Hei alle sammen, dette er mitt første innlegg her på friflyt.

Jeg har i flere år stått brett, men har ikke blitt så mange turer hvert år. Jeg skada meg litt i høy hastighet første året (da var jeg 22 år, det er nå 8 år siden) og har ikke klart å sleppe meg løs på brettet etter det, dessverre.

Jeg har derfor bestemt meg for å skifte til telemark og NTN. Jeg er 184 cm høy og veier ca 100kg (i bokseren). Jeg kjøpte i mai i år et par Scarpa TX Pro (10/11-modell) til fantastisk 70% rabatt. Fant ut at jeg var mondo 29. Har aldri stått på alpinski før...

Jeg er dermed ute etter ski (med bindinger) og staver, kanskje en bib og. Jakken min er en Norrøna Svalbard skalljakke med evt varmt tøy på innsiden.

Brettet mitt er et Palmer 165 cm brett med bikubekjerne og Flow kabonbindinger. Brettet er stivt og lite torsjonsvillig. Dette har gjort brettet styringsvillig, veldig kapabelt i oppkjørt løssnø og helt fantastisk i pudder. Det er visstnok et utmerket jibbebrett, men det har jeg ikke gjort noe av.

Det er litt av de samme egenskaper jeg ser etter i ski, dvs ski som er bra i pudder, enda bedre i oppkjørt løssnø men som også kan brukes i preppa snø. Jeg vil ha ski som er greie å styre, men som også er fartsstabile. Jeg er derfor ikke ute etter pudderplank eller utprega parksski eller noe sånt.

Jeg hadde i våres bestemt meg for Stöckli Rotor 106, men har ikke funnet disse på slutten av forrige sesong, og dette året ser det ikke ut til at Stöckli lager Rotor i 106 midje lenger. Jeg har sett anmeldelse av Dynastar Legend Pro Rider 105 (riktignok på alpinbindinger, men av teksten ser det ut som det kan være knall med NTN for min "stil"). Har også vurdert Völkl Katana, men har tenkt at 112mm midje kanskje blir litt bredt. Skiene må tåle vekten min og det at jeg kan bruke styrke og kraft på dem når jeg blir bedre.

Jeg valgte NTN for stivheten med låst tå og muligheten for frigåing, jeg ønsker på sikt å gå toppturer, men må lære meg telemark først åpenbart. Så jeg tenker normale bakkestaver og venter med feller og variable staver. På staver har jeg ingen peil whatsoever.

Jeg håper noen av dere har noen gode tips på ski for mitt bruk (og bindinger/fjærer osv), staver som passer og kanskje en god bib til min jakke. Jeg lurer og på hvor nærmeste opplæring på telemark ligger i forhold til Porsgrunn (Gaustablikk, Kongsberg....?). Jeg har for all del ikke ubegrenset med ressurser, men pris på utstyret er ikke i utgangspunktet et sak. Får prøve å avslutte denne romanen.