i oppkjørt snø ville jeg gått for en ski med svingradius i området rundt 25 -35m, og taper + earlyrise/rocker i tuppen. En lang tapred tupp hjelper for å kjøre over ujevnhetene, samt at det effektive skjæret blir kortere, som igjen gjør at du ikke trenger så mye innsving (breie tupper), som igjen kan grave seg ned i snøen (ved dårlige/lujevne)når du svinger (puh...lang setning)
Det er litt diskusjon rundt hvor lang svingradius som er lurt, personlig mener jeg at det er mer å hente på å ha lang svingradius, men det blir en smakssak på hva som er viktigst:en ski som svinger lett, men blir nervøs i høy fart, eller omvendt. Dette kommer selvsagt an på hvor fort du har tenkt å kjøre! Det samme gjelder delvis for hvor stiv ski du skal ha, men her spiller vekt en større rolle.
Angående bib er Lofotenbuksa til Norrøna et bra valg. De TO tingene som gjør dene buksa bedre enn andre er: 1) tynt stoff som puster bra på overkroppen, så sparer du to liter i svette. 2) lange glidelåser som hjelper gir god lufting hvis du skal på tur.
ulempene er at du ikke har mesh i lufteåpningene slik at det lett kommer snø inn når de er åpne, og at lummene på "låret" fort havner på kneet slik at du smeler borti det du har der hele tiden. i tillegg er den jo ikke akkurat grats. Sweet har også en bib, og den sedr ut til å være bygget på samme lesten, men med litt andre detaljer ang lufting og lummer.