Det er to ting som trekker i retning av Onyx:- Sollyfit er en todelt plate. For å bruke den med radical ft må baren/oppstiveren/demperen som er plassert mellom fram og bakbindingen fjernes- Onyx's frambinding har ry på seg for å være bedre med brede ski enn vertical. Tror dette forsvinner med radical

Jeg er fremdeles usikker hva jeg gjør mht bindinger på bred-skiene. Det kan bli alpinbindinger+alpine trekkers for småturer (vil nok bruke mustagh ata'ene på alle lengre turer, da de fungerer i alle forhold for meg), sollyfit+onyx, sollyfit+radical st (lite trolig...skiene er 115mm brede, og st-stoppere stopper før det...) eller kun radical ft. Jeg venter nok uansett til jeg faktisk får prøvd radical ft'ene om et par uker....litt drøyt å kjøpe to sett med bindinger som man ikke har prøvd. (Jeg bytter til radical ft på mustagh ata'ene. Kjører med st i dag, men de står på 10, og jeg tråkker meg ut av de ved kortsvinger på mellombratt is (brakk et ribbein ved utløsning på blå/grønn-is)...noe som har resultert at jeg bare stoler 98% på de. Når det er veldig bratt kjører man gjerne ikke like hardt. Har heller ikke noe problem med de når det er litt mykt. Høyere din hjelper ikke, og er heller ikke noe jeg ønsker - veier 80-85kilo).

Jeg er ikke voldsomt bekymret for kommentarene i TGR. Jeg dropper ikke noe voldsomt - trives best med skiene på bakken, etter noen stygge landinger som barn. Dynafit "vulkanen" har jo også fått masse kritikk for at den er i plast...og jeg kan se at den kan ryke, men føler også at man må være litt omtåket hvis man ikke klarer å la være å ødelegge den. Da jeg prøvde Onyx opplevde jeg den som bare en masse styr i forhold til dynafit, og jeg slet med å få låst helen på nedkjøringen....men jeg tror det kun skyldes at jeg har kjørt med dynafit i 12 år, og kun prøvd onyx .

Ja, sollyfit kjør at man kan bytte mellom salomonbindinger og dynafit-bindinger. Det finnes også en versjon som fungerer med marker-bindinger (dynadyke). Det er litt herk (må skru), gir oppbygging, og veier litt ekstra. De gjør forøvrig også at hvis man har to par ski med sollyfit, så kan man klare seg med ett par bindinger... Jeg har de liggende hjemme i gråpapir, men har ikke fått prøvd de.