Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
rocker2, tlt5, tlt radical
#172840 11/10/2011 11:05 PM
cmio Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Har kørt telemark i snart 10 år men gick førra året øver till alpint. Problemet var att jag inte gillade den tunga utrustningen och de stenhårda bootsen. Så jag tænkte prova ny utrustning detta året. Tænkte æven gå lite toppturer men samtidigt køra en del i pisten, skulle sæga ungefær 50-50. Har provat tlt5 pjæxorna och ælskade vikten och den skøna fria kænslan i dem. Har nu 110 mm skidor och de avskyværda duke bindningarna som jag inte gillar alls pga tyngden.

Frågan ær bara om min tænkta kombination med Salomon rocker 2, dynafit tlt 5 och tlt radical bindningarna fungerar eller om detta ær en helt kass ide att førsøka para ihop dessa touring bootsen, bidningarna med en så pass bred skida? Det ær fræmst bootsen jag ær orolig før, att de skall vara før mjuka att klara av skidorna?

Jag væger før øvrigt 70 kilo och kør medium hårt med 2-3 meters klipphopp men inget større æn det.

Stort tack før feedback!

MvhMagnus

Re: rocker2, tlt5, tlt radical
cmio #172841 12/10/2011 7:57 AM
Ringrev
Ringrev

Tlt5 performance (som er den eneste jeg har prøvd), er nok stiv nok så fremt skiene ikke krever unormalt mye trykk fremover. Usikker i forhold til mountain. Hvis man antar at fremover trykk er det eneste problemet, så vil det bli mindre hvis man unngår bakmonterte bindinger.

cmio #172842 12/10/2011 6:52 PM
cmio Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar, performance modellen ska vara lite styvare vad jag hørt men framførallt kostar den rætt mycket mer wink Hur fungerar den i vanlig pist tycker du?

cmio #172843 12/10/2011 7:58 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg kjøpte den for å ha den sammen med en zzero4 carbon, men de ble raskt solgt, da jeg ble overrasket over at disse var bedre på alt. Jeg har brukt de mye i (og utenfor) bakke med mustagh ata. På veldig hardt føre krever skiene ganske mye trykk på for-skien (de er rettere forran enn bak), da kan skoen kollapse litt....det skjer spesielt når jeg kommer fra racing sl-ski, og prøver å kjøre likt på mustagh ata'ene (som er 20 cm lenger, og har nesten 20 meter lenger svingradie). Det er ikke noe problem å kjøre de slik at dette ikke skjer, men det kan altså skje ved å legge trykket på et litt annet tidspunkt. Skoene er stive fra side til side og bakover. Fremover kan man presse de forbi et punkt der "underskoen" deformeres....(Dette høres nok langt mer dramatisk enn det er) Jeg har også prøvd de i bakke med G3 Manhattan m/onyx (108mm) - riktig nok ikke den bratteste bakken, men da opplevde jeg ingen problemer. Jeg kjenner dempingen litt, men kun hvis jeg kjenner etter. Dynafit bindinger kan av og til gi en litt brutal kontakt med underlaget (fordi man kjenner alle småslag etc), disse blir litt dempet med tlt5 - slik at følelsen blir litt mer som med "vanlige" bindinger.Sidestivhet er veldig viktig for meg - og det gir tlt5p.

cmio #172844 12/10/2011 10:02 PM
cmio Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Vilken schyst kommentar, tack før att du tog dig tiden. Lite nyfiken på dina tankar om onyx och sollyfit, har sjælv læst en del mindre positiva saker om Onyxen på TGR, plast som går sønder mm men det ær kanske øverdrivet? Vad ær det med Onyxen som gør att du funderar på dem istællet før en radical?

Gør sollyfit plattan att man kan byta mellan touring bindning och alpin? (hade inte hørt talas om den innan du næmnde dem :))

cmio #172845 13/10/2011 9:11 AM
Ringrev
Ringrev

Det er to ting som trekker i retning av Onyx:- Sollyfit er en todelt plate. For å bruke den med radical ft må baren/oppstiveren/demperen som er plassert mellom fram og bakbindingen fjernes- Onyx's frambinding har ry på seg for å være bedre med brede ski enn vertical. Tror dette forsvinner med radical

Jeg er fremdeles usikker hva jeg gjør mht bindinger på bred-skiene. Det kan bli alpinbindinger+alpine trekkers for småturer (vil nok bruke mustagh ata'ene på alle lengre turer, da de fungerer i alle forhold for meg), sollyfit+onyx, sollyfit+radical st (lite trolig...skiene er 115mm brede, og st-stoppere stopper før det...) eller kun radical ft. Jeg venter nok uansett til jeg faktisk får prøvd radical ft'ene om et par uker....litt drøyt å kjøpe to sett med bindinger som man ikke har prøvd. (Jeg bytter til radical ft på mustagh ata'ene. Kjører med st i dag, men de står på 10, og jeg tråkker meg ut av de ved kortsvinger på mellombratt is (brakk et ribbein ved utløsning på blå/grønn-is)...noe som har resultert at jeg bare stoler 98% på de. Når det er veldig bratt kjører man gjerne ikke like hardt. Har heller ikke noe problem med de når det er litt mykt. Høyere din hjelper ikke, og er heller ikke noe jeg ønsker - veier 80-85kilo).

