Jeg skjønte hva du mente Vebjørn. Jeg har som sagt norrøna klær selv, de er ikke akkurat det man idag kaller baggy, men for et par, tre, kanskje fire år siden ville man sagt at det var baggy. Idag skal en gjerne ha en jakke som går rett over knærne og både en og to tall tees som stikker ut... Uansett, nok om det.
@Markus: Dersom du ikke er en av dem som kjører mye i skogen og hopper på de største hoppene (og faller så klart) tror jeg nok ikke at du har behov for bedre kvalitet enn det first drop/saga byr på. Jeg mistenker at rifter fra grener, stålkanter og slitasje er det som ødelegger jakker av denne typen. Jeg TROR dog at det kan være lurt å impregnere jakken både to og tre ganger før du bruker den, uten at jeg er sikker på om det hjelper.
Allikevel vil jeg argumentere for å kjøpe noe annet enn first drop og saga, ettersom dette er blitt mainstream og kjedelig etter min mening, i tillegg til at kvaliteten ikke er den beste. Merker som salomon, armada, special blend o.l som ligger i samme prisklasse har ofte høyere vannsøyle og lengre holdbarhet (mtp rifter og slitasje) enn det saga, first drop og ldc har.
Det er mye å velge i, jeg ville gått for en skall-jakke dersom jeg var deg, men det er du selv som bestemmer hva du vil kjøpe til syvende og sist. Jeg føler jeg har bidratt med de kunnskaper jeg har om bekledning og håper at det hjalp litt, lykke til!
PS: Det virker som om du har veldig lyst på first drop. Jakken holder nok i hvertfall i to sesonger så lenge du behandler den fint, impregnerer den godt før du bruker den, vasker den etter sesongen og impregnerer den på ny før du henger den i skapet. Om du finner rifter bør du gå i en sportsbutikk og få dem til å fikse det før riften blir for stor (de har en spesiell type lim, det kan også være smart å kjøpe en slik sånn at du slipper å gå i butikken hver gang).
EDIT: btw, nice edit markus :P