Jeg kan gi noen tilbakemeldinger på dynaduke plater. Det er stort sett samme plater som sollyfit, bortsett fra at det er beregnet for dynafit og dukes. Jeg har flere par plater på forskjellige ski. Det er relativt grei skuring å montere platene selv, bare man er litt nøyaktig og gjerne tar en dobbeltsjekk før man borrer i skia.
Jeg har benyttet dette systemet i 1,5 sesong, der jeg har vekslet mellom flere par ski med et par dynafitbindinger. Det tar omtrent 10-15 minutter å bytte bindinger fra et par ski til et annet par. Jeg har ikke merket at gjengene i dynadukeplatene eller skruene har tatt skade av byttinga. (20-30 bytter til nå). Da tenker jeg ikke på å ødelegge mønstret i skruhodet, det er brukerfeil om du bruker feil skrujern. Vektøkningen med et par dynadukesplater er rett over 100gram pr ski, om jeg husker rett. Grunnen til at jeg valgte dynadukeplater var fordi jeg ikke hadde økonomi å ha 2,3,4 par dynafitbindinger. Jeg tror dynadukeplatene hindrer at tådelen rives så lett ut av skien. Det er en bredere montering mot skiene, uten at det kanskje har noe å si.
Jeg har benyttet dynafit i bakke og toppturer uten problem. Men jeg er sikkert ikke mer enn 80kg fullt utstyrt med sekk, støvler og hele sulamitten. I bakke føler jeg at det går fort nedover, selv på hardt føre med 120mm ski på midten. Ingen problemer med at bindingen har løst for tidlig ut. (DIN 8,5). Dropping opptil 5 meter går helt greit for meg.
Jeg har ingen innvendinger mot dynaduke- eller sollyfitplater. Inserts er absolutt et alternativ, om man ikke skal ha flere type bindinger. Mulig jeg ville valgt inserts den dag i dag, om jeg var opptatt av lettest mulig utstyr.
Hvilken Dynafit binding kjører du med?
Hva tenker dere om det å kombinere Dynafit med BC jibb?