G3 saint, zenoxide og Manhattan bør kanskje også inn i vurderingen. Selv har jeg valgt kastle 104 m. Marker f12 i år. Skiene ble kjøpt til kjøreorientert topptur - f.eks til å tråkke på ned Gaustatoppen. Håper bindingene holder... Skiene vil nok bli brukt også til heisbasert offpiste. Til de fleste turer kommer jeg til å bruke mustagh ata, dynafit og tlt5. For meg er det det ultimate kompromiss til tur i Norge med utgangspunkt Oslo.

Jeg elsker tech (f.eks. Dynafit) bindinger men vil selv ikke velge det på ski over 90mm til allsidige toppturer (dvs også hardt føre). Grunnen er at den eneste (?) svakheten med dynafit blir progressivt sterkere jo bredere ski. (tenker på preutløsning). På 100mm ski betyr det at man bør være på vakt ved hardt føre og eventuelt låse bindingene....ikke et stort problem, men noe man bør være klar over. For meg er det greit å holde litt tilbake når jeg er langt fra folk...og til hovedsaklig topptur hadde jeg valgt tech systemet uansett, da fordelene opp er så markante.