Jeg er ikke voldsomt bekymret for kommentarene i TGR. Jeg dropper ikke noe voldsomt - trives best med skiene på bakken, etter noen stygge landinger som barn. Dynafit "vulkanen" har jo også fått masse kritikk for at den er i plast...og jeg kan se at den kan ryke, men føler også at man må være litt omtåket hvis man ikke klarer å la være å ødelegge den. Da jeg prøvde Onyx opplevde jeg den som bare en masse styr i forhold til dynafit, og jeg slet med å få låst helen på nedkjøringen....men jeg tror det kun skyldes at jeg har kjørt med dynafit i 12 år, og kun prøvd onyx .

Ja, sollyfit kjør at man kan bytte mellom salomonbindinger og dynafit-bindinger. Det finnes også en versjon som fungerer med marker-bindinger (dynadyke). Det er litt herk (må skru), gir oppbygging, og veier litt ekstra. De gjør forøvrig også at hvis man har to par ski med sollyfit, så kan man klare seg med ett par bindinger... Jeg har de liggende hjemme i gråpapir, men har ikke fått prøvd de.

cmio #172846 13/10/2011 10:31 AM
Entusiast
Entusiast

Vil bare kaste Plum Guide inn i debatten, ettersom den er todelt, nesten helt i metall og visstnok ihvertfall "föles" mer solid enn Dynafit ifölge fok som har prövd den.

http://www.fixation-plum.com/detail-article-fixations.php?idproduit=30&lang=en

Skal väre å få i Norge i år.

cmio #172847 13/10/2011 11:07 AM
Ringrev
Ringrev

Det har jo startet å komme noen rapporter om feil på plum også.... Intill nylig var det vel noen problemer med å kjøre med plum i gå-mode forran? Mener at de akkurat har endret frambindingen. Ellers så har de jo manglet/mangler stoppere (noe som gjør at de faller utenfor min radar). Så ihvertfall ingenting om det på hjemmesiden dems. Det ser ut som en bra binding, og hadde jeg vært i markedet for en speed-type binding hadde de blitt burdert. (Har sterkt vurdert 185 bindingen dems). ATK RT kan jo også være et alternativ....men, de er vel heller ikke designet for brede ski.(Leste en rando-test i franske montagne i samarbeid med et italiensk blad (100 ski ble testet). Veldig god test, men forholdet til bredde virker litt absurd i forhold til Norge og spesielt USA. 85mm ble ansett som bredt. 75 som normalt og 65 som smalt. Det hevdes også at de som i noen år har kjørt på "brede" 85mm ski skifter mer mot 75mm. Det er vel dynafit's satsing i USA som gjør at de nå endrer designet sitt... )

cmio #172848 13/10/2011 12:15 PM
Entusiast
Entusiast

Er bare sånne ting som det her http://blistergearreview.com/gear-reviews/review-plum-guide-s-tech-at-bindings com får det til å virke temmelig atraktivt på meg...

Skjönner ikke hva som skjer med bremsene, skulle kommet for lenge siden. Ryktes om en 16-DIN versjon også, men har ikke hört noe om det på lenge.

cmio #172849 13/10/2011 12:55 PM
Ringrev
Ringrev

Ser den. Når det gjelder holdbarhet, så har jo vertical ft12 bindingen noen holdbarhetsproblemer som andre dynafit-bindinger ikke har. Dynafit har fikset dette med å komme med power-plates. Hva slags problemer han har hatt med bakbindingen fatter jeg ikke....det eneste problemet jeg ser er frambindingen, som nå er endret med radical. Det var heller ikke noe stort problem, men jeg dropper ikke....(Det er også noe som får meg til å stusse. Vertical bindingene har større gap mellom binding og sko enn speed for å unngå at bakbindingen presser skoene ut av skiene. Den endringen er ikke gjort på speed, og heller ikke på plum...men jeg har oppfattet det som at det var en vellykket endring. Stusser også litt over at det kun er dynafit problemer som diskuteres, mens marker tour ryker i hopetall og hele duke designet iser mye og blir slarkete med bruk. Synes det er vanskelig å skille fakta fra følelser nå - og kanskje spesielt med Plum (som unnektelig ser mer solid ut, og dønn-lekker - men om den faktisk er mer solid er litt mer usikker på.))

