Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2
Re: Dynafit som eneste binding
Roy Oboy #172831 22/10/2012 10:36 AM
Entusiast
Entusiast

Huff, denne tråden viser litt min egen vakling på bindingsfronten.Jeg hadde selv Mustagh Ata SL 187, og kjører nå Movment Bond 175. Bond'en er på mange måter en bedre ski, men flyten i MASL'en var bedre....muligens kun pga lengden. Mustagh ata sl er en veldig bra ski, som takler det meste. Den er torsjonsstiv nok til å kunne kjøres bra på is. Det samme kan sies om Bond, men den føles litt mer som en ordentlig ski. På is/hardt føre kan jeg benytte moderne teknikk på bond'en for å kjøre kortsvinger, mens jeg på mustagh ata'en i mye større grad må ty til en-ski-kjøring. Kan vel egentlig oppsummere det til at jeg foretrekker mustagh ata til store svinger og bond'en til korte og når det er hardt. Jeg har et par tyngre ski med tunge bindinger (marker tour) - det er ikke ofte jeg tar de ut på tur...gå gleden er fraværende. De er greie å kjøre med: føler meg tryggere enn med dynafit, men rampen og oppbyggingen gjør at kjørefølelsen blir litt dårligere. Guardian som nevnes over er sikkert bedre å kjøre med enn marker, men det vil overraske meg stort hvis de er noe særlig å gå med.

Konstruksjonsmessig er jo MASL og Bond veldig ulike og spesielt om det var en en modell uten rocker. Bond er jo en "moderne" ski hvor man kan huke av det meste av de siste års utvikling (les: rocker, taper, 5-point sidecut) mens dine MASL mest sannsynlig hadde en effektiv kantlengde på rundt 170cm (tipper...) - og spenn. Sånn sett er vel Bond spesifisert til å være enklere å kjøre smile

Kjører man lite i preppa anlegg så er det vel greit nok å benytte tech som eneste alternativ men blir det mye heisbasert ville jeg nok ha belaget meg på dedikert utstyr.

...ellers kan jeg jo reklamere for blogginnlegget jeg laget om inserts smile Jeg kjører mine DPS W99 stort sett med Plum og TLT5 men siden de skiene er kapable har jeg også inserts som gjør at jeg kan ganske kjapt bytte til STH og Krypton Pro.

Roy Oboy #172832 22/10/2012 1:51 PM
Ringrev
Ringrev

<blockquote>

Huff, denne tråden viser litt min egen vakling på bindingsfronten.Jeg hadde selv Mustagh Ata SL 187, og kjører nå Movment Bond 175. Bond'en er på mange måter en .....

Konstruksjonsmessig er jo MASL og Bond veldig ulike og spesielt om det var en en modell uten rocker. Bond er jo en "moderne" ski hvor man kan huke av det meste av de siste års utvikling (les: rocker, taper, 5-point sidecut) mens dine MASL mest sannsynlig hadde en effektiv kantlengde på rundt 170cm (tipper...) - og spenn. Sånn sett er vel Bond spesifisert til å være enklere å kjøre smile

....&nbsp;

</blockquote>

Synes ikke det er fullt så enkelt.&nbsp; Bond'en er på mange måter mye mer tradisjonell enn MASL'en.&nbsp; Bond'en har et kraftig spenn og masse rebound, noe som har vært litt fraværende en stund.&nbsp; Den har også en kort svingradius.&nbsp; MASL'en med sin lange svingradius og svært lave spenn er derfor kanskje mer i tråd med moderne freeride-ski på det området....men, så kommer Bond'en med moderne elementer som taper og rocker....om enn i meget konservative mengder.&nbsp; MASL'en minner meg ikke så rent lite om en lett frynsete og nervøs&nbsp;kamerat av gamle Salomon AK Rocket....mens Bond er mer som lillebroren til &nbsp;Salomon Endoro med noen red bulls-innabords.....&nbsp;

Roy Oboy #172833 25/12/2012 12:09 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Tillater meg å vekke tråden litt til liv igjen...

Har blitt bitt av skibasillen i de senere år, men har hovedsaklig stått i løypene. Er 90kg og 177cm høy og har stått på et par rimelige ski i samme høyde som er ca 77mm på midten. Ønsker nå å stå mer utenfor løypene og har derfor begynt å se etter noen nye ski. Har typisk sett på SFB/MPO/Rocker 2 108/115 o.l. ski i lengder på 180ish. Bor på sør-vestlandet så det er i hovedsak disse områdene jeg står i.

I utgangspunktet skulle jeg hatt en kombinasjon av ski/bindinger/sko som gjør det mulig med mye heisbasert offpiste (med moderate gåturer) samt også kunne gå på toppturer etterhvert. Første tanken var å kanskje kjøre Dynafit-binding og -sko, men etter å ha lest innleggene i denne tråden så har jeg blitt en god del mer skeptisk til en slik løsning.

Det jeg lurer på er om en løsning med Duke/Baron/Tour sammen med sko som Titan/Zzeus vil kunne være en god løsning, kontra å kjøre mye bakke med Dynafit-binding og lettere sko. Ønsker da også å bruke Titan/Zzeus til en toppturrigg (Dynafit-binding og en smalere ski) på et senere tidspunkt. Målet er egentlig å slippe å kjøpe to par sko for å dekke behovet til topptur på den ene siden og heisbasert offpist/kortere turer på den andre siden uten å inngå for mange kompromisser.

Roy Oboy #172834 25/12/2012 8:41 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg ville ha sett på Mercury i år, eventuelt vulcan - bedre sko enn titan/zzeus...spesielt bortover. En mulighet du kunne se på er å ha binding-innsett i skiene, slik at du kan skifte mellom dynafit og en annen binding. Denne andre bindingen blir raskt duke/baron/tour hvis du skal bruke rando-sko. Gleder meg til neste år - da håper jeg at dynafit kommer med en binding som jeg forhåpentligvis vil føle meg trygg på med brede ski. Hovedsaken for meg er at det virker som om tå-piggene lukkes på en annen måte slik at man unngår dagens utfordring med pre-utløsninger - som noen opplever....deriblant meg.Det høres egentlig ut som duke/baron/tour er riktig binding for deg - velger noen ganger tour og alpinsko fremfor dynafit oppsettet på tur til f.eks. Gaustatopppen - det er helt greit...men man får ikke den samme gleden av oppoverturen som med tlt5+dyanfit+lette ski.....litt som forskjellen mellom fjellski og langrennski.

Roy Oboy #172835 26/12/2012 9:02 PM
ECT Offline
Fersking
Fersking

Hei, jeg fikk ikke noe svar her: http://www.friflyt.no/Forum/Ski/Lettvektspakke-Topptur Så jeg prøver i denne tråden!

Skal ha meg lettvektsski, jeg er 1.80 og ca 90 kilo. Kjører mye men går enda mer! Lurer veldig på om jeg skal gå for 174 eller 181 lengde på lettvektsskiene, og om jeg skal gå for nye Vertical FT12 eller Radical FT12 til en Wayback ski med Maestrale sko! Håper på svar snart siden jeg skal bestille skiene fra sports-conrad så snart jeg er sikker!

Side 2 av 2 1 2

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå