Det at dynafit i utgangspunktet er konsturert for ski opp mot 85mm midje og ikke mer gjelder alle bindingene bortsett fra Radical FT12. Denne er konstruert for ski med midje opp mot 90-95mm, da refererer jeg også til Dynafits egne produktutviklere og deres selgere, samt monteringsanvisning igjen. Men hvor mye den platplaten si FT bindingen hjelper er det mange som er skeptiske til. Det jeg har hørt og føler selv når jeg tester bindingen er at denne platen gjør at skina lugger litt i sving, men den hjelper på landinger og hardere kjøring. Men som du sier "skimachine" så gjelder utløsning i hovedsak myke ski. Ut over dette er ikke dynafit anbefalt litt bredere ski av den enkle grunn at de har et smalt tyngdepunkt på skina, og får ikke utnyttet bredden av en litt bredere ski maksimalt da bindingen mangler litt torsjonsstivhet. Noe som sier seg selv da man i utgangspunktet kun har to selvstendige, men faste punkter på bindingen (forbinding og bakbinding separert). Dette unngår man med en litt bredere binding, med litt mer vekt og litt med lengde og torsjonsstivhet. Preutløsning er et stort problem med dynafit. Men med de nye bindingene er det slik at bakbinding kun kan snus mot høyre, imotsetning til tidligere når man kunne snu bakbindingen begge veier for å endre hælløfter. Dette var en svakhet, som ofte førte til at bakbindingen endret stilling i gåmodus, ved kjøring på hardt føre med mye vibrasjon. Men dette er som sagt utbedret til en viss grad. Noe Plum har vært foran dynafit med å forutse. Plum er som sagt her også, veldig likt dynafit og omtrent helt identisk praktisk sett. Men jeg mener ihvertfall Plum er litt mer troverdig, med litt mer solid konstruksjon i metall og forutsette problemstillinger samt en din-binding som er mer til å stole på. Hvorfor dynafit velger å levere Radical FT12 kun med 110 og 130 mm stoppere kan ikke jeg svare på selv, men jeg har selv stilt spørsmålet til deres selgere senest i forrige uke uten å få noe godt svar. Men de kan understreke at man tar en liten risk med brede ski. For de fleste fungerer det greit med ski opp mot 100mm, men er man litt tyngre av natur og kjører litt hardt kan jeg personlig gå god for at preutløsning er er evig irritasjonsmoment. Om andre velger å ta forbehold er ikke noe jeg vil legge meg opp i, men jeg har kjørt i stykker nok dynafitbindinger til å være tvilsom til dette.Som rene bestigningsbindinger for randokonkurranse, og flest mulig bestigninger på en dag er nok dynafit veldig bra. Men jeg velger å ikke "holde tilbake på guts" bare på grunn av en binding, da velger jeg heller en litt mer solid binding som jeg kan kjøre fullt ut med.

Her var det mye sammenblandinger!

-  det er de færreste alpinbindinger som har noe spesielt bredere monteringsbase enn dynafit. Uansett se:??

? ???http://www.wildsnow.com/3999/at-backcountry-binding-widths/

- dynafit er svært torsjonsstiv (sjekk wildsnow)

- rotasjonen av bakbindingen var et marginalt problem for noen, da det medførte et utfrivillig skifte fra gå-modus til kjøremodus.  Jeg har gått med dynafit i 12 år, og det har aldri hendt meg.  Det påvirker ikke kjøremode.  (Plum har vel akkurat det samme designet mht dette som eldre dynafit)

- bakbindingen er ikke involvert i "dynafit-prereleasen".  Den kommer med skrå slag nedenfra, og utløsningen skjer på frontbindingen.  Dette er et problem for noen (f.eks. undertegnede), men de aller fleste opplever ikke dette.  Utløsningen skjer typisk når man lander med skiene på kant på blåis.  Kjører over is-slag med skiene på kant, eller ved kraftige omstigninger.  For meg er problemet kortsvinger.  Større sviner er ikke noe problem.  Det er ikke noe rotasjon av bakbindingen.  Dette har jeg opplevd selv på snø, og testet såpass mye på stuegulvet at jeg er sikker i min sak.  Samtidig skyldes nok ihvertfall 75% av rapporterte hendelser brukerfeil som is i tåfestet eller i frontbindingen.  For meg ble problemet mindre med tlt5 i forhold til zzero4 - trolig fordi fleksen gjør slage mindre kontant.  Unasett: dette er dynafit's store problem - for noen.   Onyx er tilsynelatende bedre mht dette, men jeg får først prøvd det i praksis på søndag. 

- lugger platen (antar det er snakk om powerplaten som man kan kjøpe til vertical ft 12)når man kjører? Pga at de tar nedi snøen?  Dette stemmer ikke overens med at de er laget for smale ski.  En plate laget for smale ski vil jo være langt unna kanten på en bred ski. 

-- Hvis du tenker på platen på radical ft12, så avstiver denne skien.  Kan ikke se at en avstivning under skien ved hjelp av en plate skal påvirke mer enn ramme-bindinger som duke/fritschi osv.  Kan du forklare?

Ellers så forundrer jeg meg litt om at du har "kjørt i stykker nok dynafitbindinger".  Hvor mange er det snakk om?  Hva lags skader er det snakk om, og hva slags bindinger? (Regner med at du ikke bruker de til rails...?) Til turbruk, der turen går opp og ned stoler jeg mer på holdbarheten til dynafit enn Duke.  Til ren freeride så unngår man de største svakhetene med duke... Uansett holdbarhet er ikke et område der dynafit stiller svakt IMHO.  Er heller ikke sikker på at plum er bedre: det er langt færre brukere med plum, og det er allerede rapportert problemer med holdbarheten....(metall som brekker). Har du en video av kjøring din? Lurer virkelig på hva som forårsaker dette.

Å begrense dynafit kun til rando-race blir litt dumt - spesielt siden det ikke er noen i slike race som faktisk benytter de bindingene det her er snakk om:  De bruker egne race utgaver.  Disse har typisk ikke utløsning, og ergo heller ikke problemet med preutløsning.  Hvis man låser tåen, så er det forøvrig også problemet borte på radical/vertical/speed modellene. For min del holder jeg litt igjenn på blå-is, og har nå begynt å låse skien der et fall er farlig.  Dette irriterer meg, siden jeg ønsker å kjøre med skiene i kjøremode.  Stort sett er det skiene som er den begrensende faktoren i kjøringen - og selvagt at turer stort sett foregår langt fra folk, og konsekvensene av et beinbrudd er mye større enn ved siden av bakken.   Denne video'en er ganske represtativ for hva dynafit er laget for (ser ut som en ganske alminnelig vertical ft12):

?