|
 Nytt spørsmål om lengden på ski ...
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Er 191 lang og 100 tung, har kjørt telemark i 30 år, har no EVO og NTN, og vil ha pudderplanker. Har lyst på Line Opus, men er redd for at 185 er for kort. Dei er jo så breie at det blir sikkert nok flyt, men ... Salomon rocker2 er jo også fristende. Har lange stive fartsmonster fra før som eg vil fortsette å bruke, så dette er leikeski i skog og pudder. Litt kjipt å ha kjøpt for lange slik at dei ikkje blir med på moroa. Kan nokon der ute hjelpe ein stor gammal gubbe?
|
|
|
 Re: Nytt spørsmål om lengden på ski ...
|
Fersking
|
Fersking
Jeg ville gått på en ski som er litt lengre en seg selv. joda du vill flyte godt. 185 vil jeg si bli for kort så vist du finner noen på 192 eller noe sånt så er vel det mest gusntig. Line ski i seg selv er jo veldig gode ski. salomon er bra, men husk, de felste skiene er lagd på samme fabrikk men bare med forskjellige navn of form, jeg jobber på sport'sbutikk selv og Volkl skorer høyt i testene, Head er og gode ski, Volkl gotama kjører jeg og er veldig fornøyd 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er 191 lang og 100 tung, har kjørt telemark i 30 år, har no EVO og NTN, og vil ha pudderplanker. Har lange stive fartsmonster fra før som eg vil fortsette å bruke, så dette er leikeski i skog og pudder. Liberty Genome 194 evt Volkl Kuro 195
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takker og bukker for gode innspill.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takker og bukker for gode innspill.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det blei Line Opus på meg - om nåkken e interessert. Kan jo melde her om det virkelig var eit godt valg når eg har fåttr snø...Klar for vinter no ja:-)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Var det noen spesiell grunn til at du valgte Opus foran Rocker 2? Jeg(196) er i samme situasjon som du var. Skal kjøpe pudderski og lurer på om ski på ca 185 blir for korte. Det er jo veldig mange ski som har dette som maks lengde. Majesty Superior 186 frister også.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Er selv 190, og har kjørt på bc navis og corvus 186,5 - 185,5 ... har funka greit både i bakke å pudder... men føler at jeg kunne hatt bedre flyt med ei ski som er samme lengde som meg eller lengre... så har kjøpt lengre ski og ser fram til å teste det ut når vintern kommer...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Var det noen spesiell grunn til at du valgte Opus foran Rocker 2? Jeg(196) er i samme situasjon som du var. Skal kjøpe pudderski og lurer på om ski på ca 185 blir for korte. Det er jo veldig mange ski som har dette som maks lengde. Majesty Superior 186 frister også. Rocker2 er sinnsykt leken. Eneste grunnen jeg kan se til at noen skulle kjøre Opus fremfor Rocker2 er om de kjører som mr. Pollard (ergo for det meste baklengs og tar syke triks av alt av kuler terrenget). Og for de fleste vil vel kanskje Pon2oon være et enda bedre valg enn Rocker 2 igjen (jeg legger da til grunn at de færreste jeg møter er spesielt gode på bc-jibb og kjører på bc-jibb ski for lekenheten i pudder ikke switch-egenskapene) ...
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hovedgrunner til å velge Opus framfor Rocker2 var god pris pluss at i FF skitest blir den omtalt som meir leiken. utvalget i ski som er like lang og lengre enn meg er lite, og eg syns mange av dei er meir som stive, fartsstabile dundreski. Det er ikkje det eg vil ha, eg har slike frå før. Har kjørt Blizzard Titan Pro (193) i 3-4 år no, og skal fortsatt bruke dei når eg må ha fart og det er oppkjørt og vanskelig. Vi har to par Mantra i familien, 177 og 184, eg har kjørt begge. 177 er for kort, men 184 kunne eg levd godt med som mine ski. Så i lys av det er eg ikkje så engstelig, eg forventer ikkje dønn solide fartsegenskaper, men lettsvingte, morsomme hopp og sprett-ski i skogen. Er snart 50, men har altså ikkje tenkt å slutte med leik og moro i snøen. Rapport skal komme.Men først må dette mildveret blåse bort!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Tingen er at Rocker2 og forsåvidt og Pon2oon er veldig lekne hopp og sprett ski i pudder. Noen farstmaskiner er ingen av de. Det Opus hovedsakelig er bedre på er switch kjøring og balanse i luften da den er en mer fullverdig twin. Poenget mitt at om du ikke skal kjøre som Mr. Polard trenger du ikke en fulltwin-ski. Da vil en direksjonel ski være bedre i min mening. Pon2oon har jo f.eks. pintail og en sidecut som skal gi en veldig surfete følelse.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hehe - kjører ikkje som Mr. Pollard nei, men skia stiller opp slik eg håpte. Lengda er perfekt, lange nok til å vere stabile i LITT fart, men fantastisk gøy å ha ski som svinger ved tanken på sving. Super for meg i skog og kystpudder. For bunnløs canadapudder ville eg nok valgt endå lenger og breiare, men har eg råd til å reise til Canada for å stå på ski, har eg nok råd til eit skipar til også... Konklusjon:(?) Til leik og moro i skogen på Strandafjellet er Line Opus midt i blinken med NTN for 50 år (t)ung gubbe. ...for den som hadde interesse.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Drar i gang en gammel tråd igjen. Jeg er på jakt etter pudderski til neste sesong og valgene står mellom Line Opus 192, Salomon Rocker 2 192 og K2 Pon2oon 189. Selv er jeg 194cm høy, veier 97kg og har tenkt til å montere NTN-bindinger på de. Noen som har erfaringer med disse skiene på telemark?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
ARMADA AK JJ. 
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det blei litt vanskelig no når Opus kjem i 192 også. Hadde sannsynlegvis valgt den, og sidan du er endå lenger enn meg, vil den sikkert fungere knall. Tok litt tid før eg fann det gode balansepunktet, bindingen er ganske midtmontert, NTN montert etter fabrikkanbefalinger. Men når eg fann igjen det gamle tyngdepunktet langt frampå, våkna skia til de grader. Syns den skjærer nydelig og gir ein fantastisk festlig respons. Var forresten på Roalden i går og opplevde sesongens første snøbyge. Jaja, sludd da, iallefall tjukt regn... Snart slutt på den grønne vinteren.
|
|
|
|
|
|