Hey,

Nå har jeg loffa mye på tungt utstyr og det var en stund det var skikkelig fett med lange (195 cm) drit stive ski. Og den eneste bindingen på markedet var Fritchi FR. Så kom Duken som jeg monterte på Line 130 og noen Bent Chetlers. Det ble færre og færre lange rando turer til fjell som ligger langt borte. Holdt meg til anleggsrelatert rando turer og 2-3 lengre turer i året.

Det jeg har erfart er at men som oftest ikke drar på maks ut klipper og gunner på alt man har på rando turer. Når man er i anleggsrelatert terreng så tar du ofte en runde til etter å kikket på klippen.... og så er det pointing og gønning på tur nummer 2. Så det jeg tenker er at utstyret behøver ikke være sååååå kraftig som en P18 binding med EHP spenn i skia. Selvfølgelig skal kanten sitte godt når man blir overrasket i god fart på is og skare og bindingen skal ikke poppe ut når du får en rotasjon som du vet du klarer å hente deg inn på.....

Men målet er å komme seg ut å gå lengre. Komme tilbake til hytta eller i bånn av fjellet å tenke det var ikke så slitsomt.

Etter å ha prøvd noen forskjellige sko har jeg funnet ut at Dynafit TLT støvlene er konge, som tøfler når du går og stivere en de fleste Scarpa touring støvlene.....

Men det er et virrvar av ski og bindinger? Hva passer en som liker å presse hardt på skjæret, men være trygg på at skien sitter. (uten noen overraskelser) Tenker spesielt på Dynafit bindigene?

Og bør man ikke gå på en litt smalere ski, eller er Dynafit stoke skien man bør ha?

Go light.

Keep sprayin´