Huff, denne tråden viser litt min egen vakling på bindingsfronten.Jeg hadde selv Mustagh Ata SL 187, og kjører nå Movment Bond 175. Bond'en er på mange måter en bedre ski, men flyten i MASL'en var bedre....muligens kun pga lengden. Mustagh ata sl er en veldig bra ski, som takler det meste. Den er torsjonsstiv nok til å kunne kjøres bra på is. Det samme kan sies om Bond, men den føles litt mer som en ordentlig ski. På is/hardt føre kan jeg benytte moderne teknikk på bond'en for å kjøre kortsvinger, mens jeg på mustagh ata'en i mye større grad må ty til en-ski-kjøring. Kan vel egentlig oppsummere det til at jeg foretrekker mustagh ata til store svinger og bond'en til korte og når det er hardt. Jeg har et par tyngre ski med tunge bindinger (marker tour) - det er ikke ofte jeg tar de ut på tur...gå gleden er fraværende. De er greie å kjøre med: føler meg tryggere enn med dynafit, men rampen og oppbyggingen gjør at kjørefølelsen blir litt dårligere. Guardian som nevnes over er sikkert bedre å kjøre med enn marker, men det vil overraske meg stort hvis de er noe særlig å gå med.
Konstruksjonsmessig er jo MASL og Bond veldig ulike og spesielt om det var en en modell uten rocker. Bond er jo en "moderne" ski hvor man kan huke av det meste av de siste års utvikling (les: rocker, taper, 5-point sidecut) mens dine MASL mest sannsynlig hadde en effektiv kantlengde på rundt 170cm (tipper...) - og spenn. Sånn sett er vel Bond spesifisert til å være enklere å kjøre 
Kjører man lite i preppa anlegg så er det vel greit nok å benytte tech som eneste alternativ men blir det mye heisbasert ville jeg nok ha belaget meg på dedikert utstyr.
...ellers kan jeg jo reklamere for blogginnlegget jeg laget om inserts
Jeg kjører mine DPS W99 stort sett med Plum og TLT5 men siden de skiene er kapable har jeg også inserts som gjør at jeg kan ganske kjapt bytte til STH og Krypton Pro.