cmio #172850 13/10/2011 12:57 PM
Ringrev
Ringrev

En ting. Høyere din vil ikke hjelpe på dynafit-prereleasingen, siden bakbindingen ikke er involvert. Men din 16 er sikkert bra hvis man veier godt over 100 kg.

cmio #172851 13/10/2011 1:03 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

snasent. jeg har også troa på plum dersom de greier å rote frem noen bremser.til trådstarter:nå har jeg ikke prøvd tlt5, men jeg hadde gått for en titan/factor type sko med såpass mye ski. hovesaklig av mangel på høyde i skaftet, lav fremoverfleks og ikke minst pris... jeg er forrøvrig enig i at det viktigste er side/bakoverfleks, men noe må man ha å trykke til med når så store ski får fart. å tråkke gjennom skoen er ikke spesielt gøy og dessuten potensielt farlig.

Når det gjelder dynafit til vanig norsk skianleggsfrikjøring sier jeg nei pga slitasje, ekstremt kontant og preutløsning (i den rekkefølgen), men til alt som krever feller sier jeg ja.

toppturforumet kan forresten døpes om til dynafitforum...

cmio #172852 13/10/2011 1:10 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

skimachine: løsningen på problemet ditt heter inserts. om det passer med skruemønsteret da. noe jeg er rimelig sikker på at det gjør.

cmio #172853 13/10/2011 8:17 PM
Ringrev
Ringrev

snasent. jeg har også troa på plum dersom de greier å rote frem noen bremser.til trådstarter:nå har jeg ikke prøvd tlt5, men jeg hadde gått for en titan/factor type sko med såpass mye ski. hovesaklig av mangel på høyde i skaftet, lav fremoverfleks og ikke minst pris... jeg er forrøvrig enig i at det viktigste er side/bakoverfleks, men noe må man ha å trykke til med når så store ski får fart. å tråkke gjennom skoen er ikke spesielt gøy og dessuten potensielt farlig.

Når det gjelder dynafit til vanig norsk skianleggsfrikjøring sier jeg nei pga slitasje, ekstremt kontant og preutløsning (i den rekkefølgen), men til alt som krever feller sier jeg ja.

..

Ikke direkte uenig i din konklusjon (dvs jeg kjører hovedsaklig alpinbinger i heis, men det blir fort noen dager med dynafit også).  Det hele spørs vel hvor mye man kjører i bakke. 

Var å kjøpte nye sko i dag.  Hadde med tlt5p'ene mine, prøvde titan, factor 130 og tecnica bogadicious.  Titan'en føltes som en rando-sko, og ganske stiv.  Factor kjentes ut som en alpin-sko, men virket mer veldig myk i forhold til tecnica'en.  Virket egentlig ikke stivere enn tlt5'en!  Bogadicious'en virket som en stiv alpinsko...så de ble kjøpt.  (Veldig overrasket over factorene...)  Alternativet var lange rs 130. Tlt5'en virker veldig lav i dette selskapet...tror neppe jeg hadde kjøpt de etter butikktesten, men heldigvis har jeg allerede kjøpt de, og de fungerer bra ;-)

Kommer nå til å ommontere line sfb'ene.

cmio #172854 13/10/2011 8:27 PM
Ringrev
Ringrev

skimachine: løsningen på problemet ditt heter inserts. om det passer med skruemønsteret da. noe jeg er rimelig sikker på at det gjør.

Ja...vurderte det også, men fant ut at jeg neppe kommer til å sette de inn selv....

cmio #172855 13/10/2011 9:33 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

bør være niks problem å få et verksted til å hjelpe deg. det var ikke så vanskelig som jeg fryktet, men jeg hadde tunga rimelig rett i munnen... du monterer først som vanlig (uten lim). demonterer.( monterer og demonterer binding nr 2 evt tar man den etterpå). borer opp hullene til insertsene. gjenger opp hullene. skrur inn insertsene med lim. ferdig...

også MÅ man ha locktite på skruene.

cmio #172856 15/10/2011 7:58 PM
cmio Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tack før massa bra feedback. Kommer nog køra dynafit, går de sønder så går de sønder. Inte hela værlden wink Tlt5 performance som boots blir det nog, men vad gæller skidan måste jag nog tænka om

Mest lest på FRIFLYT.NO