Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilke støvler skal jeg ha til sl ski?
#173694 17/11/2011 11:54 PM
fred-_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Heisann!

Kjører for tiden rc4 wc 165 rennski. Liker mye fart og mye sving. Holder meg for det meste på preppet underlag. Jeg trenger nye støvler! Hvilken flex bør jeg ha for slik kjøring? Er altså et sted mellom ren slalomkjøring og litt mer superG. Siden skiene sitter som et skudd på underlaget, bør jeg da ha 150 flex og racestøvel? Har et problem med at jeg har "sykkel-legger" , slik at jeg får ikke igjen klypene på endel modeller. Blir veldig trange i leggpartiet. I tillegg har jeg ekstra ekstra bred fot, men dette kan vel varmes og felles ut på alle støvler? Jeg lurer egentlig mest på flexen.. Er det en fordel med litt lavere flex så man kan slappe mer av i perioder, eller hvordan fungerer det? smile

Re: Hvilke støvler skal jeg ha til sl ski?
fred-_ #173695 18/11/2011 12:53 PM
Ringrev
Ringrev

Kjører selv en god del med 165 race sl ski i bakke, men ikke akkurat til super-g: mer ren sl og til nød "barne-storslalom" (dvs storslalom med litt mer svinger enn FIS stnd). Jeg kom fra race-sko. Skiftet til freeride sko & ski, før jeg så skaffet race ski på nytt. Skoen jeg har hatt frem til i år er en tecnica diablo med 120 flex, men med en stivere surefoot innersko - fordi skoene var alt for vide for meg. Disse er litt for myke når jeg virkerlig tar kortsvinger, men egentlig ikke noe problem. I år bytter jeg til tecnica bodacious 130 - men jeg har ikke fått prøvd de, men jeg kan ikke se at det vil være noe problem. Jeg vil ikke tro at du vil ha noe problem med 130 flex, heller ikke ned mot 110. Du vil få litt mindre støtte i skoen, som gjør at du må kjøre mer i balanse. Problemet er kontant feste på svært hard snø/is, der en mykere sko kan "kollapse"...jeg opplevde dette et par ganger. Nå, når jeg går opp til en stivere sko, er jeg redd for at komforten ved f.eks. kulekjøring og oppkjørte løyper vil forsvinne.....ønsker egentlig ikke race-sko følelsen der (gjør for vondt).Idealskoen min er initielt myk før den progressivt blir helt stiv.